Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414

    Så här lyser en xenonkonverterad Passat 3BG *bilder*

    De flesta som äger/kört en Passat 97-> vet att halogenlyset inte är något att hänga i granen.
    Blev därmed förvånad häromdagen när jag läste att xenon konverterade ljus ger sämre ljus än halogen.

    Skulle gärna vilja se en halogenbil som matchar detta lyse orginal.

    Bedöm själv jag var ut på en bäcksvart fotbollsplan och ställde mig.. (Bilderna är knäppta med mobil , så haka inte upp er på kvaliteten).

    Bil : Passat 3BG - 02

    Halv : H7 4300 Kelvin H.I.D 35 w

    Hel : H7 4300 Kelvin H.I.D 35W

    Lampor+ballaster : Made in China.


    Ljusbild något nedställd för att inte blända mötande trafik. (Kört så 1år snart och ingen har klagat på att det bländar/sticker i ögonen).

    Halvljus





    Helljus





    Nästa steg blir att xenonkonvertera 3st Hella 3000 , är egentligen emot extraljus eftersom jag tycker det stör utseendet , men i år ska vi ha lyse.
    Kommer dock ensdast att köras på 35w och 4300Kelvin eftersom jag råkar ha lampor över från en annan konvertering.

    Ps.denna tråd propagera inte för några olagligheter , jag vill bara lyfta fram och bevisa att det finns inget som matchar ett par xenonljus i riktigt mörkt väglag.
    Oavset hur mycket halogen du lastar på bilen.

  2. #2
    Maha
    Gäst

    håller med....

    ...om att inget slår xenon! Har det på Boran och nu inför det årliga besöket hos SBP är det tillfälligt bytt mot halogen och vilket mörker! Sen är ju xenonets ljustemperatur så mycket mer vilsam! För mej blir det också Xenonextraljus inom kort

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    För mej blir det också Xenonextraljus inom kort
    Man kan ju lungt säga att det är årstid för det nu.
    De flesta mindre vägarna utanför stan ser ut som fotbollsplanen dvs becksvart & värre blir det.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Bara man har det nerställt så att det inte bländar. Hade xenon på halvljuset förra året och det var inte så omtyckt av mötande trafik. Kör mycket på backiga vägar och då är det ju svårt att inte blända. Så nu har jag nöjt mig med xenon i helljuset på min golf 4:a.

  5. #5
    Maha
    Gäst

    Bätt med projektor...

    Magnus, jag gissar att du har original strålkastare med reflektor, jag har ju reflektorsrålkastare med H4 på Boran, men jag kör alltid med lite nedställt ljus; läge 1 på "nivåregleringen" och ingen har blinkat åt mej i alla fall...

    Henrik, du som har projektorhalvljus, är det fortfarande en skarp gräns där ljuset "slutar" som det brukar vara med projektorer, tex om du står med bilen mot en vägg även med xenon? lägg gärna upp en bild
    Senast redigerad av Maha den 2008-11-02 klockan 15:12.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Henrik, du som har projektorhalvljus, är det fortfarande en skarp gräns där ljuset "slutar" som det brukar vara med projektorer, tex om du står med bilen mot en vägg även med xenon? lägg gärna upp en bild
    Samma ljusbild på min som på ett vanligt reflektor glas , dvs det slutar inte tvärt utan viker av uppåt mot höger.
    Jag har halogenlinser på mina strålkastere.

    Bilar med orginal xenon har xenonanpassade linser och då är ljusblden oftast bara ett rakt streck.

  7. #7
    Maha
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Samma ljusbild på min som på ett vanligt reflektor glas , dvs det slutar inte tvärt utan viker av uppåt mot höger.
    Jag har halogenlinser på mina strålkastere.

    Bilar med orginal xenon har xenonanpassade linser och då är ljusblden oftast bara ett rakt streck.
    Jag tänkte ovanför det raka strecket som går upp till höger (assymetrin), om det blir några stickstrålar som lyser "ovnför" de ofta knivskarpa "strecken" som blir tydliga på en vägg.. hoppas du förstår hur jag tänker...

  8. #8
    BALAN
    Gäst
    Jag har konverterat pappas FK angeleyes. Kan lägga upp en bild på hur ljusbilden ser ut på dom mot garageväggen. Om det är OK för Henrik.M?

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Lite fler bilder vore kanon, även då skriva vad man har för lampor, styrka m.m

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Va kostar de i runda slängar en komplett konvertering?

  11. #11
    Maha
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Freiholtz Visa inlägg
    Va kostar de i runda slängar en komplett konvertering?

    Min H4 Bi-Xenon konvertering kostade 1795:- hos xenonkungen.se men jag köpte lokalt av Laitisi Umeå som tog hem från Xenonkungen för samma pris.

    De har priser från 1295:- för tex H1, H3, H7 satser.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Freiholtz
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    708
    Inte dyrare alltså... Men hur står sej helljuset (i originalreflektorena) i jämförelse mot tex 3x100W extraljus med halogenlampor tex Hella Rally, Bosch Big Knick? Har ingen erfarenhet av Xenon så jag bara undrar...

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag tänkte ovanför det raka strecket som går upp till höger (assymetrin), om det blir några stickstrålar som lyser "ovnför" de ofta knivskarpa "strecken" som blir tydliga på en vägg.. hoppas du förstår hur jag tänker...
    Kanske en missvisande bild , för nu står bilen inte rakt mot väggen dessutom ganaka nära väggen.
    Vet inte vad du menar med "stickstrålar" , det enda jag får är en båge ovanför ljusbilden , men den syns inte mot vägen.




    Lite fler bilder vore kanon, även då skriva vad man har för lampor, styrka m.m
    Om du menar mig så står det i första inlägget.

    Va kostar de i runda slängar en komplett konvertering?
    Beror på dollarkurs , men just nu ligger dom på 600:-/satsen med frakt inräknat om man tar hem själv från E-BAY.
    La in en beställning på 1,5 satser med lampor senast idag. =) (ska ha till extraljusen)

    Min H4 Bi-Xenon konvertering kostade 1795:- hos xenonkungen.se men jag köpte lokalt av Laitisi Umeå som tog hem från Xenonkungen för samma pris.

    De har priser från 1295:- för tex H1, H3, H7 satser.
    Köpte min första sats av xenonkungen för dyra pengar dock är dom bra att ha och göra med.
    Sen upptäckte jag E-BAY och att dom har exakt samma satser till 50% av det priset.
    Numera är det bara E-BAY som gäller.
    Lampor kan man få billigt via tradera om man skulle behöva sådanna.
    Precis sammma grejer som xenonkungens.
    Vet det eftersom jag som sagt handlat direkt av xenonkungen förut & skulle gjort det än idag om dom inte hade dom priserna dom har.
    Servicen är det inget fel på , bara priset.

  14. #14
    Maha
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Freiholtz Visa inlägg
    Inte dyrare alltså... Men hur står sej helljuset (i originalreflektorena) i jämförelse mot tex 3x100W extraljus med halogenlampor tex Hella Rally, Bosch Big Knick? Har ingen erfarenhet av Xenon så jag bara undrar...
    Det går inte att jämföra, men det påstås att xenonkonverterat helljus ska motsvara 3 st 100w extraljus, men då ska man ha ett absolut toppenbra helljus innan med bra spridning och längd.
    Med 3 extraljus kan man sprida ljuset mycket bra, vilket inte går med helljuset...
    Alltså om man har ett riktigt bar helljus så blir det mycket bra med xenon, har men ett halvdant helljus med tex kort räckvidd, så blir det nog bara marginellt bättre med xenon.

    Jag har H4 på min bil som jag konverterat med Xenonkungens H4 Bi-xenon, halvljuset är bra men helljuset är rätt "tunnt" men med hyffsad spridning, därför blir det snart 3 st NBB Alpha 225 Xenon för att kompensera detta

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Inte dyrare alltså... Men hur står sej helljuset (i originalreflektorena) i jämförelse mot tex 3x100W extraljus med halogenlampor tex Hella Rally, Bosch Big Knick? Har ingen erfarenhet av Xenon så jag bara undrar...
    Står sig ljusmässigt bättre , dvs du får ett bättre ljus.
    Det som däremot begränsar lyset i Orginalreflektorn jämfört med ett extraljus är att extraljuset kan du fritt ställa både i höjdled och sidled hur du vill.
    Något du inte kan med en orginalreflektor.
    Där få du nöja dig med att få ljuset riktat rakt fram & i den höjd som halvljuset är.
    Sen har du anna spridning i ett extraljus beroende på glas/reflektorval.

    Ljusmässigt står sig xenon bättre än halogen.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag menade om någon annan har tagit bild på sitt ljuse och ville visa så vore det bra att veta vad det är för lampor etc =)

  17. #17
    BALAN
    Gäst
    Jag kör Volvo Original jag. antar att det är 4300kelvin eller något sånt. Har FKs angeleyes så dom sitter i en projektorlins:



    Helljus 55w halogen:

  18. #18
    Maha
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Kanske en missvisande bild , för nu står bilen inte rakt mot väggen dessutom ganaka nära väggen.
    Vet inte vad du menar med "stickstrålar" , det enda jag får är en båge ovanför ljusbilden , men den syns inte mot vägen.
    Jag tycker ljusbilden ser jämn och fin ut! Om bilen skulle stå längre ifrån så skulle assymtrin synas tydligare. Bra gräns mellan ljus och mörkt! Det är inte så här fint från min bil då jag tyvärr har en del "stickstrålar" och inte lika skarp gräns mellan mörker och ljus...

  19. #19
    christian19
    Gäst
    Var det svårt att montera eller?+plug and play liksom hur passade kontakter osv??

    Mvh Christian

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av christian19 Visa inlägg
    Var det svårt att montera eller?+plug and play liksom hur passade kontakter osv??

    Mvh Christian
    Svårt var det väl inte men jävligt trångt att få dit heljuslampan.
    Plug and play kan jag inte heller kalla det eftersom jag kör över relän.

    Men klarar man av att montera ett par extraljus så klarar man av att göra den mer "avancerade" varianten med relän också. =)

    Man kan om man vill bara plugga i kontakterna i satsen men det funkar inge bra när man har reducerat halvljus , det är en anledning till att jag använder relän.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin