Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 70 av 70
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    härligt fredrik

  2. #62
    fjadrik
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jani Hast Visa inlägg
    Har 1580cc spridare över om du vill köpa. =)
    Tack killar!

    Känns jäkligt skönt att det lirar till slut! H-vete vad den går nu =)

    Funkar det att köra med så stora spridare öht eller blir det jättefel?

  3. #63
    Joda
    Gäst
    Imponerande siffror. Men framförallt ett riktigt imponerande bygge. Lite dyrare än mitt, men i samma stuk på i alla fall motorn. Jag vet ju hur min går och vad motorn har för karaktär. Ett kompressorbygge av denna digniteten måste vara totalt oslagbart på både bana och gata!!!!

    Men jag funderar över effektsiffrorna etc. Enl ENEM så pallar en 1200 "bara" 330hk vid max 1,5 bars ladd. Hur mycket varvar du motor resp kompressor?

    Jag bänkade för övrigt 320hk i min 1,8 "KR/ABY" med ENEM-kammar. Detta var vid 1,3 bars ladd. Min topp är ej portad. Jag minns inte riktigt hur hårt spridarna fick gå. Har dock för mig att dutycycle låg på över 90%, men det kan Sn00ken svara på bättre..

    Sugen man blir på att återuppta bygget. Det återstår lite mek och endel pengar för min del innan jag kan få den färdig, men nästa år så ska den nog rulla!


    Håller med... fy fan vad den går!!!!!!!! Lysholm is the shit!!

    /Johan

  4. #64
    fjadrik
    Gäst
    tack.

    Hur enem har kommit fram till just den siffran har jag ingen aning om.
    Sen så VET jag ju inte att jag har 364hk i motorn än.
    Det enda som jag VET är att mina 768cc spridare bottnar, och dom ska leverera e85 till 91hk per cylinder vid lambda 1.

    Laddtrycket i sig säger ingenting. Det handlar mer om hur mycket luft du lyckas pumpa in i motorn.
    Mer mottryck ger ett högre laddtryck.
    Mindre mottryck (bättre IC, rätt byggda tryckrör, flödesoptimerad topp osv) ger ett lägre laddtryck om man trycker in samma mängd luft i motorn.

    Min kompressor ligger inom enems rekommenderade värden. Än så länge iaf =)

    Jag har en nyrenoverad kompressor liggandes och den tänkte jag testa gränserna med.

    Tänkte prova på rullarna på bugrun i år så jag får det på pränt och inte bara sitter här och bräker =)

    Hoppas på att få se din bil där också.

    Mvh Fredrik

  5. #65
    Joda
    Gäst
    Jag har inte heller någon aning om vartifrån ENEM fått sina siffror. Min motor sväljer mer luft än vad beräkningsmodellen på deras sida säger. Jag borde fått högre ladd med den remskivan jag har nu.

    Jag är väl medveten om hur flöden etc påverkar laddtryck. Jag tappade 0,1 bar när jag monterad mitt extraktorrör på den tiden då jag körde 16VG60 med G-lader. Mer effekt med mindre ladd är ju hälsosamt för motorn också! Inte sant?

    Jag skulle vilja köpa mig en 9A-motor med smidd bottendel. Eller rättare sagt bygga mig en smidd 9A. Jag hade ju en ABF, men den är ju lite för hög för Correns huv. Vet dessutom ej hur måtten på diverse prylar påverkar infästningar etc.

    Jag har ju lite mer ladd att ge. Skulle även kunna porta toppen och kanske byta kammar. Jag kan absolut inget om kamaxlar... men det går säkert att skaffa andra som är mer optimerade.

    Jag är säker på att man kan nå 400hk med en lysholmare på en 2,0 16v VW. Vilket monster man får då!!...

    Bänkningen på bugrun verkade ju ganska seriös. Någon påstod att även denna bänken gav glädjesiffror, men so what..

    Hoppas vi ses på BugRun 2010! Då kan vi åka runt och "yla" i kapp!

    /Johan

  6. #66
    fjadrik
    Gäst
    Jag upplevde också att jag borde fått betydligt högre ladd med den mindre remskivan, vågade knappt byta till mindre remskiva först =)

    Jag har papper från Ultramotors på vad min bottendel (9a) kostade att bygga ihop =) ingen rolig syn, men jag kan tänka mig att d3et blir en rätt stor skillnad att öka från 1.8 till 2.0.

    Har också hört folk klaga på bugrun rullarna, men jag tänkte mäta effekten på flera ställen så man kan se skillnaden =)

  7. #67
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av fjadrik Visa inlägg
    Jag upplevde också att jag borde fått betydligt högre ladd med den mindre remskivan, vågade knappt byta till mindre remskiva först =)

    Jag har papper från Ultramotors på vad min bottendel (9a) kostade att bygga ihop =) ingen rolig syn, men jag kan tänka mig att d3et blir en rätt stor skillnad att öka från 1.8 till 2.0.

    .

    Har också hört folk klaga på bugrun rullarna, men jag tänkte mäta effekten på flera ställen så man kan se skillnaden =)

    Åjo.. Men men.. manfår ju testa lite olika remskivor. Det verkar uppenbarligen vara skillnad på teori och praktik

    Kan tänka mig att det kostade en slant. Jag räknar med säkert 20000kr om man skaffar lager och packningar själv, samt importerar kolvar och stakar

    Hoppas verkligen att allt funkar för dig. Min motor fungerade ju oförskämt bra den korta tiden jag körde. Och att originallådan fortfarande håller är ju helt fantastiskt. Det ska bli väldigt intressant att se din bilpå BugRun. Den kommer nog att bli höjdpunkten för min del.

  8. #68

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    fredrik, ja vi stötte ju på varandra i haninge nyss, var och mecka lite där och hörde ett brutalt ljud hela kvällen, fyfan va den går helt stört ! Cread till dig !

  9. #69
    fjadrik
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    fredrik, ja vi stötte ju på varandra i haninge nyss, var och mecka lite där och hörde ett brutalt ljud hela kvällen, fyfan va den går helt stört ! Cread till dig !
    Hej Daniel. Tänkte att du var långt hemifrån.

    Tackar!
    Var och kikade lite på polarna som övade starter =)
    Dock så kör jag med en riktig skitmapp i sprutet. så det var sm i misständningar =)

    Snygg g60 du har förresten. Den är riktigt fin!

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    men de e satan va din går, ja o peter undra va fan de e som åskar bakom hörnen. Du har dragit upp mk2 en nivå nu, satan i gatan asså va den skjuter iväg, där ligger mina 190hk i lä

    Har ju dina gamla fälgar kanske e därför haha =) Ha de gött

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin