Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24
  1. #1
    goose
    Gäst

    Har 2 problem med min Lupo som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med

    Hej VW ägare.

    Har 2 problem med min Lupo som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med.
    Min temperaturmätare i bilen har ett eget liv. Den har tidigare bara rest sig lite grann o sedan helt plötsligt ramlat ner igen. Har bytt termostaten och den har faktiskt blivit mycket bättre men fortfarande kan den helt plötsligt ramla ner till botten igen. Har tänkt att det kan vara givaren. Vet dock inte riktigt var den sitter och på VW verkstaden vet de inte heller, märkligt kanske.

    Mitt andra problem är att enginecheck lampan lyser konstant. Har läst i bruksanvisning att det kan var lampasonden och att man skall köra till verkstaden för kontroll. Har ringt dit och fått besked att fortsätta köra om bilen funkar bra, vilket den gör. Jag vill dock inte ha en lampa tänd för evigt i min fina bil.

    Att köra till VW verkstad kostar 1500kr endast för kontroll, inkoppling av dator, vilket jag tycker är dyrt.

    Någon som har förslag på vad man kan göra.

    Vintriga hälsningar

    Lupoägaren

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
    Har 2 problem med min Lupo som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp med.
    Min temperaturmätare i bilen har ett eget liv. Den har tidigare bara rest sig lite grann o sedan helt plötsligt ramlat ner igen. Har bytt termostaten och den har faktiskt blivit mycket bättre men fortfarande kan den helt plötsligt ramla ner till botten igen. Har tänkt att det kan vara givaren. Vet dock inte riktigt var den sitter och på VW verkstaden vet de inte heller, märkligt kanske.
    Låter som givaren MEN kan även vara termostathuset som spruckigt.
    Skulle dock börja med att byta givaren.

    Citat Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
    Mitt andra problem är att enginecheck lampan lyser konstant. Har läst i bruksanvisning att det kan var lampasonden och att man skall köra till verkstaden för kontroll. Har ringt dit och fått besked att fortsätta köra om bilen funkar bra, vilket den gör. Jag vill dock inte ha en lampa tänd för evigt i min fina bil.

    Att köra till VW verkstad kostar 1500kr endast för kontroll, inkoppling av dator, vilket jag tycker är dyrt.

    Någon som har förslag på vad man kan göra.
    Konstigt att en seriös bilmek säger att du ska fortsätta köra...
    Bilen går på ett nödprogram och kanske känns ok men du bör få den kollad.
    Första steget ÄR att kolla felkoderna, vänd dig till en annan firma så hjälper dom dig billigare!
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  3. #3
    goose
    Gäst
    Hej igen!

    Tackar för tipset.

    Skulle vilja veta var temperaturgivaren sitter i min Lupo-02, 1.4L Bensin.

    En undran till?? Min bakre vindrutetorkare har spruckit i metallen. Har öppnat o kollat den. Är det samma vindrutemotor på de flesta VW modeller, så att man kan köpa en begagnad på skroten???????

  4. #4
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
    Är det samma vindrutemotor på de flesta VW modeller, så att man kan köpa en begagnad på skroten???????
    Det kan jag inte tänka mig för då brukar dom inte tjäna så mycket pengar. Men det är ju inte en ovanlig bil på skrotarna Luposarna så du ska väl inte behöva köpa motor från en annan modell... Kolla www.bildelsbasen.se t.ex.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Det var det mest oseriösa svar jag hört på länge ifrån en verkstad. Byt verkstad är min rekommendation. Jag betalade 200kr för en felkodsutläsning på VAG i kungälv senast (något år sedan iofs).

    Felkodsutläsning är A och O i sådana här fall.

    Men jag får hålla med Patrik, det låter som tempgivaren har gett upp, då brukar det bli så. Den BORDE sitta i närheten av termostathuset. Men kolla koderna först hos en vettig verkstad.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6
    goose
    Gäst
    Har varit och besiktigat min Lupo. Blev anmärkning på min enginecheck lampa samt att Lupon hade höga CO och HC värde. Har nu bytt tempgivaren och den har slutat att ramla ner samt har fått ner mina CO och HC värde till en bra och godkänd nivå. Körde även till en bilmek igår, (där jag gjort en felsökning tidigare) och fick min enginelampa släckt. Lamp h....... tändes igen idag på väg till jobb. Vad skall jag göra nu. Har tidigare fått rådet att i första hand byta tempgivare (vilket jag gjort). För den kan enligt kunniga medföra en hel del konstiga saker.

    Skall jag göra en ny felsökning. Någon trodde att det kan vara fel på lamdan. Mitt lamdavärde på besiktningen var bra. På VW sa det att egrventilen kunde vara kass när jag visade dem besiktningsprotokollet.

    Hoppas någon vänlig själ har något tips.

    Mvh

    GoOse

  7. #7
    goose
    Gäst
    Har varit och besiktigat min Lupo. Blev anmärkning på min enginecheck lampa samt att Lupon hade höga CO och HC värde. Har nu bytt tempgivaren och den har slutat att ramla ner samt har fått ner mina CO och HC värde till en bra och godkänd nivå. Körde även till en bilmek igår, (där jag gjort en felsökning tidigare) och fick min enginelampa släckt. Lamp h....... tändes igen idag på väg till jobb. Vad skall jag göra nu. Har tidigare fått rådet att i första hand byta tempgivare (vilket jag gjort). För den kan enligt kunniga medföra en hel del konstiga saker.

    Skall jag göra en ny felsökning. Någon trodde att det kan vara fel på lamdan. Mitt lamdavärde på besiktningen var bra. På VW sa det att egrventilen kunde vara kass när jag visade dem besiktningsprotokollet.

    Hoppas någon vänlig själ har något tips.

    Mvh

    Lupoägaren med en förhoppning av att inte bli ruinerad

  8. #8
    nypa
    Gäst
    Jag hade en felkod (P0171) i bilen, så jag åkte förbi Mechanum i Partille och efter en avläsning av databoxen så sa de på verkstan att det antingen kan vara lambda sonden eller egr givare, i detta fallet var det egr givaren som pajat, då man efter utläsningen raderade felkoden så tändes den sen när jag var på väg till jobbet.

    När du släckte din felkodslampa hos din mek, fick du veta vilken felkod som larmat?

    Tycker priset du skriver i början för avläsning är ett riktigt ockerpris, jag betalade 250 kr för en avläsning av felkoder.....
    Senast redigerad av nypa den 2009-03-08 klockan 13:01.

  9. #9
    goose
    Gäst
    Har hittat en billigare verkstad. Dock ej vw aktoriserad.

    Körde dit igår för att få lampan släckt (kostade inget). Han sa att det stod något om lambdasonden men jag fick ingen felkod. Sen raderade han alla felkoder. Han sa att om lampan tänds igen får han göra en nyfelsökning. Kostnad 300kr. Det kan jag ta såklart. Vill ha konkreta svar från felsökningen så man ska slippa byta allt o blir ruinerad. (Kanske e jag naiv eller e det inte så lätt att avhjälpa fel trots felkoder, enligt vad jag läst i forumet tidigare)

    Termostat och givare har ju uppenbarligen varit kass då det blivit förändringar vid bytet. OBS: Tempmätaren har iof varit uppe i 100 vid 2 tillfällen sedan i torsdags efter bytet. Sedan har den gått ner till 90 utan att jag gjort förändring av min körning. Hur många fel kan det egentligen vara????

    Forsatt tacksam för svar.

  10. #10
    Barbapappa
    Gäst
    När det gäller tempen, det kan inte vara 'så enkelt' som att du har en luftficka i kylsystemet?

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Om verkstaden är duktig så läser han av felminnet med sin kabel och program, sen sparar han alla felkoder och skriver ut dessa INNAN han raderar.

    Då har du fördelen när du kommer tillbaka att se vilka som är kvar och som är borta.

  12. #12
    goose
    Gäst
    Sry, var kanske lite otydlig innan. Har tidigare läst av felkoderna. Det var många. Mekanikern trodde att felen kunde ha att göra med tempgivaren. Han sa byt den. Tempen funkar nu samt att värdena är bra. Skulle bara till att släcka lampan andra gången, vilket också gjordes. Sen tändes lampskrället igen.

    Kommer nog att behöva göra en ny felsökning. Kommer också att skriva här hur det går. Tackar för hjälp o synpunkter.

  13. #13
    nypa
    Gäst
    om engine check lampan tändes igen, så bör du ha en felkod ifrån en enhet som kanske inte fungerar helt och hållet.....

  14. #14
    goose
    Gäst
    Har fått en tid hos min ordinarie bilmek (mycket bra o seriös). Han har kontaktat en annan kille som skall läsa av felkoderna, så äntligen kanske det löser sig. Hoppas bara där finns en felkod. Den som lever får se.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ja du får återkomma så vi vet =)

  16. #16
    goose
    Gäst

    Felkod

    Gjorde igår en ny felsökning och fick följande felkoder.

    17584 *Lambdakorrigering efter katalysator, bank 1; regelgräns uppnåd.
    * Inget symptom.
    * Permanent.


    16524 * 02-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 2)
    * Inget symptom.
    * Intermittent.



    Detta är på svenska men rena grekiskan för mig. Vad betyder detta? Bilen skall på återkontroll senast 25 mars. Min ord. mek kunde inte göra felsök. Fick gå till den gamle. Han sa att jag borde rengöra EGR-ventilen. Hjälp tages tacksamt emot.

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
    Gjorde igår en ny felsökning och fick följande felkoder.

    17584 *Lambdakorrigering efter katalysator, bank 1; regelgräns uppnåd.
    * Inget symptom.
    * Permanent.


    16524 * 02-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 2)
    * Inget symptom.
    * Intermittent.



    Detta är på svenska men rena grekiskan för mig. Vad betyder detta? Bilen skall på återkontroll senast 25 mars. Min ord. mek kunde inte göra felsök. Fick gå till den gamle. Han sa att jag borde rengöra EGR-ventilen. Hjälp tages tacksamt emot.
    Låter som att lambdan inte mår så bra (läs: är död).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  18. #18
    goose
    Gäst
    Är lambdan död??? Går det att kontrollera?? Eller är felkoderna självklara? Jag menar där står inga symptom!!! Bilen går klockrent. Finns där bara en lambda på Lupon?

  19. #19
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
    Finns där bara en lambda på Lupon?
    På den 1,4an från 99 som jag hade satt det bara en lambda vad jag minns.

    På gti'n är ju allt dubbelt så krångligt och dyrt så där sitter det dubbla verkar det som.

  20. #20
    tjipp
    Gäst
    ej fullt fungerande spjällhus kan väl nästan sägas vara en "klassiker" på dessa bilar..!??
    med div. följdproblem som att lamdan tar stryk osv.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin