Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Kärvande bromsok bak Golf 4

    Bilen blev underkänd på besiktningen idag. Mycket dålig funktion på handbromsen, bromsoket höger bak kärvar. Enligt besiktningsmannen åker jag troligen på byte av hela oket och det var tydligen vanligt på VW Golf 1J, Audi A3 8L med flera av samma generation.

    Vad säger ni som brukar jobba med dessa bilar? Troligt att hela oket behöver bytas? Vad kan det tänkas kosta inklusive arbete?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Enligt besiktningsmannen åker jag troligen på byte av hela oket och det var tydligen vanligt på VW Golf 1J, Audi A3 8L med flera av samma generation.
    Vanligt fel sedan VAG utrustade sina bilar med skivbroms bak i mitten av 80-talet. (Dom har tyvär ej förbättrat konstruktiuonen sen dess på handbroms mekanismen).
    Beror oftas på att mekanismen kärvat ihop pga av att man motionerar (använder) handbrosen för lite det i samband med att fukt tränger in i handbromsaxeln.

    Det man kan göra är.

    * Prova dränka handbromsmekanismen i rostlösning och motionera handbromsen och den vägen försöka få igång den som den ska.
    Ett annat alternativ är : http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar...1250/a1250.php

    * Funkar inte så är andra alternativet att renovera http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar...ta/a44/a44.php

    * Vill man inte renovera så är det att skaffa nytt/bättre begagnat och byta ut det defekta.

    Nya ok är utbytes och tyvärr brukar dom vara ganska dyra. (vet ej exakt pris men kring 1500-2000':- /st)

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har renoverat mina ok bak på min Mk4.

    Lite pilligt jobb men har du tid och lust så är det billigare än att köpa nya ok.
    Begagnade hade jag inte köpt då det lär bli samma visa där med.

    Jag gjorde ungefär som Henriks andra länk.
    Delade på allt och blästrade alla saker och smorde upp, även lackerade dem osv.

    Vill man så kan man köpa biltemas bromsok, har bytt på en Golf Mk4 Variant och de gick igenom besiktiningen med mycket goda marginaler.
    Kostade 500 kr st, men det beror på om det finns till just din bil, hade något med storleken att göra.

    Men är du lite händig och har ett antal timmar över så kan du renovera dem.
    Repsatsen kostar väl runt 100 kr st max.

  4. #4
    Särkelä
    Gäst
    behöver ju inte vara oket. händer ju att vajrarna kärvar ihop me så dom inte åker tilbaka helt. kan man ju kika upp lätt.
    E bara o hänga av vajern på oket o känna så den rör sej lätt fram o tebax. gör den det så e det ju oket.
    men då har du ju ialafall kollat.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Ja sant, bara under med handen och se om du kan röra armen på oket, den skall gå lätt att flytta oavsätt om vajern är på eller av =)

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tack för all vänlighet och hjälp!
    Tyvärr har jag inte möjlighet att undersöka detta själv så jag får lämna bort jobbet. Däremot inträffade en grej igår. Jag ryckte till rejält i handbromsen så att bakhjulen låste sig medan bilen fortfarande rullade sakta fram. Och sedan dess låser handbromsen som fasen! Tar som aldrig förr typ
    Kul i sig men synd att jag inte tänkte på det innan Bilprovningen...
    Får väl låta verkstad titta på det i alla fall, handbromsen kanske bara fungerar tillfälligt.


  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Kan ha varit självjusteringen som släppte till litegranna :P.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin