Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1
    Puttski
    Gäst

    Motortemp på Golf MK3 16v

    Hej. Har sökt runt lite här på forumet men inte hittat svaret på min fråga.
    På min Gti 16v visar tempmätaren ca 75 - 80 grader när motorn är varm..
    Är denna temperatur normal? Har hört att det brukar va 90 grader normalt.
    och om det e nått som är fel, vad kan det vara då?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Samma sak på min mk3 16v. Har inte engagerat mig ifrågan iom att jag tycker bilen fungerar som den ska. Man kan ju alltid titta över tempgivaren och/ eller termostaten.

    mvh Per

  3. #3
    Puttski
    Gäst
    Jo den funkar ju precis som den ska o så.. tyckte bara att det va lite konstigt :P

    Ska kolla över alla givare o sånt på bilen.. För den är lite sliten, tyvärr.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Termostaten som sitter monterad i din bil är i alla fall en 87graders termostat och är helt ny från mekonomen så jag tror som sagt mer på att tempmätaren visar lite lite.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #5
    Puttski
    Gäst
    Så jag bör köpa en ny termostat på mekonomen o sätta in?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Nej jag säger att din bil som du köpt idag har e helt ny termostat(87graders från mekonomen), monterad för någon månad sen.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  7. #7
    Puttski
    Gäst
    Haha jaaaa :P nu fattar jag! är ju dig jag har köpt golfen av.. haha det förklarar saken..

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Kolla i instruktionsboken och sen om det stod nåt var mätaren ska visa vid normal körning annars kan man ju kanske byta givaren till intrumentet och se om det gör någon skillnad. Jag har inte upplevt att bilen gått kallt efter jag bytte termostaten mer än att mätaren visar lågt.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  9. #9
    Puttski
    Gäst
    Okej.. Ja det ska jag göra. Nä bilen gick jättefint o lugnt hela vägen hem
    Tyckte bara att det va lite skumt att mätaren stannade på 75 - 80.

    Märkte även att bensinmätaren hade lite svårt att bestämma sig.. Visade mer när jag körde nedför o tvärtom..

    Men du kan ju låsa tråden nu då jag fått svar på frågan

    mvh Patrick

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Normalt sett ska en Golf GTI 16v ha 90 grader motortemp oavsett. Visar tempmätaren fel, är det bara att börja felsöka.

    1)Är kylarvätskan på temp? Testa stoppa in en termometer i expansionskärlet och kolla om tempen är på 87-90 grader
    2)Titta om alla tempgivare fungerar
    3)En ny termostat är fungerar inte bara för att den är ny! Nya saker kan också gå/vara sönder! Testa därför helst innan man monterar nya saker

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Stämmer bra att man aldrig kan veta att en ny sak är riktig även om man kan hoppas.

    En ugnstermometer(kanske enda termometern man har hemma som går långt nog) i kylvätskebehållaren när den är uppe i temp och sen ta ut termostaten och testa att koka den med ungstermometern i kastrullen och se om den öppnar vid rätt temp kan ju vara en början då.

    Kan man mäta upp tempgivaren till tempmätaren i bilen tro?
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    tempmätare

    Jag hade en Golf III 2.0 variant för några år sedan och den var likadan. Mätaren visade "lågt" men hade inga andra problem. Möjligen kan det vara givaren men frågan är om du behöver göra något alls. Min bil sålde jag vid 31500mil och den gick ypperligt då. Ser den fortfarande på stan ibland så den verkar leva än så länge.

    Är man osäker går det väl att kolla termostaten så den öppnar rätt osv. Kan ju vara bäst att kolla så inget hänger sig och kokar sönder motorn men det känns som en longshot.

    Kommer värmen inne i bilen som den ska?

  13. #13
    Rusbe
    Gäst
    Ja, jag har samma bekymmer på min bil! (Samma motor abf). Det som "oroar" mig lite är att det är lite "vitt gegg" på oljestickan en bit upp. Precis som om det är kondens i röret till oljestickan!? Oljan i botten är fin och i oljepåfyllningslocket syns inget! Kan detta ha att göra med att den inte blir helvarm eller att hållaren till oljestickan är bruten och det stänker ner vatten eller har det att göra med det öppna luftfiltret, att vevhusventilationen får fukt i si pga att det är öppet i burken?

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Rusbe>> Oljestickshållaren kostar väl ca 20kr på VAG så en god början vore väl att handla en sådan. Får du inte vit gegg på oljelocket så kan det ju mycket väl vara att du får in vatten den vägen via stickan. Annars är det ju i regel korta körningar så bilen aldrig blir riktigt varm och får ur kondensen i motorn som framkallar det vita gegget du pratar om.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  15. #15
    Rusbe
    Gäst
    Per>> Tack för tipset! Är det svårt at byta hållaren? Jag kör ca 4,5 mil till jobet enkel resa, så det borde inte vara att den inte blir varm, såvida den inte blir var på riktigt(som den visar på tempmätaren). Kan det ha att göra med det öppna luftfiltret och vevhusventilationen?(gegget alltså)

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Hållaren är lätt att byta, bara dra loss plastbiten som är kvar på stålröret, kan sitta hårt men lossar alltid med lite våld. Den nye är bara att trycka på.

    Kör du med nåt koniskt sportfilter eller vaddå? vart har dum gjort av vevhusventilaionen i så fall, den ska ju ändå sitta på insuget fast efter filtret. Gör den det borde väl inte det påverka heller.

    Med den körsträckan borde bilen bli så varm så det inte är en massa gegg om allt är riktigt.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  17. #17
    Rusbe
    Gäst
    Det är inte en massa, men det finns där! Jag får köra lite felsökning och kolla om jag hittar något kaiko! Är det någon som vill brilljera med sin vishet, kom gärna med förslag på var jag ska kolla efter för "defekter", dvs om det är några ;-) Tack

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin