Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Da Bear
    Gäst

    Skillnad GX och GZ (8v) ?

    Hej allihopa, välkomnar mig själv med att börja ställa en massa dumma frågor direkt

    Vad skiljer mellan GX och GZ(EV) motorn? Vad jag har hört är det 'bara' kamaxeln. Påverkar den kompet så mycket? 9,0 i GX mot 10,0 i GZ.
    Är det samma ventilstorlekar i topparna?

    Vad skiljer KE-Jet mot K-jet?

    Funkar det med ABA botten och GTI 8v topp?

    I vilken motor hittar man den vassaste standardkammen (8v) och i vilket varvtalsområde verkar den?

  2. #2
    D.E
    Gäst
    "ABA" (2E i Sverige) botten och GTI 1.8-topp funkar fint.

    Den vassaste kammen bör väl vara i JJ/GZ-motorerna.

  3. #3
    Da Bear
    Gäst
    2E hette den ja, tackar


    Nån som har kunskap om de andra frågorna?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Vad skiljer mellan GX och GZ(EV) motorn? Vad jag har hört är det 'bara' kamaxeln. Påverkar den kompet så mycket? 9,0 i GX mot 10,0 i GZ.

    Nej det är kolvarna (alt kolvar + stakar) som skiljer mellan GZ och GX skulle jag tro

    Vad skiljer KE-Jet mot K-jet?

    I KE-jet så har du lamda reglering och knacksensor om jag inte minns fel

  5. #5
    Da Bear
    Gäst
    Kolvarna också? Sitter och funderar lite på det där.

    Ex.vis Volvos B230E och B230F skiljer ju kompet, 10,3 i E och 9,8 i F. Det är samma topplock, men kamaxeln skiljer. Någon synlig skillnad på kolvarna är det inte och stakarna är av samma längd.

    Man kanske inte kan se med blotta ögat om kolvarna skiljer i höjd, så hur mkt 'extra komp' kan en kolv ge som är 1mm högre?

    Är det kompressionsförhållande eller kompressionstryck som tillverkarna anger?
    Senast redigerad av Da Bear den 2008-10-12 klockan 06:30.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin