Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71
  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    kul se vad det skiljer på priser, jag ger 100:- för en planing här hemma=) hehe lite skillnad. Men bara man vet att det blir bra så spelar det ju ingen roll. Kanske dags för uppstart snart då? =)

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    OT. Någon som vet varför bogseringsöglan är vänstergängad?
    Jag gissar nu, men jag TROR att det är för att rep "alltid" är tvinnade åt samma håll, och när de utsätts för drag så tenderar de tvinna ut sig. Den rotationen skulle då kunna gänga ut bogseröglan.

    (japp, jag har också svurit över den öglan innan jag kom på att den var felgängad)

  3. #43
    xl15
    Gäst
    Känns ju faktiskt som en helt rimlig (och väldigt tysk...) förklaring! Tack!

    Väntar bara på alla delar jag beställt, sen brum brum. Har dammsugit ebay.de och ebay.co.uk. (alla priser inkl. frakt)

    termostathus 375
    termostat (kanske ingår i ovan, men jag köpte det när jag trodde jag skulle kunna köpa bara flänsen och inte hela termostathuset. 101
    6 ventiler 679
    toppackning med tillbehör 643
    kamrem med spännare 924
    vattenpump 205
    topplocksbultar 345 (Mekonomen)
    planing av topp 725 (MMR)

    Generatorrem 80 (Biltema)
    Batteri 800 (Biltema)
    Olja 200 (Biltema)
    Filter 93 (Mekonomen)
    Glykol 89 (Biltema)

    Totalt 5166:-

  4. #44
    xl15
    Gäst
    Hämtade toppen nu på lunchen och den var toppen (förlåt...).
    Passade på att fråga om tips angående inslipning av ventilerna med slippasta och indianpinne. Fick svaret att det inte var lönt! Hjälper i max 50 mil sa han. Tycker det låter konstigt. Eller är inslipning av ventiler en innarbetad skröna?

  5. #45
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Mirafrästa vinklar är bäst på en sådan topp men om du haft en äldre bil med typ volvo B18 så funkar det bra med slippasta o pinne för dom motorerna ska gå på blyad bensin som är snällare mot ventilen och sätet mm.

  6. #46
    xl15
    Gäst
    Jag slipade in ventilerna i alla fall. Om inget annat så blev ytorna renare i alla fall.
    När jag köpte bilen stod det vatten på golvet bakom framstolarna, 1-2 cm över gummimattorna. Tänkte inte så mycket på det då, den hade stått länge och jag trodde det var regnvatten. Förra ägaren visste om det men hade inte hittat läckan. Det gjorde jag igår, när jag testade spolningen av rutorna. Munstycket bak var igentäppt och pga. det hade slangen delat sig i en skarv precis över vänster bakskärm. Så varje gång det har spolats har hälften av spolarvätskan runnit ner på golvet bak.
    Lyfte ut hela golvmattan och ut med ljudisoleringen under, den var rätt blöt... Luktade dött akvarium... Konstigt nog var det inga alger eller rost, inget mögel heller. Spolarvätska kanske konserverar?

  7. #47
    xl15
    Gäst
    All inredning har hängt på tork och lukten är borta. Värst var ljudisoleringen bakom stolarna, så den byttes till ny.
    Har fått alla delar till motorn, så nu är den förhoppningsvis snart igång, synd man jobbar 200% ungefär.
    Toppackning med tillbehör jag beställde visade sig vara en sotningssats med ventiltätningar och allt, så även de är bytta.
    Folk återanvänder topplocksbultar ibland har jag sett, men nu när allt annat blir tipp-topp så kostade jag på mig nya. Men bulten som håller nedersta remhjulet? Enligt ELSA ska den bytas varje gång den lossas, vad säger ni om det?

    Denna tråden borde kanske flyttas till Projekt?

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    jag har varit med om dom som har släppt, Du verkar inte snåla direkt så ta den med ny och dra dit enligt konstens alla regler så behöver du absolut inte oroa dig över ngnting och du har en kalasbil i ett jädra tag framför dig! mer bilder åt folket

  9. #49
    nypa
    Gäst
    synd att inte bilderna fungerar.... hade varit kul att se resultatet.....

  10. #50

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Denna tråden borde kanske flyttas till Projekt?
    Fixat , sen ändrade jag rubriken till en mer lämlig sådan för projektforumet.
    Du kan själv ändra om rubriken ifall du vill ha en annan.

  11. #51
    xl15
    Gäst
    Tack för flytten.
    Bilderna fungerar igen, min server ver nere, eller rättare sagt comhem-uppkopplingen. Jag lovar att lägga upp fler bilder när jag meckar ihop det, just nu ser det ut precis som innan, fast med några inslipade ventiler.
    Anledningen till att jag frågade om bulten var att jag ville ha ihop det i helgen och misstänkte att VW inte hade den på hyllan. Men de hade visst tre hemma! 28 kr kan man leva med. Nu måste jag jobba till helgen visade det sig ändå.
    Kan bara för att lägga in en bild på hur det såg ut när inredningen var på torken, lätt att slå klackarna i taket här...



  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Oj oj svart och 2dörrars med. Kan nog bli en trevlig liten polo tror jag allt
    Men vad fasen är det för kaross i bakgrunden?=) är det en sådan mc bil lite äldre?=)

  13. #53
    xl15
    Gäst
    Ja, den kan nog bli trevlig när den är klar. Svart metallic är den, snyggt men svårt att bättra. Har börjat bubbla lite under färgen på vänster bakskärm.
    Bilen bakom min är en BMW från slutet på 50-talet, en Isetta. Trehjuling som enligt lappen ägaren satt på sin plats maxar 90 km/h. 90 knyck i den hade känts som lite av en chansning tror jag...

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    haha ja det är nog ingenting man frivilligt provar iaf=)

    Okey den är fin den svart metallic, några mer planer när du fått ihop spisen?

  15. #55
    xl15
    Gäst
    Inget storslaget. Det ska bli den nya bruksbilen. Så lite piggare stereo är allt som är planerat. Eller förresten, hittade ett komplett AC-paket på ebay.de och jag tyckte just då att det verkade smart att stoppa in en AC också... Får se hur det blir med det.
    Har ett annat projekt för att stilla begäret av gasfoten
    http://seven.no-ip.info

  16. #56
    xl15
    Gäst
    Det går framåt. Alla ventiler i och läcktestade (och godkända) med lacknafta. Toppen sitter på och alla delar finns hemma, nu saknas det bara lite tid innan uppstart.
    I bakgrunden syns de krokiga ventilerna.



  17. #57
    xl15
    Gäst
    Tack för all hjälp!
    http://www.youtube.com/watch?v=ldbGg2lmROI
    Nu ska bara tändningen ställas och förhoppningsvis tryckarna tystna...

    EDIT: Nu efter lite körning är tryckarna så tysta att man hör spridarnas klickljud iställlet...
    Senast redigerad av xl15 den 2009-02-18 klockan 16:16.

  18. #58
    xl15
    Gäst
    Försökte mig på att ställa tändningen med strob-lampa, men jag hittar inget att justera efter. Måste bilen in till VW?
    Varmkörde den rejält och justerade sedan fördelaren så att tomgången var bra. Den går alldels utmärkt i alla fall.

  19. #59
    xl15
    Gäst
    Motorn helt fixad efter lite bekymmer med HC-värde pga felställd tändning och lite startproblem pga en läckande vakuumslang (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=8186). Nu blir det lite småpill. Har haft lite elfel, innerbelysningen tändes inte när dörrarna öppnades. Visade sig att nollan som monterade bort larmet en gång i tiden klippte kablarna från dörrkontakterna. Har även saknat värme i bakrutan och det högt monterade bromsljuset. Detta hängde ihop med spolarvätskeläckaget tidigare, det har runnit längs kabelstammen och dränkt en kontakt. Fick visst belysning i bagaget på köpet när jag lödde ihop kablarna

  20. #60
    xl15
    Gäst
    Ombesiktade bilen imorse. HC var tidigare 145 (max 100), men efter tändinställning och byte av lite tänddelar lämnade jag den på verkstad för kontroll, de fick 35. På besiktningen blev det bara 5! Bilen var väl lite varmare än när verkstadskillarna kollade.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin