Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Davidsson
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    96

    Lufta bromsar med Vag-Com + slavcylinder hur går tillväga?

    Fundera på at byta bromsvätska i min Golf IV har sett att man kan använda Vag-Com till att lufta brosarna. Finns det någon beskrivning hur man gårtill väga med detta? Har ni tips påhur man enklast lossa nipplarna om som sitter fast? Vad jg hört ska man byta och lufta slkavsylindern samtidigt.Kan man använda Vag-Com till detta med och iså fall finns det någon beskrivning?
    Har försökt söka men hittar inget.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Du behöver ej använda vag-com för att lufta bromsarna.
    Dom luftas på hederligt vanligt sätt.
    Enda gången man ev behöver vag-com är när man bytt ABS-enhet.

    Luftat 100-tals bilar med ABS så jag är säker på det jag skriver.

    Har även hunit med att byta en och annan ABS enhet i mina dar men det är en anna sak eftersom ABS enheten är ett fristående styrdon och där av kräver VAG-com vid byte.

    Så du kan lufta på som vanligt.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Davidsson
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    96
    ok tack för svaret har du något tips på hur man gör om niplarna sitter fast? Hur gör man med slavcylindern ska man byta där med? Lufta man den som bromsarna? Något specielt att tänka på?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Davidsson Visa inlägg
    ok tack för svaret har du något tips på hur man gör om niplarna sitter fast? Hur gör man med slavcylindern ska man byta där med? Lufta man den som bromsarna? Något specielt att tänka på?
    Finns lika många metoder som mekaniker.
    Men jag brukar börja med att tömma behållaren på gamal vätska , enbart för att slippa skjuta igenom alla gammal vätska genom systemet.

    Sen börjar man med att lufta så lång från behållaren som möjligt , dvs höger bakhjul.

    Efter det fortsätter man till vä-bakhjul , hö-framhjul , vä-framhjul och slutligen slavcylindern.

    Se till att hålla vätska hela tiden i behållaren så den ej blir tom mitt i allt.....för då får du börja om.

    Använder du någon typ av "automatisk" luftningsmaskin så se till att inte ha för högt tryck mot behållaren , för då exploderar den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin