Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800

    Porsche tar över VW-koncernen!

    Porsche tar över VW-koncernen och tjänar 100 miljarder på kuppen!

    ...är nu storägare i VW, där Porsche Cayenne delar plattform med VW Touareg. Foto: Eric Lindgren.
    De tre senaste åren har Porsche haft som mål att ta över hela VW-koncernen. Det började nog som en strategi för att klara de kommande Eu-kraven på CO2 utsläpp, eftersom Porsche med sina stora och bränsleslukande bilar inte skulle klara kraven utan att "spä ut" sin flotta med mindre och bränslesnålare bilar. Men det har dessutom utvecklat sig till århundradets bästa affär, med många intressanta detaljer.

    Det är som en spänande thriller när man börjar förstå hur de har agerat. Enligt en artikel i tysk affärspress så har kuppen iscensatts av "en potatisälskande CEO (W Wiedeking), en Kafka-läsande CFO (H Harter) och styrelseordföranden Wolfgang Porsche (sonson till Ferdinand Porsche)". Och som en extra krydda så sitter på motsatta sidan en annan ättling till F Porsche, Ferdinand Piech, som styrelseordf i VW.

    Porsche började köpa på sig "kontant-optioner" i VW redan 2005, då aktiekursen låg under 100 €. När sedan kursen gick upp kunde de få ut skillnaden kontanter, för vilka de sedan köpte riktiga aktier och nya optioner. De behövde dock bara offentliggöra sitt innehav i aktier, och i mars 2007 hade de 30% av aktierna i VW. I september 2008 hade de kommit upp till 35%, men få visste då att de dessutom kontrollerade nästan lika mycket via optioner. Söndag den 27/10 meddelande man i en pressrelease att man hade nästan 43% av aktierna och ytterligare 31% i optioner. Och eftersom staten Sachsen har en kontrollpost på 20% så fanns det bara ca 6% av aktierna kvar på fria marknaden.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Det är lite snurrigt, för sedan länge så kontrolleras Volkswagen AG av Porsche Holding (som ägs till 100 % av familjerna Piëch och Porsche).

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Precis =)

    Ny flyttas aktierna lite.
    Mest av miljöorsak och för att vara politiskt korrekt.
    Annars blir ju Porsche O-miljövänliga.

    Men även för att det ser bra ut för Porsche att äga.
    Om de äger mer än förut är de framgångsrika.
    Det är viktigt i denna finanskristid.

    Snurrigt ja , logiskt nja.
    Tur det är inom samma koncern iaf!

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Lästa på DI för någon vecka sedan att Porsches CEO MR. W Wiedeking
    hade rätt till 0,9 % av Porsches vinst, för 2007 var vinsten ca 8 miljarder EUR, dvs 80 MDR SEK ----->Wiedeking fick i runda slänger 800 miljoner kr!! borde finnas rimliga gränser/tak för hur mycket som kan betalas ut tycker jag!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Kan säga så att när Wiedeking tog över som chef för Porsche så gick dom inte så bra.... Lyckas man förhandla till sig en procent på vinsten och sen ser till att företaget går otroligt bra så har man väl förtjänat det?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Lästa på DI för någon vecka sedan att Porsches CEO MR. W Wiedeking
    hade rätt till 0,9 % av Porsches vinst, för 2007 var vinsten ca 8 miljarder EUR, dvs 80 MDR SEK ----->Wiedeking fick i runda slänger 800 miljoner kr!! borde finnas rimliga gränser/tak för hur mycket som kan betalas ut tycker jag!
    Jag hade gärna tagit 0,9% av hans lön... =)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av ypzilon Visa inlägg
    Det är lite snurrigt, för sedan länge så kontrolleras Volkswagen AG av Porsche Holding (som ägs till 100 % av familjerna Piëch och Porsche).
    Nej, låter inte korrekt. Var har du fått det ifrån?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Söndag den 27/10 meddelande man i en pressrelease att man hade nästan 43% av aktierna och ytterligare 31% i optioner. Och eftersom staten Sachsen har en kontrollpost på 20% så fanns det bara ca 6% av aktierna kvar på fria marknaden.
    Niedersachsen, inte Sachsen. Helt olika delstater

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    OK, ser att jag får förtydliga mig. Det jag hängde upp mig på var: "för sedan länge så kontrolleras Volkswagen AG av Porsche Holding".

    Det är förvisso relativt, men Porsches kontroll av Volkswagen AG är enligt min mening mycket färsk. Under detta året (?) har de fått aktiemajoritet och dessutom har delstaten Niedersachsen fortfarande vetorätt, även om den är underkänd av EU.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    OK, ser att jag får förtydliga mig. Det jag hängde upp mig på var: "för sedan länge så kontrolleras Volkswagen AG av Porsche Holding".
    Halvkass räddning.
    Är det inte bara att erkänna att du inte visste om det? ;-)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Halvkass räddning.
    Är det inte bara att erkänna att du inte visste om det? ;-)
    Hehe, nää nog vet jag att Porsche Holding är storägare i Volkswagen. Men det är ju alldeles nyligen som de fått aktiemajoritet och som sagt - delstaten Niedersachsen har fortfarande vetorätt. Om än en omstridd sådan.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin