Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24
  1. #21
    goose
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av goose Visa inlägg
    Gjorde igår en ny felsökning och fick följande felkoder.

    17584 *Lambdakorrigering efter katalysator, bank 1; regelgräns uppnåd.
    * Inget symptom.
    * Permanent.


    16524 * 02-sensorkrets, ingen aktivitet detekterad (bank 1, sensor 2)
    * Inget symptom.
    * Intermittent.



    Detta är på svenska men rena grekiskan för mig. Vad betyder detta? Bilen skall på återkontroll senast 25 mars. Min ord. mek kunde inte göra felsök. Fick gå till den gamle. Han sa att jag borde rengöra EGR-ventilen. Hjälp tages tacksamt emot.

    Hej igen.

    Dilemma
    Har läst upp ordagrant mina felkoder för en kille som jobbar mycket med VWbilar. Han sa att det är lambdasonden främre som troligtvis är kass. Allt tyder på det. Han gav en förklaring som jag tyvärr har glömt. Han sa också att det brukar vara främre som är kass och aldrig bytt bakre.

    Ringde en Bosch firma som gör mycket felsökningar. För han läste jag upp felkoderna. Han sa att det är den bakre lambdasonden som behöver bytas.
    Felkoderna säger det.

    Anledningen till att jag ringde var att få ett kostnadsförslag.

    Har ringt runt till VW nr 1 på orten jag bor, för att få kostnadsförslag. På det ena stället sa mekanikern att det kostar ca 5000kr (Lambdan främre kostar 2476kr) Han kunde byta den samma dag. (No shit) tänkte jag med de priserna. Sedan sa han att det de inte kunde lämna garantier för felet kunde mycket väl vara bakre lambda, katalysator eller egrventil eller något helt annat.

    Ringde till VW nr 2 på orten. Lambdafram, samma pris men arbetet skulle kosta mellan 500-600kr. Alltså en besparing på nästan 2000kr. Han sa att det var fri prissättning när jag ifrågasatte uppgiften. Han sa också att det inte var någon skillnad i vilken som brukade vara kass avseende lambdorna fram/bakre. Ringde åter till VW nr 1 för att höra om det stämde med friprissättning. Han nekade, och sa att VW 2 hade fel.

    På Bosch skulle det kosta 500kr att få lambdan fram bytt. De har inte lambdan fram i sitt sortiment så det kommer att bli en originaldel.

    Hoppas att det finns någon här på forumet som jobbar/har erfarenhet av felkoder på Lupo, och/eller har koll på vilken som brukar vara sönder.

    Skall till att handla nu när man äntligen fått lön.
    Senast redigerad av goose den 2009-03-26 klockan 16:22.

  2. #22
    goose
    Gäst
    Lovade att återkomma när bilen var hel igen.

    Mekaniker har bytt bakre lambdan samt bytt termost och termosthus till original o nu funkar bilen perfekt Kostnad ca 5500kr.

  3. #23
    Barbapappa
    Gäst
    Rena fyndet, vad kostade delarna löst? ;-)

  4. #24
    goose
    Gäst
    Frågade tanten (ekonomiansvarig), för att vara helt säker. Vi betalade 4800kr totalt, inte 5500kr (det var för kamremsbyte, vattenpump och service).

    Vill minnas att lambdan bak gick på 2800-2900kr på VW och termost och termostathus ca 400kr. Resten för jobbet antar jag. Lämnade dock inte in den på VW.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin