Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    Henke.F
    Gäst

    Gti 16v trim önskas+film

    Vet inte om detta är rätt ställe att länka till filmen men jag ger det ett försök.
    http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain....he+Best+Better
    Nu till min fråga. Har en gti 16v -88 och jag har beslutat att renovera hela bilen och motorn ska plockas ner i monokyler.
    Hade tänkt att byta kammar, justera sprutet, extraktor och k&n filter.
    Vilka kammar föreslår ni? Inga monsterkammar, men lite X-tra måste det ju vara..

    Vh Henrik Frisk

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tack för den filmen!
    Gjorde denna eftermiddag värd!

    Ja följer man deras recept blir det kul.
    Med 185hk blir det skoj!

  3. #3
    simpen_gti
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henke.F Visa inlägg
    Vet inte om detta är rätt ställe att länka till filmen men jag ger det ett försök.
    http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain....he+Best+Better
    Nu till min fråga. Har en gti 16v -88 och jag har beslutat att renovera hela bilen och motorn ska plockas ner i monokyler.
    Hade tänkt att byta kammar, justera sprutet, extraktor och k&n filter.
    Vilka kammar föreslår ni? Inga monsterkammar, men lite X-tra måste det ju vara..

    Vh Henrik Frisk
    kammen dom kör med i den bilen är en emen 272 graders låter det som, men dom har också borrat upp motorn till 1,9 liter, allt beror på hur du vill att bilen ska gå,, vill du ha jämt drag genom hela registret är 262 graders lagom, vill du att det ska allt ska hända efter 4000rpm är 272 graders bra..
    Senast redigerad av simpen_gti den 2008-11-23 klockan 19:17.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Satsa på schrick 268graders kammar, dom är väldigt trevliga! (har dom själv)
    Enems kammar skulle jag akta mig lite för, hellre då cats 264/258 kombination som jag läst mycket gott om.

    Även schrick 268/276 kombination ska fungera bra.
    Senast redigerad av razer den 2008-11-23 klockan 20:41.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  5. #5
    Wannabee
    Gäst
    Har själv samma prokekt på gång nu under vintern.

    Har varit i kontakt med en som har fokuserat sitt kunnande på att modifiera topplock, och efter att jag pratat med honom så har jag beslutat att satsa på en ordentlig portning istället för kammar.

    Kammarna är ju ganska dyra, och som han utryckte det så kan man lägg i nya kammar i ett senare skede....och få en riktig trevlig motor!

    Men visst blir ju motorn väldigt mycket trevligare redan med dom modifikationerna som du nämde...

    Vad jag skulle behöva veta (lånar tråden lite) är vilken duration gtins orginalkammar har?

  6. #6
    Henke.F
    Gäst
    Tack för alla svar.
    Wannabee- Jag undrar oxå vilken duration org kammarna har.

    Razer- Har funderat på just den sortens kammar men går det att köra lungt och fint med schrick 268/276 graders?? När "kommer" din motor?

    Simpen_gti- Riktigt så mycket vill jag inte (jo det vill jag) ha men det hade vart trevligt. Bilen ska användas varje dag....

    Lillen- Visst är den bra... Riktigt fin bil....

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Här finns lite info på olika kammar.
    http://membres.lycos.fr/philippe840/...I/camshaft.php

    Jerker

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Har en 16V -86 med 276 graders kammar samt portad+planad topp, går sjukt bra och är inga problem att köra "alldagligt" med den om jag säger så....
    Kan vara lite ryckig ibland då man åker riktigt sakta och sen ska gasa på, men är man försiktig på gasen så slipper man de värsta rycken!

  9. #9
    simpen_gti
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Har en 16V -86 med 276 graders kammar samt portad+planad topp, går sjukt bra och är inga problem att köra "alldagligt" med den om jag säger så....
    Kan vara lite ryckig ibland då man åker riktigt sakta och sen ska gasa på, men är man försiktig på gasen så slipper man de värsta rycken!
    men kraften kommer runt 4000rpm med den kammen eller?

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Henke.F Visa inlägg
    Razer- Har funderat på just den sortens kammar men går det att köra lungt och fint med schrick 268/276 graders?? När "kommer" din motor?
    Jag kör ju med 268/268 och det är med 2L bottendel, portad topp, ställbart kamdrev, stora insuget och original insprutning inga problem att köra lugnt. Jag hade bilen som bruksbil i sommras och den har gått bra. Den har bra botten men drar som bäst efter 5000rpm till varvstopp (~7500rpm).

    Den gillar inte riktigt att köras under 2000rpm på femman i stadskörning, men det funkar...

    Visst bilen kan vara lite jobbig i stan, men det beror mer på hårda motorkuddar och hårda fjädrar...
    Senast redigerad av razer den 2008-11-24 klockan 14:45.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  11. #11
    simpen_gti
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Jag kör ju med 268/268 och det är med 2L bottendel, portad topp, ställbart kamdrev, stora insuget och original insprutning inga problem att köra lugnt. Jag hade bilen som bruksbil i sommras och den har gått bra. Den har bra botten men drar som bäst efter 5000rpm till varvstopp (~7500rpm).

    Den gillar inte riktigt att köras under 2000rpm på femman i stadskörning, men det funkar...

    Visst bilen kan vara lite jobbig i stan, men det beror mer på hårda motorkuddar och hårda fjädrar...
    hur mycket klämmer du ut med den setupen?
    Senast redigerad av razer den 2008-11-24 klockan 17:55.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av simpen_gti Visa inlägg
    hur mycket klämmer du ut med den setupen?
    Ingen aning, men den går bra mycket bättre än min gamla oettinger trimmade 1.8L 16v PL motor (som hade knappt 160hk). Jag gissar på allt från 180-200hk ?
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av simpen_gti Visa inlägg
    men kraften kommer runt 4000rpm med den kammen eller?
    Ja, det blir ju så! 272 tillsammans med stora insuget är ju gjort för att gå på höga varv Men går utmärkt ändå att åka i t.ex. stan.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Razer hur känns karaktären på nya motorn jämfört med gamla (som när jag ägde den) jag tyckte den var lite svag under 3000varv. Men vid 3500 vaknade den till liv för att från 4000-rött dra riktigt bra.

    Så min erfarenhet säger att 268 är för mycket för vardagsbruk.
    Min ABF 16V mk3 jag har nu är mycket starkare på låga varv, lite beroende på 2liter naturligvis.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Razer hur känns karaktären på nya motorn jämfört med gamla (som när jag ägde den) jag tyckte den var lite svag under 3000varv. Men vid 3500 vaknade den till liv för att från 4000-rött dra riktigt bra.

    Så min erfarenhet säger att 268 är för mycket för vardagsbruk.
    Min ABF 16V mk3 jag har nu är mycket starkare på låga varv, lite beroende på 2liter naturligvis.
    När jag köpte bilen gjorde jag en delrenovering av toppen, planade och bytte till metallpackning. Innan jag plockade ur motorn körde jag med stora insuget, supersprint extraktor, 2,5" system och sportkat. Då gick den som bäst mellan lite drygt 4500->7500. Man kände att den ville dra längre ändå..

    Nu med en portad KR topp, 9A block (allt renoverat), schrick kammarna och i övrigt samma delar som ovan blev resultatet att den har mer ork i lägre registret, mer toppeffekt och vill fortfarande varva 7500+rpm...
    Även om kammarna flyttar effekten uppåt är känslan att det finns mer under 4000rpm ändå om man jämför med PL motorn.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  16. #16
    simpen_gti
    Gäst
    nu är inte jag någon expert, men felet dom flesta gör när dom trimmar en motor är att ta i alldeles för mycket i valet av kammar, ska man köra bilen på gatan är det ju ingen ide att bilen bara går på höga varv,, jag skulle satsa på en svagare kam som kommer jämt med hela registret, det är ju inte allt för kul att man måste liga på 5000rpm för att bilen ska få kraft, men det är bara min åsikt! / simon

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av simpen_gti Visa inlägg
    nu är inte jag någon expert, men felet dom flesta gör när dom trimmar en motor är att ta i alldeles för mycket i valet av kammar, ska man köra bilen på gatan är det ju ingen ide att bilen bara går på höga varv,, jag skulle satsa på en svagare kam som kommer jämt med hela registret, det är ju inte allt för kul att man måste liga på 5000rpm för att bilen ska få kraft, men det är bara min åsikt! / simon
    Det beror ju som sagt på vad man skall använda bilen till,min personliga åsikt är att vassa kammar på i hop med 2.0L ger klart bättre bottenvrid.

  18. #18
    Rally_golf_gti
    Gäst
    Jag har ett weber kit till golf gti 16v, om insprutningen skulle börja krångla ;-)

    Kul projekt!!!

  19. #19
    simpen_gti
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Rally_golf_gti Visa inlägg
    Jag har ett weber kit till golf gti 16v, om insprutningen skulle börja krångla ;-)

    Kul projekt!!!
    är det weber 45r? pris isånafall?
    Senast redigerad av simpen_gti den 2008-11-25 klockan 17:23.

  20. #20
    simpen_gti
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av znabb Visa inlägg
    Det beror ju som sagt på vad man skall använda bilen till,min personliga åsikt är att vassa kammar på i hop med 2.0L ger klart bättre bottenvrid.
    ja ihop med 2,0 l botten blir det ju klart bättre vrid än på en 1,8..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin