Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Jonas Båe
    Medlemsnr
    4992
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    61

    vart sitter soppa filter, pump och relä? mk1

    efter en trevligt middag hos svärföräldrarna ikväll så skulle vi hem till lägenheten och sova, men bilen ville tydligen inte det samma, den var stendöd.. startade en gång, och dog direkt, startade inte mer utom med startgas, vilket bevisar att jag iaf har tändning.. men ingen soppa kommer fram, alltså misstänker jag filter eller pump eller relä.. men vart har jag dessa placerade?

    är det filtret som sitter bakom batteriet? isf vet jag det, men vet inte vilket relä det är och inte vart pumpen sitter, är det mekanisk eller elektrisk pump?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Ola Sandqvist
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    98
    Vad är det för motor, Gti eller?
    Om det är en gti så sitter pumpen vid tanken på höger sida. den sitter alldeles framför höger bakhjul vid bakaxeln.

    Filtret sitter bakom batteriet, rund sak med banjokopplingar i varje ände.
    Relät sitter vid säkringarna, kommer inte ihåg nummret, men det är fyra stift på det.
    Två av dom är STORA. Det går att tjuvkoppla om man tar bort relät och tar en kabel med flatstift på och kopplar ihop dom stora stiften.
    då skall det höras ett surr från pumpen på höger sida.
    gör det inte det så är det pumpen som är trasig.

    om det surrar, prova att byta relä.

    hoppas att detta kan hjälpa dig lite.

    Mvh.
    Ola

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Det är ju en Caddy Mk1 frågan gäller.

    Funderar vidare på det med soppapumpen och om du byglar den, tystnar den aldrig då utan går hela tiden. Vi normal start med relät i så stannar ju pumpen när den fått upp rätt tryck i systemet men byglar du så går den helas tiden oavsett eller hur?!
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Ola Sandqvist
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Det är ju en Caddy Mk1 frågan gäller.

    Funderar vidare på det med soppapumpen och om du byglar den, tystnar den aldrig då utan går hela tiden. Vi normal start med relät i så stannar ju pumpen när den fått upp rätt tryck i systemet men byglar du så går den helas tiden oavsett eller hur?!
    Det är riktigt att den går hela tiden när man byglar den.
    Men det gör man ju bara för att kolla så att pumpen fungerar.

    Det kan ju hända att pumpen går men är sliten så att den inte ger rätt tryck.
    Det har hänt för mej när jag körde med etanol, då tog pumpen mycket stryk.

    Men som sagt, det är bara för att kolla om pumpen går.
    Likaså kan man ta loss slangen från bränsle filtret för att se om det kommer fram soppa.

    Byglingen är inget man skall ha för jämnan för då går pumpen även om tändningen är avslagen.

    Mvh.
    Ola

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin