Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76
  1. #1
    VWR18
    Gäst

    Golf MK2 turbo ommappad,428Hk 508Nm

    Hade en tråd uppe om mitt projekt uppe i gamla forumet, har hunnit gjort en del men inte så långt att det blir någon premiär på Bug run.

    Bilen i fråga va alltså en Golf GTI 86:a 4-dörrars med skinninredning.

    En liten lista på vad som skall ner i den:

    # 1.8T motor AGU från en Audi A3, renoverad med nya ram, vevstakslager, H-profilsstakar, oljesprutmunstycken, kolvringar samt alla packningar och bultar.
    Toppen är orörd förutom att den är noga rengjord.
    Botten är balanserad och någott lättad, kolvar och stakar är viktmatchade.

    Komplett kabelhärva inkl. instrument från en Golf IV GTi med tillhörande tändningslås och styrenhet med programvaror från turbocenter för 98-okt och E-85.

    # En 02J låda från en Skoda Octavia skall andvänas i hop med Peloquin diff samt ombyggd till mekanisk koppling.
    Drivaxlarna skall lämnas i på Dione för förstärkning.
    Kopplingen: Lättat G60 svänghjul. VR6 stage 3 tryckplatta samt 6- puckad sinterlamell.

    Motorn skall monteras i Golfen och provstartas under sommaren, under höst och vinter kommer chassit uppdateras med Bilstein fjäderben och polytheran bussningar och bromsarna blir Brembo 4-kolvs ok och 288mm ventilerade och slitzade skivor.

    Har tagit min Racingförar licens förra veckan, så jag hoppas på att det blir många roliga timmar på banorna runt om i Sverige nästa år.....

    Lite bilder och mer info.

    http://www.garaget.org/?car=30908&image=466477
    Senast redigerad av VWR18 den 2014-05-25 klockan 11:13.

  2. #2
    VWR18
    Gäst
    Nu har själva " swap " proceduren börjat, 8V har frigjorts för pension.

    Kabeldragningen för den nya elen har påbörjats i inväntan på motorlyft.

    http://www.garaget.org/?car=30908&image=481981
    http://www.garaget.org/?car=30908&image=481982

    Några kiolmeter kabel har hittat in i gamla 2:an, komplett kabelhärva och el från en GTI IV kommer användas ihop med instrument kluster och resten av reglagen. Blir tvungen att bygga om instrumentbrädan något för att få plats med IV:ans mätarhus.

    Återkommer med bilder under byggets gång......

  3. #3
    -Rickard-
    Gäst
    Ser bra ut du!
    Jag har ännu inte valt nåt sprut till min.
    Vad hette sidan du prata om som hade klara kabelpiskor i usa??

    Mvh Rickard

  4. #4
    VWR18
    Gäst
    Här har du den jag menade när vi snacka sist:
    http://www.034motorsport.com/index.php?cPath=22
    ganska dyr dock....

    Fast hade jag valt ett annan sprut så hade jag nog tagit detta, finns oxå färdiga till 1.8T!
    http://www.sdsefi.com/

    Lycka till!

  5. #5
    VWR18
    Gäst
    Så här ser det ut inför årets säsång, toppen har fått sig en omgång med hårdare ventilfjädrar och lättare ventilfjäderbrickor samt en lättare portning/ flödes optimering och nya ventiltätningar.

    lite puts under huven också...........
    http://www.garaget.org/?car=30908&image=1372500

    Oljekylare har hittat in, fick kröna fronten. Kanske inte den mest diskreta platsen men bäst verkningsgrad vad det gäller kylningen.
    http://www.garaget.org/?car=30908&image=1372506

    vi ses på Bug Run))

  6. #6
    VWR18
    Gäst

    Regbesiktigad och klar:))))

    Äntligen!!!!!!!!!!!!!!!!, har nu fått bilen registrerings besiktigad samt kontroll besiktigad,
    Lyckades få bilen reggad med 1.8T ( AGU ) utan SFRO´s inverkan!
    Gjorde ett eget intyg/ specificering som jag fick styrkt hos ortens VAG verkstad.
    Nu hoppas att jag att bilen funkar problemfritt och att jag får njuta av den hela säsongen))))

    Så här ser det ut under huven i år.....


    och i förarplatsen så här.

    Nu kan jag lägga ner lite mer tid på utvändig puts och den får ni se på BUG RUN, see you!
    Senast redigerad av VWR18 den 2010-05-25 klockan 10:48.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Grattis! Härligt med fler gatgodkända 1.8T konverteringar!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Grattis !

  9. #9
    jöns
    Gäst
    hur faen lyckades du med det? utan sfro! gissar på att du inte vill skriva ut specen så man får se om man kan ge sig på att göra något liknande själv för att slippa dem?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Borbos
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    1 197
    Grattis !!

  11. #11
    VWR18
    Gäst
    Tack till gratulationerna!

    Specen är inte hemlig på något sätt. Har haft bra kontakt med biklprovningens suport och det var dom som instruerade mig hur jag skulle gå till väga!!!
    Gjorde som tidigare sagt ett dokument/ specifikation över utbytesmotorns ALLA fakta, som tex cylidervolym, slaglängd, styrsystemet beteckning och innehåll ( lamdda, knacksenorer, osv...) samt att jag specade upp alla renings/avgas komponenter och avgasnorm( katalysator, kolkanister, luftfilterbox osv...)
    Gjorde även en kortare beskrivning av monterigen av motor och växellåda, där jag noga påvisade att jag använt orginalmotorfästen och att dom var förankrade på orginal position.

    Sedan åkte jag till min lokala VAG verksad och bad dom göra en okulär besiktning av installationen( för att bedömma om installatiopnen var gjord på ett fackmanna mässigt sätt ) och bad dom intyga att mina orginal motordata stämde med vad VAG anget och att min komponentlista av renings/avgasdelar fanns monterade på bilen.

    I hop med min specifikation och att en auktoriserad verkstad hade intygat det jag påfört på pappret stämde så gick bilen igenom registrerings besiktningen!

    Besiktningsmannen tyckte jag hade gjort ett noga arbete och noga specificerat vad som var utbytt, inte vanligt var hans kommentar.
    Ett krav är att bilen är äldre än 93års modell och bilen inte har katalysator från början, ett annat plus är om bilen redan är godkännd för höga effektvärden typ G60 eller som mitt fall stod det 112Kw i pappren istället för 112Hk))))))))))))

  12. #12
    VWR18
    Gäst
    Lite update, va på min första bilträff med kärran igår kväll. Alltid kul att få komma ut visa upp det man åstakommit med stor möda och besvär.
    Väldigt nöjd själv med den nya cleana looken, va tycker ni?

    Svart klarglas fram.


    Svarta kofångare och Sido stripes a la " MK1 GTI "


    Och ett lite avslöjande emblem, som flera skrattat åt innan dom ser vad som finns under huven.....

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Mycket snyggt.. =)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Bra jobbat, syns på BR nästa helg antar jag?

  15. #15
    VWR18
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Bra jobbat, syns på BR nästa helg antar jag?
    BR absolut, fredag-söndag. Blir och nöta en hel del bana men någon bornout på strippen oxå==================

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Birgersson
    Ort
    Vansbro
    Inlägg
    72
    Underbart stuk Boris!!

  17. #17
    VWR18
    Gäst
    Nu har bilen hård testats på både bana och strippen, två tuffa BR dagar för Goffen med en slapp kopplingsvajer som största missöde.
    Var det någon av er som lyckades fånga den på film eller bild, så vore det kul att se på vad roligt jag hade

  18. #18
    Scav
    Gäst
    Grattis till reggningen = ) Jag ska själv pula ner en 1.8T i min Golf1a & det skulle underlätta nå oerhört om jag fick ta del av din lista du har gjort !? Pm`a eller mejla gärna på adde_eriksson22@hotmail.com

  19. #19
    VWR18
    Gäst

    Startar ett team

    Nu när bilen är gatgodkänd och funkar som den skall hade jag tänkt att starta ett team.
    Under nästa år är det tänkt att hinna med många träffar och evenemag så lite back-up med fler intreserade kommer att behövas.

    Har startat en hemsida med lite info och regelbundna updates.
    http://www.svwat-team.se

    Titta gärna in och kom med kommentarer, intresse av att vara med hör av dig!

  20. #20
    VWR18
    Gäst
    Efter en längre ledighet från både jobb och garage har jag skruvat lite på golfen under helgen.
    Vänt på hela krängninghämmarstaget som visade sig ligga upp och ner. Fick riva ner mer eller mindre hela framvagnen, passade då på att göra lite uppgraderingar som kan förbättra väghållningen inför årets bankörningar.



    Stärkte upp länkarmarna med lite svets.



    Spindelledsförlängare, styrled med uniballed, och nya bussningar till hämmarstaget.



    När spinelledsförlängaren och upp och nervända uniball sytrleden kom på plats såg det i alla fall som om det kommer ligga pararellt.

    Passade även på att provmontera dom nya brembo bromsarna för att se ifall 15" fälgarna kommer gå fritt, och de gjorde dom på det berömda f...håret kan jag säga!
    Vet inte ifall man brukar ha nått minimummått att gå efter?


    Utöver dessa modefieringar blir det även nya bromsar bak, montera bur, införskaffa en sitta still stol och snygga till instrumentbrädan med lite flock och kolfiber.

    Ser verkligen fram emot säsong 2011 som jag hoppas få köra massor, fort och länge.....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin