Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30

    Golf GTI -07 DSG Knackande ljud bakom handskfack

    Vid senaste servicen (7000 mil) bad jag verkstan åtgärda ett knackande ljud bakom handskfacket. Ljudet kommer alltid när man startar bilen och består av 7-8 distinkta metalliska knackningar. Man kan också framkalla ljudet genom att stänga av ventilationen och därefter trycka in AUTO. Då kommer knackningarna på nytt.
    Är 100 på att det är en ställmotor som hörs. Tydligen är detta ett kännt fel och tyska forum föreslår att man trycker in recirkulationsknappen några gånger eller kör ventilationen till sina max resp minlägen. Har testat detta utan framgång.

    Verkstaden åtgärdade inte felet utan jag fick en utskrift från deras informationssystem ElsaPro och det säger att det knackande ljudet orsakas av klimatanläggningens ställmotorer men att funktionen inte påverkas och att detta är ett arbetsljud och därför är inte reparation nödvändig i detta fall. Frisläppningsdatum 2008-maj-21.

    Jag anser detta fullständigt ologiskt !!!

    Vad jag vet så har de stora biltillverkarna anställda ingenjörer som har till uppgift att ta fram säljande ljud (t ex avgasljud) för sina bilar och så kullkastar man allt genom att säga att ett knackande ljud (ganska högt dessutom) från en ställmotor är normalt. Det förtar ju helt deras arbete med att locka fram försäljningshöjande ljud.
    Har testat andra GTI och där finns inte ljudet. Det fanns inte heller i min bil tidigare.

    Har någon annan GTI'ägare råkat ut för detta och fått detta åtgärdat?
    Hur vet jag att ställmotorn gör sitt jobb och inte helt enkelt lagt av? Det är kanske därför den knackar.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kan inte säga att jag har exakt koll på källan till ljudet, men det där knackande ljudet är som sagt helt normalt. OK inte om det låter väldigt högt, då är något galet. Detta ljudet finns på fler bilar än VW Golf (audi också t.ex.).

    Stör mig väldigt lite, finns betydligt värre oljud i Golf V.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Har en Jetta Tsi -07 med 3700mil på mätarn och nu när jag läser detta förstår jag att jag har samma problem som du! Har inte snackat med någon verkstad om detta (garantin gick ut förra veckan). Jag trodde det var nått i dörren på pasagerarsidan som låg och förde oväsen ibland. Knackningarna verkar fösvinna när motorn/bilen börjar bli lite varm. Hoppas din och min ställmotor forfarande fungerar. Sist jag körde en lite längre sträcka (8mil) ställde jag upp innertempen till 25C men tyckte inte det blev så varmt som jag trodde det skulle bli. Kanske är det nått fel ändå?
    Hoppas andra kan komma med mera info.
    /O

  4. #4
    R.S
    Gäst
    Samma ljud i min men det är inte högt. Finns annat som låter högre som man gillar :-). Tycker precis detsamma, att det är idiotiskt att de inte gör någon åtgärd av det pga att det inte har någon funktionell betydelse. Fick exakt samma svar när jag kollade upp det + tittade på dokumentet från SVW som beskriver det.

    Att justera ändlägen för spjällmotorerna kan ju knappast vara rocket science om man är arbetar på VAG och kan mer om styrningen/det tekniska för detta. Ändlägena borde rimligen vara nästintill samma för samma bil, modell och år.

    Är väl bara att gilla läget eftersom ingen tycks vilja fixa det.

  5. #5
    Joon
    Gäst
    Jag tror också att jag vet vilket ljud ni menar, men jag kan inte säga att jag störs av det. Har noterat att det knackar lite lågt i några sekunder i samband med att bilen startas, men jag brukar inte höra det annars. Kanske om man stänger av ventilationen och sedan slår på den igen som beskrivits tidigare.

    I likhet med flera andra tror jag inte att detta tyder på att något är fel. Har kört bilen i de flesta "svenska" temperaturförhållanden och har inte upptäckt något fel i funktionen.

  6. #6
    Johan_27
    Gäst
    Polarens låter oxå! han va inne hos vag, finns inget att göra åt saken, dom kan byta ut ställmotorn som låter fast dom sa att det kunde bli så på den nya oxå.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kass konstruktion helt enkelt, som hela brädan på Golf V. Hoppas Golf VI har är bättre konstruerad på den punkten.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8
    Zeeeta
    Gäst
    Har samma problem i min med..

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Sonny
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    30
    Man kanske skulle göra ett försök med "dunderburken" WD40 :think:

    Om man tar upp ett litet hål i handskfackets inre del, sticker in det lilla röda röret och sprutar i 30 sek och samtidigt vrider röret runt så borde man dränka allt som för oväsen i äcklig olja.
    Tycker airbagen om WD40?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Hmm der var ju också en lösning...

    Undrar bara var all wd40 tar vägen... Inte så trevligt om det rinner fram lite var som.. eller förstör något där bak... =/

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av dasf Visa inlägg
    Man kanske skulle göra ett försök med "dunderburken" WD40 :think:

    Om man tar upp ett litet hål i handskfackets inre del, sticker in det lilla röda röret och sprutar i 30 sek och samtidigt vrider röret runt så borde man dränka allt som för oväsen i äcklig olja.
    Tycker airbagen om WD40?


    Det är en sjukt dålig ide but A for effort=)
    Dvs GÖR INTE DET!

    =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin