Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62
  1. #1
    onk
    Gäst

    Törs man köpa vr6 syncro?

    Ja, som rubriken.
    Är det likamed personlig konkurs att handla en sådan med ca 20 000 mil på nacken.
    Dom är nere i anständiga priser för min ekonomi, men det är inte så kul om man får lägga lika mkt på reparationer..

    Självklart ska man leta efter en välskött, orostig osv men det känns ju som att hur mkt som helst kan gå sönder
    Hur pass känslig är eg motorn om tex kamkedjebytet inte är gjort i tid eller kanske inte gjort alls...
    Jag är främst ute efter en variant som kanske inte är lika buskörda som dom vanliga, men dom lär ju va rätt sletna dom oxå.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    Min corrado passerade 20 000 när jag hade den. Säkert hårt körd innan mig och iallfall skit hårt körd av mig. Bytte glidskenor och spännare och hade inga problem med den maskinen. Vattenpumpen bytte jag oxå.
    Så är man redo att lägga ca 3000:- och lite tid så är det värt att köpa en och direkt byta om det inte är dokumenterat att det är gjort.

  3. #3
    stefan683
    Gäst

    Vr 6

    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Ja, som rubriken.
    Är det likamed personlig konkurs att handla en sådan med ca 20 000 mil på nacken.
    Dom är nere i anständiga priser för min ekonomi, men det är inte så kul om man får lägga lika mkt på reparationer..

    Självklart ska man leta efter en välskött, orostig osv men det känns ju som att hur mkt som helst kan gå sönder
    Hur pass känslig är eg motorn om tex kamkedjebytet inte är gjort i tid eller kanske inte gjort alls...
    Jag är främst ute efter en variant som kanske inte är lika buskörda som dom vanliga, men dom lär ju va rätt sletna dom oxå.
    Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av stefan683 Visa inlägg
    Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.
    Visst drar den mycket men det där lät lite i överkant tycker jag. De går att köra snålt också, vi körde från Luleå till Bugrun (Mantorp, 120mil) och tänkte på hur man körde och höll 90 - 100km/h max och vi var nere i 0,9l/mil om jag kommer ihåg rätt (inte min bil, men: TheDeadDorksters)

  5. #5
    squid
    Gäst
    http://www.blocket.se/vi/19735824.htm?ca=2_s

    där har du en fin vr6 syncro.. en tjej från umeå som har den
    och är pedant skött under hennes ägo iaf..

    och den går fint..

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    www.vr6.nu

    Klart du törs!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    men det där var väl ingen variant(kombi) direkt.. =)

    åker passat VR6-kombi -95 till vardags, och råder dig att kolla igenom motor, bromsar, abs-givare mm så allt är skött och fungerar riktigt.

    är det en nyare motor med coilpack så undersök även denna för gnistöverslag.. syns bra i mörkret om man lyfter på kåpan ovanför.
    kostar några tusenlappar att byta den tråkigt nog, även om dom går att reparera om man är lite händig.

    tändkablar, otroligt vanligt fel att dom är pajj.

    kamkedja/spännare å skenor, en av vws mest idiotiska konstruktioner hittils, om inte den värsta.. en "service-fri" lösning med kedja som har mindre service-intervall än en vanlig kamremm, med sämre säkerhet än kamremm då allt är gjort i bakelit, plast, nitar och annat skitmaterial, och du lär bort med lådan och helst ur med motorn för att byta dessa saker, både tråkigt och dyrt.
    ska det nu göras så se sammtidigt till att ta ner oljetråget och rensa oljepump samt byt givetvis filter och olja i samma veva.
    all bakelit, plast, spånor och det som slits ifrån skenorna, ofta i bitar, åker rakt ner i det stora avloppet vw kontruerat, och sätter sig direkt i oljepumpen.

    läckande slavcylinder vid kopplingen är också ett vanligt fel.. bör åtgärdas innan sync-ringarna blir demolerade.. se till så kopplingen tar som den ska, och går att trampa ur riktigt.


    i övrigt är det en mycket trevlig bil när man väl vant sig vid den, framhjulsdrivna versionen drar inte mer än 0.7-0.8l/mil landsväg, så jag tvivlar starkt på att syncron drar 1.5.. säkerligen runt 0.9-1.1 blandad körning såsom en vanlig golf syncro.

    rost är det faktiskt förvånandsvärt lite av.. men å andra sidan är jag mest van vid golf IIr.. =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2009-01-10 klockan 22:05.

  8. #8
    onk
    Gäst
    Aaa den blåe var väl inte direkt något som föll mig i smaken.. Den var snarare smaklös

    Självklart har jag räknat på soppan. Tog min 1,8 som aldrig tycks dra mer än 0,75 l/milen (förutom senaste tankningen när jag glömde den på tomgång i 45 minuter vid ett tillfälle, fråga inte hur..)
    Iaf, med ett soppapris på 10.30 :-/l (den var så billig häromdan) och en beräknad vr6förbrukning på 1,1 l/mil så vart det nästan 2000:- mer på 500 mil..

    Det kan jag leva med, för mer stendöd motor än 1,8an finns det säkert men inte fasen är den rolig:/
    Rost finns det på mk3or oxå, det har jag sett..

    Den här verkar rätt skaplig, mkt bytt och importerad och rullat i skåne= kanske inte så mkt rost?

    http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10118

    Men ändå, skiten har rullat över 20k mil och det är ändå rätt mkt pengar för en bil som har rullat så mkt..
    Min sketna 1,8 gav ja 12k för i somras, är det verkligen värt 20 000:- för att få åka vr6?

    Suck, ska börja åka kommunalt ist för att hålla på och vela

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Klart du ska ha dig en vr6 syncro onk!

    Som sagt glidskenor och kamkedjor bytta så har du en kalasbil sedan ju
    Dock har jag aldrig kört syncron men mina vanliga vr6or jag har haft har faktiskt gått under litern utan problem. cirkus 0.9. tror inte på 1.5 lite för den där syncro drivlinan iaf, om den ens gör ngt på förbrukningen=)

    ner med lådan så är det inga som helst problem att byta kamkedjorna och det där. gjort på en eftermiddag utan problem när man kan det.
    En helg så har du gott om tid och till och med kan offra dig en fika då och då rikard hjälper väl dig med det?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Visst drar den mycket men det där lät lite i överkant tycker jag. De går att köra snålt också, vi körde från Luleå till Bugrun (Mantorp, 120mil) och tänkte på hur man körde och höll 90 - 100km/h max och vi var nere i 0,9l/mil om jag kommer ihåg rätt (inte min bil, men: TheDeadDorksters)
    Det var 0,82L/mil på hela resan Det var inklusive stadskörning i ett par dagar i södertälje, och hårdare körning sträckan Södertälje - Mantorp - Södertälje (då gick det regelbundet 120-140).

    Men jag lovar att det går att köra den riktigt snålt (0,69L/mil har jag varit nere i en gång i tiden, men då lovar jag dig att jag körde så snålt att det inte går att göra så på trafikerade vägar!). Men blandad körning hos en Golf VR6 syncro = 0,9-1,0L med min körstil.

  11. #11
    kroll
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av stefan683 Visa inlägg
    Du skall bara vara medveten om en bränsleförbrukning som gladeligen är ca 1.5l/mil eller mer vid blandad körning.Har man stor börs är det en jättekul bil.+ motorljudet som extrabonus.
    Hahaha ja vad säger man, måste vart en viild gissning!?!
    Som sagt så är det glidskenor, tänddelar, termostathus och slangarna som är ofta måste bytas på dessa bilar. Alla andra fel finns på vilken bil som helst =)

    www.vr6.nu finns en fin fin köpguide..

  12. #12
    onk
    Gäst
    http://www.blocket.se/vi/19661782.htm?ca=18_s

    Den är billig, ser bra ut och är en Variant.
    Synd bara att det är 100 mil bort..
    Sen lär väl inte kedjorna vara bytta heller.

    Grönhög, vad ska du ha för att byta kedjor och det?
    Rikard är lat och upptagen med sitt mansion

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Bra pris.
    Ser bra ut på bild med(vad nu det säger).
    Saltar gör de i umeå med men mest bara i/runt stan.

    Men som sagt helt rätt pris.

    Vadå 100mil är väl inget?
    Flyg billigt , ta tåget eller lifta med lastbil!

    Lura sedan alla att det är din sura CL du polerat upp =)

  14. #14
    onk
    Gäst
    Flyga blir väl bara billigt om man tar omvägen via London eller nått..
    Sjuka priser inrikes

    Min hög är redan polerad.. Kanske kan sälja den nånstans på vägen upp.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    Flyga blir väl bara billigt om man tar omvägen via London eller nått..
    Sjuka priser inrikes
    Sant.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Om man fortfarande har turen att vara under 26 (ungdomsbiljett) och tar en sista minuten så har det varit rätt vettiga priser. De gånger jag har har flugit o hämtat bilar.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av onk Visa inlägg
    http://www.blocket.se/vi/19661782.htm?ca=18_s

    Den är billig, ser bra ut och är en Variant.
    Synd bara att det är 100 mil bort..
    Sen lär väl inte kedjorna vara bytta heller.

    Grönhög, vad ska du ha för att byta kedjor och det?
    Rikard är lat och upptagen med sitt mansion


    hehe jo det kanske det ligger ngt i=)

    Vet faktiskt inte, hur mycket värre är syncrona ngn som vet kanske?
    Kan forska lite i hur jävligt det kan vara, ringde en idag som skulle byta på en syncro. kanske skulle åka kika lite på hur lådan ser ut på dom däringa

  18. #18
    onk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    hehe jo det kanske det ligger ngt i=)

    Vet faktiskt inte, hur mycket värre är syncrona ngn som vet kanske?
    Kan forska lite i hur jävligt det kan vara, ringde en idag som skulle byta på en syncro. kanske skulle åka kika lite på hur lådan ser ut på dom däringa
    Borde inte vara så mkt som skiljer. En kardan som går ut men den tar du väl bort hoppas jag..
    Eller hur fasen funkar det när motorn sitter på tvären?
    Forska du i det där
    Det är skönt att veta att någon kan byta det iaf om jag nu köper en bil och om det måste bytas kedjor

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Chief Stroganoff
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    424
    Motormässigt är VR6 syncro exakt likadan som Corrado, dvs: 2,9L ABV! Den är inte värre. Det är bara använda min guide som jag skrev åt VR6.nu, och använda den. Då kan du nästan inte göra ett felköp!

  20. #20
    stefan683
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av TheDeadDorkster Visa inlägg
    Det var 0,82L/mil på hela resan Det var inklusive stadskörning i ett par dagar i södertälje, och hårdare körning sträckan Södertälje - Mantorp - Södertälje (då gick det regelbundet 120-140).

    Men jag lovar att det går att köra den riktigt snålt (0,69L/mil har jag varit nere i en gång i tiden, men då lovar jag dig att jag körde så snålt att det inte går att göra så på trafikerade vägar!). Men blandad körning hos en Golf VR6 syncro = 0,9-1,0L med min körstil.
    Men vad är det för kärringar som åker på det? Sluta luras och dagdrömma.En VR6:a ska gasas med.Då går det soppa!FATTA!!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin