Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    med tanke på dina tänddelar, hur gammal är olja mm? hur högt var hc värdet?

  2. #22
    xl15
    Gäst
    Olja+filter bytte jag precis innan besiktningen. Kanske skulle varmkört den mer. Det blev ca 15 minuter 90-väg innan besiktningen.
    Fick 145 (max 100). Lambda var 1.00, CO och CO 2500 var båda 0.0. Så alla värden är perfekta utom HC.

  3. #23
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Förvärmningsslangen saknades när jag besiktigade.
    Knappast trolig orsak? Jag har i alla fall aldrig haft varken högt hc-värde eller slang på mina bilar de senaste åren.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Den slangen är bara att glömma.

    Dra ut och "bränn" ur bilen...dra allt bilen orkar från stillastående och varva ur den ordentligt (Upp till laglig fart så klart).
    Och jag personligen skulle kanske köra mer än en kvart innan bes.

  5. #25
    xl15
    Gäst
    Ställde tändningen så bra som jag kan, hoppas det jag gjorde var vettigt. Gjorde egna tändinställningsmärke på remskivan till generatorn. Ett märke vid TDC och ett 6° före. Gasade upp i 13-1400 rpm och justerade fördelaren. Den var några grader fel (eller annorlunda mot vad den är nu i alla fall).
    Så nu har jag gjort vad jag kan inför HC-kontrollen imorgon. Bytt stift, rotor, fördelarlock och ställt tändningen.


  6. #26
    xl15
    Gäst
    Mina åtgärder hjälpte. HC nere på 35! Nu är det fredag och dags att fira.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Mina åtgärder hjälpte. HC nere på 35! Nu är det fredag och dags att fira.
    Grattis då! =)

  8. #28
    xl15
    Gäst
    Tack så mycket, känns bra att det löste sig så pass emkelt.
    Och tack till alla som hjälp till med tankar kring problemet.

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Min mors lock på venton så var piggen i mitten avbruten men satt ändå kvar.
    Vilket gjorde att ibland gick bilen som en klocka och ibland gick den urdåligt.
    Blev glapp emellanåt.

    Till besiktningen så skall man helst varmköra bilen, kör minst 30 min så att motorn kommer upp i temp.

    Körde in bilen kall en gång och då mätte vi mina värden som inte blev helt 100.
    Så sa jag till besiktningsmannen att bilen var kall så vi körde en liten runda och då blev det genast godkända värden.

  10. #30
    xl15
    Gäst
    Är inte riktigt med på vad du menar med din mors Vento. Men jag misstänker att du pratar om termostathuset?
    Har hur som helst bytt mitt termostathus.
    Nu efter tändsystemsrenoveringen så behödes inte många minuters varmkörning för att få 35 i HC.

  11. #31

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Med piggen i mitten menade jag fördelarlockets pigg, Den var avbruten men satt endå kvar i locket, vilket gjorde att emellanåt så blev där glapp och ibland gick bilen som en klocka.
    Var lite otydlig där.

    Sen så att köra en kvart räcker inte alltid på alla bilar, min egna variant kräver förtillfället minst 2-3 mil innan den ens är uppe i 80 grader på vattentempen.

    Besiktigade för någon dag sedan och för att hålla motorns temp uppe så fick jag köra några rundor medans jag väntade på min tid.
    Av nån anledning så sjunker min temp väldigt fort när motorn är avstängd jämfört med mina andra bilar.

  12. #32
    xl15
    Gäst
    Bytte tändkablar till Biltemas standard. De passade hur bra som helst med lite vilja. Bytte luftfilter också.

    Hoppas det hjälper, för hon har varit svårstartad ibland. Har inte startat så snabbt som vissa andra bilar men har inte brytt mig. Det är bara när den är kall (stått över natten). Tänder nästan direkt, men hoppar i en eller två sekunder på runt 500 varv och sen lägger sig sen perfekt på 950.
    Men imorse fick jag kirra i ca 30 sekunder från och till, med gaspådrag och utan, och till slut fick jag igång henne.

  13. #33
    xl15
    Gäst
    Nytt luftfilter och nya tändkablar hjälpte inte. Verkar som den får för lite bränsle när den startar.

    Kallstart efter en natts vila.
    http://www.youtube.com/watch?v=KnrKyzAMj-E

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    jag hade köpt riktigt tändkablar, som sagt är 16v motorn känslig och biltemas kablar i sig är riktigt kassa, haft en del bilar som inte ens har startat när jag monterat dom grejerna, även hjälp andra som bytt tänddelar och inte startar.

  15. #35
    BALAN
    Gäst
    Blir det nån skillnad om du gasar när du försöker starta? Hur är tomgången?

    Min är svår ibland, men hoppar igång rätt fort när man gasar samtidigt. Mitt gasspjäll är kajko tror jag.

    Edit: jag kunde ju ha läst lite, hjälper inte med att gasa, hmm då vet jag inte...

  16. #36
    xl15
    Gäst
    Jodå, det kan hjälpa lite att gasa. Men jag vill ju inte säga att den hoppar igång bara för att man gasar lite. Jag misstänker som sagt att den får för lite bränsle i startögonblicket. Annars borde det luktat bensin när man skaver på startmotorn länge tycker jag.

    Kanske en tempgivare som inte berättar att det är kallt? Bytte till en "icke original" tempgivare för kylvattnet, det satt monterad när jag bytte termostathus. Ska byta tillbaka till original tempgivare.

  17. #37
    xl15
    Gäst
    Jakten fortsätter. Gjorde kompprov igår, mellan 13,9 och 14,1 bar på alla cylindrar, så det var ju okej
    Kollade igenom alla vakuumslangar och hittade en liten läcka på slangen till bromsservot. Bytte slangen och imorse startade den nog lite lättare.

  18. #38
    xl15
    Gäst
    Tror jag har gjort en upptäckt. Den startar hyfsat bra om man inte tvekar vid starten. Om man först drar runt motorn utan att den hinner starta (typ en halv sekund bara), vrider tillbaka nyckeln och sen försöker starta direkt igen, så är det mycket svårare att starta än om man gör det direkt. Varför?

  19. #39
    xl15
    Gäst
    Imorse och igår morse försökte jag återskapa problemet att starta när man "slinter" vid starten. Men bilen startade även om den bara fick en halv sekund startmotor. Så vakuumslangen måste varit boven i dramat.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin