Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23
  1. #1
    zoddri
    Gäst

    Golf GTi 16v -87 [Banåka!]

    Är väl dags att jag skriver ner lite om El Goffo som bilen allmänt brukar kallas (om den inte är trasig..).

    Köpte den i november 2007 från Malå, den har ganska många ägare men det sägs att den varit inom samma familj/släkt ett bra tag. Regplåtshållaren baktill är från en Stockholmsfirma så den kan vara såld där nångång.

    Hursomhelst, det ska åkas bana med denhär bilen och inte så mycket annat. För att höja svårighetsgraden och se till att jag inte måste skaffa E-kort och trailer så ska den besiktas hos SBP varje år också. Ställer ju vissa krav på bilen men det får jag väl leva med.

    Skicket på den är ganska bra, plåten är helt okej och underredet inte alltför risigt. Framvagnsbalken har tyvärr fått sig ett rosthål och det anmärkte de på hos besiktningen, blir kanske att byta den under vintern. Inredningen är helt standard men kommer inte att hållas så.

    I skrivande stund är höjdjusterbara dämpare samt mintex 1144-belägg framtill monterade, allt annat är i väntestadiet. Listan på saker som ska göras följer här:

    - Riva ut inredning och montera sportstolar
    - Montera G60-bromsar framtill
    - Fjäderbensstag fram och bak (3st totalt)
    - Flytta batteriet till reservhjulsbaljan
    - Fixa varvräknare med shiftlight (stylingvarning men.. praktiskt)

    Sen på den förlängda listan hittar vi:

    - Fixa glasfiberhuv
    - Plexirutor baktill
    - Göra nåt åt takluckan
    - Extractorrör + grövre avgassystem
    - Skrapa ljudisolering
    - Hårdare bussningar överallt var det går

    Och viktigast av allt:

    - Köra så mycket som möjligt!

    Nåja. Bilder är ju skoj så här kommer lite sånt:

    El Goffo


    Framifrån


    Nya dämpare


    Röda ok är snyggt, i alla fall när de är större än de gamla


    Nu i dagarna ska jag vålda loss hjullagren från ett par G60-spindlar och sen blästra och måla lite. De 14" fälgar som syns på bilden kommer att bli till salu småningom.

    Så ser det ut just nu.

  2. #2
    zoddri
    Gäst
    Lite bilder till eftersom man bara får ha 4 i varje inlägg.. moget.

    Åkafortratt som ska monteras


    R-däcksfälgar


    Finåkafälgar

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Härligt Jonas.
    Kul att du skriver om bilen här med.
    Vi har ganska samma planer och ungefär likvärdiga bilar.

    Hade fått för mig att din bil var en annan färg?

    Kul med folk norrifrån åxå.
    Du måste ju med på Bug Run om det passar!

  4. #4
    3L1T
    Gäst
    Yea!
    Nu får man lite mer grepp om vad du pratar om på IRCen.
    Men jag tycker som jag skrev till dig att du ska skita i att köra med dubbla varvräknare och bara sätta en växlingslampa.
    Glöm inte att uppdatera.

  5. #5
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Där håller jag med vad Tony skrev inga dubbla varvräknare utan enbart växlingslampa det räcker.

    Annars så är bilen helt ok och en trevlig busbil= Jag kommer nog att sakna min busbil för den var riktigt trevlig o köra med.

  6. #6
    zoddri
    Gäst
    Kul med respons, uppdateringar och bilder kommer när det händer saker.

    Angående en till varvräknare så funderar jag på det enbart för att inte behöva ta ögonen från vägen för att se på varvtalet, med shiftlight så vet man bara när det är dags att växla och inte hur långt från en växling man är. Enkelt sagt.
    Sen borde man ju kunna meka in en ganska enkelt till vänster. Men detdär ligger långt i framtiden (våren nångång).

    Jag tog upp det för jag hade problem med just detta när jag körde Camaron på bana och med orginalratten så upplever jag varvräknaren som hyfsat dold i golfen.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Håller med. Bara växlingslampa. Blir bara grötigt annars. Extra 4" mätare kan du ha i camaron.

  8. #8
    zoddri
    Gäst
    En racingbatterilåda i snygg färg inhandlad. Ska monteras i skuffen vid tillfälle.


  9. #9
    zoddri
    Gäst
    Nygammal framvagnsbalk inhandlad, rosthål i den som sitter på bilen nu så man kan ju lika gärna byta..

    Frågan blir ju var jag handlar hårda bussningar till bästa pris? Nån här som svarvar själv kanske?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Inte svarvar men väl säljer.
    Ska ner till stan om nån vecka.
    Vill du så tar jag med och visar iaf.

  11. #11
    zoddri
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Inte svarvar men väl säljer.
    Ska ner till stan om nån vecka.
    Vill du så tar jag med och visar iaf.
    Gör så, hojta till innan du åker.

  12. #12
    3L1T
    Gäst
    Vanligast är nog att man byter till någon form av polyuretan-bussningar.
    Powerflex, Prothane.
    De flesta verkar nöjda med dessa, men har dock hört från en del folk som använder sina bilar mer aktivt att Powerflex bussningarna slits ut ganska snabbt.
    Inga problem att få tag på, många återförsäljare.
    Ex. helt kitt för $110.

    DLI Teknik erbjuder främre länkarmsbussningar i delrin. Hårdare än polyuretan-bussningar.

    Vad jag läst så ska R32(mk4)/TT(mk1) bakre länkarmsbussningar passa även dina länkarmar. Art.nr 8N0 407 181B (2st)
    Dessa ska då vara hårdare än mk2 original.
    Mycket snabb sökning på google.

    DLI delrin tillsammans med med R32(mk4)/TT(mk1) bakre länkarmsbussningar vore kanske något!?

    Sitter på min bil.
    Senast redigerad av 3L1T den 2008-11-17 klockan 18:30.

  13. #13
    zoddri
    Gäst
    Givetvis är det inte slut på inköpen ännu.

    Märkte idag att man inte kan ta loss hjullagren från G60-spindlar utan att hjullagren faller isär. Dum konstruktion.

    Hursomhelst, var hittar jag de mest prisvärda lagren? Mekonomen? VAG? www.dinlokalaspeedshop.se?

  14. #14
    zoddri
    Gäst
    Fick anmärkning om rosthål på framvagnsbalken senast jag besiktade så en begagnad (påstått rostfri). köptes. Den var inte riktigt rostfri. Upptäckte det efter blästring.. Nåväl, bara att plocka fram svetsen.

    Före:



    Efter:



    Ska på några lager färg till, sen är den klar för montering. Wee

  15. #15
    zoddri
    Gäst
    I brist på bättre saker att göra så pillar jag vidare på det som finns.

    Handlade ju G60-bromsar för ett tag sen och de såg ju lite väl skabbiga ut. Bara att blästra och måla där också



    Vore trevligt om man kunde behålla dem blästrade men.. Svart får funka helt enkelt.




    Oken blev rejsigt mattsvarta. Våga vägra styling. (ok, det var den billigaste färgen)


  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ser bra ut det där.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Håller med Lillen, ser bra och fräscht ut. Vad är det för lack du använder på dom olika delarna? Hammarlack kanske?

  18. #18
    zoddri
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av G60 V-spec Visa inlägg
    Håller med Lillen, ser bra och fräscht ut. Vad är det för lack du använder på dom olika delarna? Hammarlack kanske?
    Jepp, vanlig blank Hammarlack (billigast på Jula) som appliceras med pensel (billigaste på Jula). Oken är sprayade med värmefärg från Hagmans (också från Jula, 99kr).

    Som du märker är det plånboken som styr

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Hehehe. Ja, plånboken är en avgörande faktor Men hammarlack är ju ändå mer resistent mot rost och fukt än andra lacker har jag för mig, och är därför lite dyrare?

    Tänkte själv köra med hammarlack på fram o bakvagn. Plånboken har dock inte så stor betydelse just när det gäller detta. Men hammarlack är väl hammarlack oavsett tillverkare o pris?

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    DOCK är hammarlacken inte så värmetålig.
    Se bara till att den inte är ohärdad innan värmen kommer.
    Härda i ugn till ungefärlig temp den kommer stöta på.
    Blir väl inte tokvarmt på spindlar direkt men säkert lite iaf?!
    Se bara till att färgen inte brinner upp i processen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin