Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25
  1. #21
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Nollmärket brukar väl ofta vara just en 0 instämplad men kan inte garantera det, tändläget brukar ju bara vara ett jack.

    Nolläget ser du ju om det stämmer när du ställer in remhjulet på veven om markeringen i under kåpan. har du en stroblampa kan du ju testa och justera ganska mycket, vi märket väligt lätt när man kom rätt och den gick som den skulle igen. Vet inte vilket förtändning du skulle ha, kunde det vara 5 grader nåt, brukar väl stå på lappen under huven. Vakumslangen till fördelare ska vara urkopplad när du ställer tändningen med stroblampa.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  2. #22
    Pelvan
    Gäst
    Då var det problemet ur värden, kanske. Bilen är lite tjurig kall och man får hålla varv på den en liten stund, kanske 30 sekunder eller så, men sen går den på tomgång som den ska. Kamremmen satt tydligen fel och efter att ha monterat den som den ska sitta gick motorn på 1700 varv. Vred tillbaka fördelaren och varm har den nu en tomgång på ca 950 varv kanske. Ska kika mer på det idag, klockan var 03.30 inatt när jag rullade ut för provkörning. Toppfarten har också ökat markant och 140-150 mätarkilometer klarar den i alla fall - inte för att det har någon betydelse, men man vågar ju påbörja en omkörning i alla fall.

    En fråga. Hur faaan får man loss ratten? Sitter ju en mutter i mitten och det brukar ju vara allt. Jag slet mig blå utan att få loss den så det måste ju sitta fler skruvar antar jag. Har ett glapp som gör att belysningen kring instrumenten inte lyser. Några idéer. Spolningen till rutan fungerar heller ej.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Jag brukar klappa till ratten med handflatorna på varsin sida växel vis för att få bort den..

  4. #24
    D.E
    Gäst
    Loss med muttern nästan helt (du vill inte ha ratten i ansiktet när den lossnar), rucka och slit tills den lossnar.

  5. #25
    Pelvan
    Gäst
    Fick loss ratten. Verkar som att splinesen är lite skadade varför den satt som den gjorde!

    En fråga gällande tändningen. När jag fick ordning på kamremmen igår gick den väldigt högt på tomgången, ca 1700varv. Jag vred därför fördelaren och den sjönk då ned till ca 900varv/min. Den går ju bra nu, men jag undrar ändå om man kanske ska vrida tillbaka fördelaren och sänka tomgången istället??? Den spikar inte på 1700 varv.

    En annan fråga gällande samma sak. Om jag vrider fördelaren ned till 7-800 varv så får jag ett vinande ljud från motorn som ökar med motorvarven när jag kör. Låter som ett lager som sjunger på sista versen om ni förstår vad jag menar. Vad beror detta på? Spikningar osv förstår jag men detta?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin