Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1
    Pelvan
    Gäst

    Svårstartad Caddy med låg tomgång. [Problemet löst]

    Köpte i dagarna en Caddy GT Kat 1.8 årsmodell 1991 för att frakta crossen med. Enl. mekonomen är det en JH-motor. Har lite bekymmer med den nu och hoppas på lite hjälp.

    Med kall motor, så är enda chansen att få igång den, att ge gas när man vrider om nyckeln och sedan hålla varv på motorn så den blir lite varm. Missar man det där med gas så dör den och den blir då lite tjurig att starta. Pumpar man med gasen så går den oftast att få igång ändå efter en hel del nötande. Varm gäller i princip samma förfarande och det går inte att starta den utan gas. Idag fick jag använda startgas för att få igång den. Väl igång och varm så håller den en tomgång på ca 500 varv. Körde den på motorväg idag för första gången och den toppar ca 115km/h i nedförslut och vinden i ryggen. Visst, det är ingen sportbil, men de 90 ystra hästarna bör väl kunna prestera mer än så, med GT-beteckningen på huven o allt.

    Det där med JH-motor är jag lite osäker på. Köpte nämligen en temperaturgivare för insprutningen från mekonomen och den stämmer inte alls. De två givarna som sitter vid kylarslangen på motorn (en ovan, en under) är bägge inskruvade. Den jag fick har inga gängor och skall tydligen pressas dit.

    Jag skruvade bort stiften och kollade dem idag. Bilen är nyservad med nya stift strax innan jag köpte den och det är därför lite svårt att läsa av dem, men det verkar som att ytan är lite gråvit till färgen och indikerar på normal eller kanske något mager blandning.

    Är det någon som har någon aning om vad jag ska börja med? Kan sprutet var fifflat med och går det att ställa upp blandningen på den? Grejjen är att tidigare besiktningsprotokoll indikerar på att den fått nedslag vid flera tillfällen de senaste tio åren på att den är en miljöbov, för att sedan få blankt papper vid återbesiktningen. Gissningsvis är det en lamba som är boven. Antar dock att blandningen skruvats ned för att få aset genom besikningen. Tänkte spontant att det kanske skulle gå att vrida upp blandningen på varm motor så att den når ~900 varv och att den därmed skulle gå bättre över hela registret.

    Alla förslag välkomnas. Den skall användas som flytt- och rustbil när vi får husnycklarna om två veckor och den måste vara pålitlig då..
    Senast redigerad av Pelvan den 2009-01-17 klockan 12:53.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kolla så kam o tändning står rätt... 115km/h är väääldig fel. gör minst 150-160 utan problem om den är frisk.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Pelvan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Kolla så kam o tändning står rätt... 115km/h är väääldig fel. gör minst 150-160 utan problem om den är frisk.
    Ja det är ju ingen omöjlighet. Den ska vara bytt enl. snubben jag köpte den av men det är ju inte direkt omöjligt att de klantat tilll det. Ska kolla det.

    Är det någon som har koll på vilken insprutning som sitter i dessa bilar?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kan ju va så.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    Pelvan
    Gäst

    Katalysatorn?

    Kan katalysatorn påverka bilen på det här viset? Att den inte går snabbare än 110 skulle naturligtvis kunna vara ett resultat av en rasad kisse, men även tomgången och att den är svårtstartad? Ska till biltema och handla bränsle och luftfilter samt lite annat plock, och såg att de har universalkatalysatorer..

    Någon som vet om biltemas lambdor passar? De har en enpolig vilket jag förstått att jag ska, för 400bagis. Värt ett försök tänkte jag!

  6. #6
    JonnyJ
    Gäst
    lambdasonderna funkar bra! körde med en sån på min corsa och dom passar caddyn oxå.
    om det brummar högt under bilen vid katten så kan det vara den som är tät, o då blir bilen fruktansvärt slö pga att den inte får ut avgaserna.

  7. #7
    Pelvan
    Gäst
    Vilket sprut sitter i en caddy 1.8 GT Kat från 1991? Har letat men en funnit. Dessutom, finns det mekmanualer till dessa kärror eller liknande?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    JH-motor har jag i min också (min härstammar dock från en Scirocco) och det där med toppfarten känns igen. Min är lika slö!

    Det sitter ett K-lambda-jetronic i den, ett ganska ovanligt sprut. Mig veterligen är det bara JH-motorn som har det, plus nån Audimodell, i Europa. Lite vanligare på USA-marknaden dock.

    Funktionen är densamma som K-jet, fast styrtrycket är reglerbart av en så kallad taktventil som sitter vid sidan av luftvågen (plus den vanliga varmkörningsregulatorn). Denna regleras av en fyrkantvåg som kommer från styrboxen.
    Om allt funkar så ska du kunna höra ett "BZZZZ" från den när tändningen är på.
    Om lambdasonden är kass så reglerar inte styrboxen som den ska och då blir styrtrycket åt pipan.

    Det fanns en sida med PDF:er av Volvos gröna verkstadsmanualer på just det systemet, men den verkar inte finnas kvar. Jag tror dock att jag har den kvar om du vill kika.
    Senast redigerad av Fireball den 2009-01-13 klockan 22:29. Anledning: Tillägg

  9. #9
    Pelvan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    JH-motor har jag i min också (min härstammar dock från en Scirocco) och det där med toppfarten känns igen. Min är lika slö!

    Det sitter ett K-lambda-jetronic i den, ett ganska ovanligt sprut. Mig veterligen är det bara JH-motorn som har det, plus nån Audimodell, i Europa. Lite vanligare på USA-marknaden dock.

    Funktionen är densamma som K-jet, fast styrtrycket är reglerbart av en så kallad taktventil som sitter vid sidan av luftvågen (plus den vanliga varmkörningsregulatorn). Denna regleras av en fyrkantvåg som kommer från styrboxen.
    Om allt funkar så ska du kunna höra ett "BZZZZ" från den när tändningen är på.
    Om lambdasonden är kass så reglerar inte styrboxen som den ska och då blir styrtrycket åt pipan.

    Det fanns en sida med PDF:er av Volvos gröna verkstadsmanualer på just det systemet, men den verkar inte finnas kvar. Jag tror dock att jag har den kvar om du vill kika.
    Åh det vore sweet. Skickar ett pm med mailadress. Det där Bzz känns igen. Har antagit att det är bränslepumpen. Appropå bränslepumpen, ska den inte starta upp när man vrider på tändningen, steget innan start? Verkar ju bara som att det finns en pump om jag förstått det rätt och i så fall bör den ju vara hel eftersom bilen trots allt ändå går, men den hörs ju inte. Hörs tydligare på våran hyfsat nya bmw än på pickisen.

    En annan fråga när jag har dig på tråden, var sitter vattentempgivaren för motorstyrningen? Jag beställde en via mekonomen till JH-motorn, men det var typen som pressas dit utan gängor och någon sådan finner jag inte på bilen.

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Kolla så kam o tändning står rätt... 115km/h är väääldig fel. gör minst 150-160 utan problem om den är frisk.
    Säger samma sak då vi fick samma problem på en caddy då fördelaren hamnade en kugge fel vid kamremsbyte, lite justering av fördelaren så kom både fart och ork tillbaka.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  11. #11
    Pelvan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Säger samma sak då vi fick samma problem på en caddy då fördelaren hamnade en kugge fel vid kamremsbyte, lite justering av fördelaren så kom både fart och ork tillbaka.
    Ok. Var din då också svårstartad och med låg tomgång? Låter som att jag har en dag i garaget utskuren för mig..

  12. #12
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Tomgången var ju konstig men hur det var om den blev svårare att starta har jag inget minne av. Väldigt lätt sak att börja kolla hur det är med tändningen jämnfört med att köpa en massa delar.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av Pelvan Visa inlägg
    Appropå bränslepumpen, ska den inte starta upp när man vrider på tändningen, steget innan start?
    Nej, den börjar inte gå förrän startmotorn börjar dra runt motorn (då börjar tändningen ge pulser och det är dessa som bränslereläet känner av).

    Citat Ursprungligen postat av Pelvan Visa inlägg
    var sitter vattentempgivaren för motorstyrningen?
    Mig veterligen finns bara en termotidkontakt på den (bortsett givarna för kylfläkt och tempmätare). Den avgör hur många sekunder kallstartsventilen ska vara öppen när man vrider om nyckeln, utefter vilken temperatur motorn har.
    Om den är gängad eller pressad vet jag inte, jag har aldrig behövt byta någon.

  14. #14
    Pelvan
    Gäst

    So far no good..

    Har nu spenderat hela eftermiddagen i garaget och hittills har jag inte funnit någoting.

    Gjort är nu:

    * Nytt bränslefilter och luftfilter
    * Ny lambdasond
    * Nya Vacuumslangar.

    Att döma av stiften så går motorn snålt och jag tror att den antingen via insprutningen får för lite soppa hela vägen, eller så är det kamremmen som sitter fel. Efter en testtur så kände jag på avgassystemet längst ut vid mynningen av någon anledning och brände mig. Det var sannolikt 100-150 grader varmt därute och det har jag aldrig varit med om tidigare. Verkar som att avgaserna är svinheta och jag tolkar det som ett tecken på för snål blandning.

    Tänkte kolla kamremmen idag med, men tyvärr så saknar jag den hylsa som behövs för att ta bort remhjulet på veven för att komma åt plasten därbakom, och som verkar var en 12-kantig historia modell större. Jag har ingen stroboskoplampa och vet heller inte hur man använder en. Nog borde väl en verkstad ganska snabbt se om någonting är galet vid monteringen av kamremmen genom att kontrollera tändningen. Om förhållandet mellan veven och hjulet för fördelaren står fel så bör detta visa sig direkt? Rätt eller fel?

  15. #15
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Du ska inte ta bort nedre kåpan för att kolla att tändningen står rätt, markeringen du ska kolla mot sitter nämligen utanpå kåpan. Sen behöver du inte ta bort den stora bulten för att ta bort remhjulet utan det är bara att lossa dom små däri så är remhjulet löst och du kan ta bort kåpan vilket du nu inte behöver för det du ska göra.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  16. #16
    Pelvan
    Gäst
    Aha ja då är det ju lite enklare. Ska kolla det under helgen. Är det någon som har en .pdf eller liknande på hur det skall göras eller liknande? Har letat men ej funnit en Haynes på kärran.

    Kan spridarna sätta igen och kan man då rengöra dem manuellt? Verkar som att de är gängade och att det går att skruva lös dem.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Om du bara ska kolla så att kamremmen sitter rätt så behöver du inte lossa remhjulet, övre/yttre delen av kåpan går att ta av ändå.

    Det sitter ett litet märke på baksidan av kamdrevet (vet någon var det finns en bild på det?) som ska vara i jämnhöjd med toppens ovankant när motorn är nollad.
    Med toppens ovankant menar jag ytan som ventilkåpspackningen ska ligga på. Det är alltså ingen exakt vetenskap att se det om ventilkåpan sitter på, men med går.

    EDIT: Spridarna drar man rakt upp, men om packningarna är gamla och hårda så kan de sitta något alldeles förbaskat...

  18. #18
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Om du bara ska kolla så att kamremmen sitter rätt så behöver du inte lossa remhjulet, övre/yttre delen av kåpan går att ta av ändå.

    Det sitter ett litet märke på baksidan av kamdrevet (vet någon var det finns en bild på det?) som ska vara i jämnhöjd med toppens ovankant när motorn är nollad.
    Med toppens ovankant menar jag ytan som ventilkåpspackningen ska ligga på. Det är alltså ingen exakt vetenskap att se det om ventilkåpan sitter på, men med går.
    Vi detta läge ska då vevens markering(ett jack i nedre remskivan) stå för dess markering i nedre kåpan. Och jag har då för mig att rotorn ska stå emot en jackmarkering i fördelaren(så var det på vår bil i alla fall).
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Det ska väl finnas ett noll-märke i "tändinställningshålet" (gröna pluggen) också? Det gäller bara att inte ta fel på det och tändpunktsmarkeringen, för då blir det lite galet.

    Samma sak gäller givetvis när man ställer tändningen... :-)

  20. #20
    Pelvan
    Gäst
    Kanoninfo. Börjar känna mig laddad inför morgondagen. Kan eventuellt låna stroboskoplampa dessutom av en polare. De där två olika markeringarna på svänghjulet som man inte ska förväxla - har ni koll på hur de ser ut?

    Fan hoppas att det är det här som jävlas nu så man får ordning på fanskapet!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin