Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26
  1. #1
    Bastard66
    Gäst

    Lämplig olja till tickande motor??

    Hej.

    Är nu så att golfen är såld och jettan får gå som vinterbil/finbil =)
    Bilen är i tipp topp förutom att den tickar nått djävulsk.. Bytte olja i våras och då hade bilen stått still i 1,5 år och oljebyte före det känner jag ej till..
    Kör just nu på mineral olja pga att jag blev rekomenderad d eftersom den tickar som den gör..

    Någon som kan rekomendera en lämplig olja eller är det lyftar/topp renovering som gäller?? Bilen har gått 20000 mil och är en Jetta CL 1,6 -86 (HM motor)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    mineralolja e väl inte de du ska använda?

    Köp castrol 10/40 del eller hel, de är bra grejer. Kostar inte mkt på mekonomen eller

  3. #3
    Bastard66
    Gäst
    mineral funkar ju fint i gamla motorer och blir inte lika "tunn" som del/helsyntet därför valde jag mineral har iaf inte provat del syntet än.. hel blir det inte iaf.. totalt värdelöst enligt min åsikt.. Gäller då gamla bilar..

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Körde min gamla jetta 85:a med hm motor och enorm vevhuskomp på 15/40 , det var den enda olja den bilen & bilprovningen tyckte om.
    Tejpad sticka - kall motor och 15/40 så spydde den inte så mycket på SBP.

  5. #5
    onk
    Gäst
    Troligtvis är hydraltryckarna stenhårda.
    Bytte i en golf för nått år sen, lät som en stenkross och var stenhårda. Gick inte att rubba dom.
    Var en jäkla skillnad mot dom nya som gick mjukt som bomull

    Så det kvittar nog vad för olja du pyttsar i..

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag måste putsa glasögonen!!

    Trodde inlägget handlade om motorer som trycker olja.
    Vid närmare korrekturläsning av frågan så såg jag att det var tickande motorer vi skulle diskuter.
    Ber om ursäkt.

  7. #7
    Bastard66
    Gäst
    ok.. Får kolla upp vad man kan få tryckare för i tyskland då.. sverige är ju inte ens värt att kolla.. Vad ska jag tänka på mer om jag nu skulle riva toppen å byta tryckare?? Kanske slipa in ventiler samt byta ventiltätningar.. Något mer??

  8. #8
    Bastard66
    Gäst

    =P

    Kom på att jag ej behöver riva toppen =P trög som man e.. hehe bara att ta loss kam samt ta upp tryckarna inte sant?

    Vad heter hydraliska lyftare på tyska??

    Hydrostrosssel trodde jag (3 s istället för tyskans s som jag ej vet hur man får fram på tangentbordet)
    Senast redigerad av Bastard66 den 2008-09-25 klockan 22:58.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    Kom på att jag ej behöver riva toppen =P trög som man e.. hehe bara att ta loss kam samt ta upp tryckarna inte sant?
    Stämmer.

    Glöm resten jag skrev om du hann läsa det jag svamlade som vanligt ang åren och brytpunkterna.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-09-25 klockan 23:02.

  10. #10
    Bastard66
    Gäst
    Ok! d var väl 84 dom fick hydraliska??

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    Ok! d var väl 84 dom fick hydraliska??
    Brytpunkten var 84/85 olika bud på den punkten. =)

  12. #12
    Bastard66
    Gäst
    ok.. men får väl satsa på nya lyftare då.. Men vad kan hända om man kör med kassa lyftare tar motorn skada?? Jag själv tar skada iaf =) jobbigt att höra på..

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus Sandberg
    Ort
    Malmö/Strömsund
    Inlägg
    254
    Vill du va riktigt sniken kan du slå i ungefär en halvliter ATF olja köra en liten stund & sen byta olja. Gamla trötta lyftare kan då få nytt liv en stund.

  14. #14
    Sapiens
    Gäst

    min Golf IV 1,4 tickar ju också

    har ju samma problem på min Golf IV 1,4 har ju "bara" gått 12000mil
    kanske det blir bra om jag byter lyftare. men var köper jag lyftare till rätt pris och med bra kvalité?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Mackan73 Visa inlägg
    Vill du va riktigt sniken kan du slå i ungefär en halvliter ATF olja köra en liten stund & sen byta olja. Gamla trötta lyftare kan då få nytt liv en stund.
    Borde funka ungefär som detta: http://www.micro.se/tillbehor/vatsko...ve_lifter-4602

    Det funkade rätt bra när mina lyftare började låta riktigt illa. Nu låter dom lite bättre, men fortfarande inte alls bra.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    Hydrostrosssel trodde jag (3 s istället för tyskans s som jag ej vet hur man får fram på tangentbordet)
    ß = Alt + 0223

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    ß = Alt + 0223
    Som kompletterande tips om man använder windows och letar specialtecken.

    Start->Program->Tillbehör->Systemverktyg->Teckenuppsättningar

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Jag har använt CRCs "invändig motortvätt", brukar ge grymt resultat på tickande ventiler.

    Man kör motorn riktigt varm, häller i burken i oljan och ligger på 1500 varv i ca 10 minuter och sedan tappar man ut oljan medans den fortfarande är varm och tunn (riktigt tunn är den). I med ny olja och filter och motorn är tyst igen. =)

  19. #19
    berka_85
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    ok.. men får väl satsa på nya lyftare då.. Men vad kan hända om man kör med kassa lyftare tar motorn skada?? Jag själv tar skada iaf =) jobbigt att höra på..
    haha byt bil

  20. #20
    Radloff
    Gäst
    Sökord: Hydrostößel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin