Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Janis
    Gäst

    C-lås sönder Passat Variant -92

    Allt bara försvann. Ingen förvarning.

    Jag kollade gamla inlägg om c-lås. Man skulle kolla vänster framdörr om el-kablar inte var av på grund av de miljontals ggr man öppnat och stängt dörren.

    Sedan skulle man kolla någon vaccumpump och eventuella slangar åt något håll.

    Frågor jag ställer mig:
    • Säkring? Finns sådan, tror ni? På äldre bilar brukar man ha en säkring för fler funktioner. Allt annat tycks fungera.
    • Relä? Vart skulle sådant kunna sitta? I samma säkringsdosa?
    • Det hände när det frös här om sistens. Skall jag kanske tina kärran i källargarage i stan (har inget själv)?
    • Vaccumpump? Var sitter den på Variant-kärra? I bagageluckan, under täckplåtar till höger om reservdäcket finns liten, i cellplast inkapslat "någonting". Den?
    • I höstas vägrade bilen låsa upp sig, annat än manuellt. Tanklocket gick inte upp. Inte heller bagageluckan (vars låskolv kärvar). Jag lossade slang bak tanklocket och fogade på den igen. Sedan funkade allt. VAD VAR DET?? Hur kunde jag få igång funktionerna då jag gjorde så? Vaccumpumpen? Har den fukt i sig eller vad?
    • Vaccumslangar? Vet någon något om dem? Vart de kunde gå eller vara fogade med varandra? Fog loss?

    Har någon haft erfarenhet med att meka Passat Variant 1992-års kärra? Förviso diesel.

    Goda råd välkomnas.

    Med vänliga hälsningar,
    Janis

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Säkring.
    Kolla säkringsdosan.
    Står i instruktionsboken eller locket till säkringarna.

    Ja det är vaccumpump.
    Och ja den sitter där bak.
    När du tvingade igång den så kan det helt klart göra så att det fungerar igen.
    Att låskolvarna i dörr och baklucka kärvar har ingen betydelse.
    Däremot om låskistorna i dörr eller lucka gör det så kan det kärva.

    Vaccumslangarna sitter bara ihopstyrda på plaströren och går lätt att byta.
    De brukar sitta bra fast , läckage brukar istället uppstå när de torrspricker.
    Läcker dem så blir det nedsatt eller ingen funktion alls!

    Bara att blåsa/suga i slangen och se om det rör sig?

  3. #3
    Särkelä
    Gäst
    hör du om pumpen går när du låser/ låser upp? om du gör det kan jag tippa på att nån slang har lossnat i dörrarna. e många gånger som dom lossnar där. o har dom gjort det så släng dit lite lim när du sätter dit dom så sitter dom där sen.
    Annars så kan det ju vara pumpen som e kass. men som lilen skriver kika säkringarna me.

  4. #4
    Janis
    Gäst
    Ursäkta senfärdigheten från min sida att svara.

    Tack för bra svar. Men bilen är ju knäpp, ju! Nu då…fungerar allt ypperligt. Inga som helst problem! Men det var sedan kylan släppte och det blev tö.

    Säkringarna borde man kunna utesluta nu. Eller hur?

    Vaccumpumpen? Hm…kommer det in vatten där, som fryser? Fukt kanske? Skall jag öppna lite och blåsa i 556, Sonx eller annan elektronik-spray som driver fukt?

    Låsenheter i dörrana? Vad exakt kunde "låskistor" vara för något? Om jag duschar allt jag kommer åt där med samma spray? Vad säges?

    Lossnade slangar kunde man ju kanske avfärda nu. Eller hur?

    Med vänlig hälsning,
    Janis

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin