Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71
  1. #1
    xl15
    Gäst

    Polo GTI -97 Salladen uppäten "AC-montering"

    Hejsan
    Jag har fått erbjudande om att köpa en Polo GTI från -97 med 11000 på mätaren billigt. "Enda" felen är avhoppad kamrem (misstänker krökta ventiler) och att termostathuset behöver bytas.

    Motorn är 1,4 liter (GTI var det ja...) och 16 ventiler (Motorkod AFH enligt Autoexpetern).

    Nu till frågan. Om man vill göra det enkelt för sig och bara köpa ett topplock på skroten, är det endast från AFH motorn som passar? Den verkar ovanlig.

    Om man vill fixa toppen själv, räcker det med att byta ventiler och styrningar, eller måste toppen in till en motorrenoverare?
    Senast redigerad av xl15 den 2009-03-13 klockan 14:52.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Hejsan
    Jag har fått erbjudande om att köpa en Polo GTI från -97 med 11000 på mätaren billigt. "Enda" felen är avhoppad kamrem (misstänker krökta ventiler) och att termostathuset behöver bytas.

    Motorn är 1,4 liter (GTI var det ja...) och 16 ventiler (Motorkod AFH enligt Autoexpetern).

    Nu till frågan. Om man vill göra det enkelt för sig och bara köpa ett topplock på skroten, är det endast från AFH motorn som passar? Den verkar ovanlig.

    Om man vill fixa toppen själv, räcker det med att byta ventiler och styrninger, eller måste toppen in till en motorrenoverare?
    Väldigt svårt att svara på innan man lyft toppen och kontrollerat skadorna.
    Kan ju vara allt från krökt ventil till total toppsallad inklusive kolvar.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-12-03 klockan 16:54.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Det beror lite på priset med, du behöver ju lite nya packningar och sånt med, byte motorolja o filter.
    Varför har kamremen hoppat av ? Sliten ?

  4. #4
    xl15
    Gäst
    Priset är 5000. Men det är en kollega så jag kan nog skala av lite till
    Låter ju inte så roligt det här med ev. kassa kolvar också, tänkte inte på det.
    I värsta fall, kanske tom. smidigare, kan man ju ta en komplett motor från skroten.

  5. #5
    Barbapappa
    Gäst
    Min polare körde sönder toppen på sin vanliga 1,6 polo 6n tror det var kamremmen som gick där med, den gången var det svårt att hitta billiga toppar, hemska priser på dom med tanke på vd en hel sån bil kostar i dagsläget. För hans del blev det en komplett motor istället. ;-)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja 5000:- för bilen va inte mycket.
    Kan ju vara värt att handla , allt beror ju på kostnaden att laga som sagt?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kolla vad en begagnad motor kostar på skroten, en tia kan det väl vara värt för att hänga i en nya spis. Det svåra är nog att få tag på en.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    En 1.6 16V sitter ju fint om du ska byta...
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  9. #9
    xl15
    Gäst
    Att hitta en ny topp kanske vore det enklaste. Men AFH-toppar verkar inte växa på träd.
    Om jag skulle köpa en annan motor, hur funkar det med kabelhärvan? Är det samma som på låt säga en AEE-motor så det bara är plug n' pray? AEE 1,6 liter 8v, verkar vanligast på skroten.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Passar inte 1,6 16v 105hk från Golf, Bora, Seat m.fl? ATN, AUS, AZD, BCB.
    Lilla 1,4 16v 75hk skulle väl passa också, fast det blir ju en nedgradering
    AHW, AKQ, APE, AXP, BCA.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av xl15 Visa inlägg
    Är det samma som på låt säga en AEE-motor så det bara är plug n' pray? AEE 1,6 liter 8v, verkar vanligast på skroten.
    1,6 8v 100hk finns i vissa Polo/Ibiza/Cordoba-modeller, heter AEH, AKL, APF, AVU.

  12. #12
    xl15
    Gäst
    Tackar så mycket för alla tips. Blir nog att jag köper den på vinst och förlust och kollar läget. Pratade med killen nyss och remmen var bytt vid 8000 mil, men inte vattenpump och spännhjul... Dumsnålt.

    Hur är det med AC, fanns det som tillval på Polo GTI -97? Jag frågde om det fanns och han sa att där är ett vred som man kan ställa på rött eller blått. Jag började skratta men han har verkligen ingen koll på bilar. Så jag frågade om han behövde dra ner rutorna på sommaren, men det behövde han inte. Får väl åka och kolla om den har ac-kompressor under huven för att vara säker...

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tackar så mycket för alla tips. Blir nog att jag köper den på vinst och förlust och kollar läget. Pratade med killen nyss och remmen var bytt vid 8000 mil, men inte vattenpump och spännhjul... Dumsnålt.
    Det är så man lär sig!
    SNÅLHET BEDRAR VISHET.

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    fixade pecis till en polo med krockade ventiler. en 04 iofs men ändå.
    bytade 2 ventiler samt slipade in dom. planade toppen samt ny toppackning, nya insugspackningar, grenrörspackningar och bultar.
    hela kalaset kostade under 2000 kr.

    kamrem och vattenpump bytes helgen innan därav raset.
    olja och filter bytes naturligtvis oxå.

    daniel

  15. #15
    xl15
    Gäst
    Det låter ju lovande. När du säger slipade in, menar du med ventilslippasta och pinne?
    För övrigt, hur orsakade kamremsbytet raset? Var kammarna felställda?

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    daniel jönsson
    Medlemsnr
    3641
    Ort
    malmö
    Inlägg
    329
    glömde spänna bulten på vevaxeln=( jobbat som bilmek i 10 år och aldrig misslyckats med ett kamremsbyte. så blir det när folk står och distraherar en tyvärr.
    yep jag slipade in dom med pasta och pinne. passade även på att slipa de andra ventilerna.

  17. #17
    xl15
    Gäst
    Ja, man ska ju inte skratta med det är bättre än att gråta
    Jag hoppas att ventilstyrningarna är ok, för om de behöver bytas behöver man tydligen fräsa om sätena också, och det gör jag knappast själv...
    Slipa med pinne ska jag nog fixa.

  18. #18
    xl15
    Gäst
    Ska hämta bilen i helgen förhoppningsvis. Tänkte börja i rätt ände med att köpa Haynes-maualen. Men i "Polo 1994-1999" täcks inte 1.4 liters 16V, typiskt. Är motorerna HELT olika eller kan man få lite hjälpande info ändå?

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    Det är helt fel bok att köpa. inte många skruvar som är lika på dom Polosarna.

  20. #20
    xl15
    Gäst
    Finns det något annat sätt att få reda på åtdragningsmoment osv? Jag har meckat motorer innan så det grundläggande är inga problem. Men det finns alltid specifika grejor man vill ha koll på.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin