Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71
  1. #21
    xl15
    Gäst
    Bogserade hem bilen igår kväll. 6 mil i nollgradigt ösregn blandat med snö, kul... Hade i alla fall med mig ett fungerade batteri så jag hade belysning, fläkt och vindrutetorkare (väldigt dåliga dock). Så nu blir det till att riva lite och se vad som behöver bytas.

    Bilen har gått 11500 mil. Kamremmen och vattenpumpen byttes vid 8000 mil. Trodde inte vattenpumpen byttes, men enligt kvittot gjordes det. Kan det vara spännrulle eller löphjul som orsakat haveriet? Kamremmen har hoppat av men är inte trasig.
    Är det lönt att byta vattenpump nu om det är gjort för 3500 mil sedan?

    OT. Någon som vet varför bogseringsöglan är vänstergängad?

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Man byter vatten pumpen för att det är den som är remspännaren.
    Så ska du byta rem så byt pump.
    Vet att pumpen är dyr men en ventil sallad är dyr oxå.

  3. #23
    xl15
    Gäst
    Pumpen kostar 600 på Autoexperten, så det är inte jättefarligt i sammanhanget. Enligt ETKA spänns remmen inte av vattenpumpen utan av en spännrulle.

  4. #24
    xl15
    Gäst
    Nu är toppen av och min amatörgissning är att ena remhjulet har skurit/havererat och tagit remmen med sig. Vet ej om hjulen byttes när kamremmen byttes för 3000 mil sedan. Det snurrar alldeles för lätt och rasslar som dåliga kullager gör, dessutom har plasten spruckit. Hjulet närmst kameran och vattenpumpen känns bra.









    Cylinderloppen och kolvarna ser fina ut, inga vändkanter.


  5. #25
    xl15
    Gäst
    Nummer ett ser bra ut.







    Nummer två, alla omkommit.







    Nummer tre ser bra ut







    Nummer fyra, två insugsventiler avlidna.




    Ska undersöka ventilerna noggrannare när jag plockar ur dem.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Se där.
    Bananer till ventiler!
    Bara att fixa toppen nu då och åka =)

  7. #27
    xl15
    Gäst
    Ja, jag tyckte inte det såg så farligt ut. Tror det räcker med 6 nya ventiler. Men man kanske skulle plana toppen också?

  8. #28

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414


    Pilen pekar på spänrullen.
    Klassiskt haveri med en spänrulle som gått på övertid , den skär.
    Och reslutatet är du nu medveten om. =/

    Byttes inte spännrullen i samband med kamremsbytet!?

  9. #29
    xl15
    Gäst
    Hoppas det, men vet inte. I serviceboken står det "Kamrem + v.pump".
    Jag ska byta allt iaf. Rem, båda rullarna och pumpen.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Det där var ju inte så farligt=) Bara att laga!

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Ja, jag tyckte inte det såg så farligt ut. Tror det räcker med 6 nya ventiler. Men man kanske skulle plana toppen också?
    Personligen skulle jag byta eller iaf mäta upp alla ventiler i de skadade cylindrarna för att vara säker.

    Du åker nog på några ventilstyrningar åxå?

    Plana topp skulle nog vara en bra ide.

    Sedan slipa in ALLA ventiler.
    Men budget att bara fixa de skadade går ju åxå.
    Beror ju på om du tänker ha kvar bilen mm?

  12. #32
    xl15
    Gäst
    Usch, ventilstyrningar hade jag hoppats slippa. För om de ska bytas måste ventilsätena fräsas va? Jag ska ta ut alla ventiler och sätta i en svarv för att kolla om de är raka. Tänker inte göra nån fullagning, men vill såklart få det så överkomligt som möjligt.

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det märker du nog?
    Men har det blivit krokigt en bit upp så KAN det vara skador i styrningarna.

    Ta isär och kolla först så slipper du oroa dig =)

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Ser nästan ut som styrningarna har klarat sig, men kolla för säkerhets skull.
    Vet även dom som snålat att byta den lilla remmen? för mig det är två på dom motorerna?

  15. #35
    xl15
    Gäst
    Nä, faktiskt bara en kamrem. Men generatorremmen var det torrsprickor i överallt i och för sig.

  16. #36
    xl15
    Gäst
    Äntligen "fått tillgång" till verkstadsprogrammet ELSA. Så nu har jag all info jag behöver. Ska kolla ventilstyrningarna ikväll.

  17. #37
    xl15
    Gäst
    Alla ventilstyrningarna ok. Insug mellan 0.2 och 0.3 mm spel, avgas var ännu bättre (mätte inte avgas, men det kändes att det inte behövdes). Max spel enligt Elsa är 0.8 mm.
    Plockade isär termostathuset och det var tomt? Någon måste ha pillat i det tidigare. Det behövde bytas enligt säljaren. Det jag kan se som är sönder är mitt i den undre delen. Är det det som är "standartdfelet"?



    Isåfall borde det räcka med att köpa den delen:

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Jo det är det som är standard felet.
    Nån har plockat bort termostaten (om det bara var det som var på bilden).

    Det som händer är att toppen på den ena delen pajar och då skjuter termostaten sin ena pinne rakt igenom istället för att få ett mot håll = inget händer.

    Så: Ja det är den du behöver (Bild 2) + en termostat om den inte fanns.

  19. #39
    xl15
    Gäst
    Flänsen kostar 12 € på ebay.de. Drömmaren som säljer den ville ha 35.10 € i frakt. Jag tänkte att det var med någon expressleverans, men det gick inte att få billigare... Köpte ett helt komplett kit för 16 € plus 19 € i frakt istället.

  20. #40
    xl15
    Gäst
    Bestämde mig för att lämna in toppen på planing, kostade 725:- på MMR (mmr.se) inklusive tvätt. Inte så billigt, men de har väldigt bra rykte och är snabba. Dessutom 5 minuter från jobbet.
    Faktum är att motorn har toppackning i metall, då är det ju extra viktigt att ha plan topp.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin