Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39
  1. #1
    Wannabee
    Gäst

    Frågor om ev. köp av Golf Rallye

    Efter månader av billetande och många intressanta objekt har jag nu fått upp ögonen för en Golf Rallye årsmodell -90. Bilen är körd ca. 200tkm och i gott skick, inge rost och kompressorn laddar som den ska. Ställbara dämpare och fjädrar, larm och lite annat smått.

    Funderingar:
    -Är det väldans svårt med reservdelar till Rallyen?
    -Bilen är orginal med 160hp men gör 4-hjulsdriften bilen "slö"? (har ej varit och provkört ännu)

    Är detta ngt att satsa på? Har varit nära att köpa Golf GTI G60 men nu kom jag som sagt över en annons på denna...bilen kostar ca 65tkr..

    Jonas

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Ska de inte vara 200 hk i en ralley ?


    Edit: såg att de finns i 160 hk. Trodde de låg på 200, fel av mig.
    Senast redigerad av Fredrix den 2008-09-22 klockan 19:23. Anledning: Rättat

  3. #3
    Wannabee
    Gäst
    Är det inte Limited som hade strax över 200hp? Rätta mig om jag har fel....

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    Info från min enkla sida om Rallyen: http://www.faltdach.net/vwgolfrallye.htm

    Info om G60 Limited: http://www.faltdach.net/vwg60limited.htm

    Rallyen du är spekulant på, är den svensksåld?
    Vilken färg?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    ja är iafl nöjd med min g60, är väl lite av samma stuk på de hela?

    Har sls`s portat min kompressor med deras rs chip. Även har jag minder remhjul, extraktor, fetare avgassystem, luftfilter med mera. 200hk bänkade jag på mantorp. Går så sjukt bra, men du har nog rätt i att de där med 4-hjulsdriften kan göra den lite slå jag har även tänkt den tanken själv, men med lite trim lär den gå bra. Sedan vet ja inte hur fördelningen ser ut på den?
    DVS hur mkt fram/bak fördelar kraften..

    Är den svensksåld?
    bara kolla noga allt i motorn, delar är som du säger inte dirket lätta o hitta skulle ja tro

  6. #6
    Wannabee
    Gäst
    Den är ej importerad och har haft samma ägare i många år...tror han har kör 60-70tkm med den sålänge han har haft den!

    Den är väldigt ren och fin i motorrummet, verkar som den skulle ha blivit bra skött!

    Kollade på mobile.de och det finns ej många till salu. För ngt år sedan fanns det 3x flera att välja på, på blocket finns inte en enda orginal Rallye för tillfället heller...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    är den så fin som du säger? slå till utan tvekan. men visst är rallyen slöare än en vanlig g60. men ingenting att hålla på. bara handla, dom håller värdet

  8. #8
    Wannabee
    Gäst
    Glömde att svara på en fråga. Bilen är Metallic Mörkgrön (ser svart ut i mina ögon).

    Kommer att åka och kolla på den på lördag, månne det inte blir affär om vi kommer överrens om priset! Det är trots allt 350km att köra så hoppas att den ser lika bra ut i verkligheten som på bilderna han skickat!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    trevliga bilar, riktigt pigga å roliga med lite små-trimm.
    4-hjulsdriften i sig slöar inte ner bilen nämnvärt, då bakändan bara kopplar in när det spinner fram, men däremot väger den nått kilo mer än en vanlig G60.
    hade jag inte haft projektet jag snickrar på just nu så hade jag slantat en själv, mycke körglädje för pengarna!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    hur är rallyna i komfort mm och i rolighetsfaktor att köra mot en g60?

  11. #11
    Wannabee
    Gäst
    Jag sitter och söker lite ytterligare fakta om bilen och är frågande till en sak.

    Hur är tillgången till reservdelar till Rallyen?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    den e nog rätt svår

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    iafl chassi delar? är inte de pg motor i dom, då finns de ju de mesta iafl motorväg, säkert bromsar o sådant med

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    det mesta är som till vanliga golf II gti/g60, dvs det kryllar av grejjer.

    kompressor är väl lite svårt att få tag på, låda, bakaxel mm finns väl att få tag på, men kan vara lite lurigt.. oftast enklare att pussla ihop en låda själv ifall nånting händer med den, då den har samma innehåll som tex passat 88B-93, VR6, golf 4/skoda/seat mfl mfl.. 02A/J/Z/S familjen är bred.
    höger drivaxel kan också vara lite sällsynt, men det är ju sällan nått händer med en sådan.
    visco-klumpen bak även den lite lurig att hitta en fräsh.
    plastpaketen är väl inte heller så vanliga, men finns ju att få tag på i tyskland =)

    riktigt robusta bilar trots allt.

  15. #15
    Wannabee
    Gäst
    Jo jag har även fått det intrycket att det skulle vara ganska slitstarka bilar bortsett från kompressorn då förståss. Eller en sånn håller ju om den sköts om men man vet ju inte på en gammal bil...

    Jag sitter och funderar på för och nack delar på detta exemplar. Händer det ngt med den så kan det ju bli en dryg historia med reservdelarna men som snOOk säger så borde ju det mesta vara lika som på G60 Golfen.

    Denna bil har dock motorkod 1H vilket i mina öron känns konstigt?? Ägaren säger att cylindrarna är en gnutta mindre i diameter på denna motor pga något rallyreglemente på 90-talet när det begav sig...

    Hur säker är fyrhjulsdriften på dessa bilar då? Är det ngt som man måste vara rädd för?

    Skall ta mig en seriös funderare ikväll/imorgon så får jag se...känns som mycket pengar för en snart 20år gammal bil....

  16. #16
    Quattro_mannen
    Gäst
    Stämmer bra angående motorn..den e på 1763 kubik mot PG 1781 kubik....

  17. #17
    Wannabee
    Gäst
    Jo jag tror det va precis så han sade. Nåväl eftersom den har mindre borrning så tror jag kompressorn laddar mera orginal än den på en PG motor?

    Han sade att den laddar 1 Bar som den står nu, detta med chip och mindre remhjul...

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Det skiljer ju så otroligt lite i volym så det kör nog med samma ladd som är runt 0,6 tror jag. Sen om den lämnar 160 eller 159hk är det nog ingen som märker. Skiljer nog mera på tillverkningstoleranserna.
    Men 1,0 brukar det bli runt 190hk.

    Rallyen brukar vara dyr, och många tror att den är guld värd.
    Visst det är en ovanlig modell som en sann vw entusiast bör äga o vårda.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    sen ska man ju ha råd och köpa dm med

  20. #20
    Wannabee
    Gäst
    Jo som sagt den kostar en slant måste jag ju säga, men jag tror värdet på denna är bättre, och kommer att hålla sig bättre, än att köpa ngt annat i denna prisklass..det är där jag står och velar!

    Kolla bara på gamla B*W M3 e30 karossen...ett fint exemplar av denna kostar idag en hel del medans dom för några år sedan bjöds ut för en spottstyver. (förlåt att jag drog in detta ickenämnda bilmärke i denna diskussion)

    Skall se om jag får resesällskap till lördag så ska jag åka och titta på den, trots allt 430km enligt eniro...surt att åka den biten för att sen inte kunna köpa den om det skulle vara så att man bara älskar bilen!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin