Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    KalleMannen83
    Gäst

    Köpa Golf GTI-2003 av skum säljare - Vad bör jag se upp med?

    Hej!

    Jag är på jakt efter en fin Golf GTI av årsmodell 2003.
    Jag har nu kontakt med en kille som vill sälja sin hyfsat billigt (80 000 kr, 10 000 mil).
    Men det hela verkar lite skumt, och jag tänkte kolla med er vad ni tror om det.

    Han säger att han nyligen chippat den på bsr, men att han gärna gör bilen original (jag vill ha allt original i bilen).
    Är detta rimligt? Blir bilen helt återställd, utan några som helst komplikationer?
    Förlorar han inte en massa pengar på att ta ur chippningen (denna har väl kostat ganska mycket)? Om han håller på och trimmar och grejar, är det inte risk att bilen är buskörd? hur kan jag avgöra det?

    Sen funderar jag över att han sagt att han lackade om bilen förra sommaren. då undrar man ju varför han gjort det. Har bilen varit krockad? Varför skulle man annars lacka om en såpass ny bil?

    Vad tror ni om det? Bör jag dra öronen åt mig?
    Jag är ganska sugen, mest för att jag inte har mer pengar än så. andra säljare vill ha runt 90 000 kr och så mkt har jag inte.

    Mvh Kalle Andersson

  2. #2
    dalle82
    Gäst
    jag hade väntat några månader till och sparat ihop 10000 kr till och köpt en fin bil som var original och ej omlackerad

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Jag tycker magkänslan säger rätt mycket när jag kollar på bilar. Känns det inte rätt så är det oftast inte det heller. Var speciellt noggrann vid omlackering.

    Jag skulle vänta lite och kanske spara några kronor till hellre än att köpa en bil som det bara blir problem med senare. Det blir mycket dyrare i det långa loppet istället för att köpa en bra bil från början.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Helt upp till dig hur du vill göra.

    Jag hade troligen slagit mig själv gul och blå om jag köpt en sådan bil och sedan bara fått strul med den.

    Det finns fler bilar där ute.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Jag agerar vindflöjel och håller med. Känns det fel så låt bli.

    Men jag vet hur lätt det är att bli "köpkåt" också...
    Senast redigerad av Fireball den 2009-02-05 klockan 22:44. Anledning: Stavfel

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag går helt efter magkänsla sedan en dålig bilaffär.
    Har varit med andra polare efter det och endast litat på magkänslan, vilket också har gett utdelning var gång typ.

    Skulle köpa en vr6a åt en polare, nått kändes fel direkt när jag kom dit.
    Väl ute så lägger jag plattan i mattan i 2ans växel, helt utan förvarning så bara dör bilen... Det är en av många magkänslor jag fått.

    När det gäller lackeringen så får man ta reda på varför, min är omlackerad pga skadegörelse, dvs repat bilen, och då är det ju ok om den är lackerad på ett bra sätt.

    Men jag hade struntat i o köpa bilen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Är bilen ifråga en silverfärgad 03:a med simon system med utblås på var sida bak. Så var den till salu för 75000kr förra våren den ägaren bodde i stockholm tror jag för jag var intresserad tills jag kolla upp den lite mer. Han hade bytt både drivknutarna och haft problem med växellådan om jag minns rätt samt lite andra problem som jag inte kommer ihåg. Påstod att han jobba på lackfirma och därför fräschat upp den med ny lack verkar konstigt då den bara rullat 8700mil när jag ringde på den.
    Bilen verkade ha left ett hårt liv i storstad.
    Köp min så får du iallafall en ärlig välskött bil i och för sig chippad men det betyder inte att man kör som en idiot utan att man uppskattar ett bra vridmoment på samtliga växlar även vid låga varvtal.
    MVH Mike
    http://www.garaget.org/?car=116946

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Okey visserligen det kan vara tråkigt att bilen är omlackad, men det kan ju oxå vara för att någon annan ägare varit väldigt pedant, vet dom som lackat för små repor mm, och inte gillar lacka delar och hellackar ist.
    Ang chippet så är det väl bara snällt att erbjuda sig att ta bort det om du är intresserad? =) Nu vet jag inte vilket steg det är på chippet men jag antar det är steg 1, och det ser inte jag iaf som något som helst negativt då dom flesta gör det på sina 1.8t vad jag fattat det som iaf så ska dom till och med gå billigare ( beror säkert på vilket märke mm på chippet)

    och till slut angående priset kanske han bara är realistisk och vill sälja?http://www.blocket.se/vi/20170301.htm?ca=21_s
    Sett dom som begär 130-140 oxå men det är ju inte vettigt det får man ju en mk5 gti -05 för med lägre mil.
    Det är mitt resonemang iaf=)
    Har du långt till bilen? annars åk och kika, provkör och se hur det känns

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361
    jag skulle säga, det finns fynd där ute! Hur skiljer man dem från rövhål som säljer skit? Kolla historik, kolla så att det inte finns lån på kärran som du köper, kolla tidigare bes. Och även med tidigare ägare. Och sist men absolut bäst, kör in bilen till motormännen för en test. De är oberoende och hittar alla fel på bilen, allt från lack till motor. Sen kan du vara relativt lugn!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin