Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39
  1. #21
    oPec
    Gäst

    Reservdelar

    Hej jag är ny här på gtiklubben fick mitt medlemskap i dag.
    Jag äger en golf rallye svensksåld som jag håller på återställer i orginalskick.
    Motor är i stort sätt precis lika som PG det är som sagt bara 20cc mindre.
    drivlinan finns att få tag på i passat g60.
    Delar finns att få tag på i tyskland. det mesta finns och G-laders är inget problem att skaka fram. Men det kostar ju med saker som inte är så vanliga.
    dom gjordes ju bara 5000 ex så på v.a.g är det rätt slut på delar som inte passar pg motorn också.

  2. #22
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av oPec Visa inlägg
    Hej jag är ny här på gtiklubben fick mitt medlemskap i dag.
    Jag äger en golf rallye svensksåld som jag håller på återställer i orginalskick.
    Motor är i stort sätt precis lika som PG det är som sagt bara 20cc mindre.
    drivlinan finns att få tag på i passat g60.
    Delar finns att få tag på i tyskland. det mesta finns och G-laders är inget problem att skaka fram. Men det kostar ju med saker som inte är så vanliga.
    dom gjordes ju bara 5000 ex så på v.a.g är det rätt slut på delar som inte passar pg motorn också.
    Motorn är säkert i stort sett likadan!! men!.......
    Antingen så skiljer det i slaglängd och/eller borrning jämfört med en vanlig G. Vet du vilket som skiljer?



    Någon fråga här gällde komfort. Alla syncro-bilar jag ägt tycker jag varit roligare att köra än motsvarande FWD. FWD-bilarna har ju stel bakaxel. Syncro har delad. Bättre komfort med delad axel också!!Syncron har dessutom mer vikt och drivning bak. Tycker de känns mer välbalancerade.

    Förresten så fanns väl inte Golf Rally i andra färger än röd, svart och vit som svensksåld???... Det vet Faltdach garanterat.

    Omlackade exemplar ska man nog passa sig för. Eftersom att all breddning är gjord i plåt så kan det tänkas att skarvar gjorts manuellt på fabriken. har även sett Rallys som varit rostiga vid kittskarvar/svetsskarvar vid trösklar.
    Inte skoj om gammal rost är överspacklad och sedan lackad.

    /Johan

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Kommer in här och kapar tråden lite...
    Även jag har kännedom om en Rallye, dock så är Syncron slut, lite rostig (ett hål i sidokjolen, m.m) samt har drag (!!!!!!!).

    Bilen kan jag få för en förhållandevis billig slant, men är det värt att köpa den?
    Angående dragkroken (som den pajasen monterade), kan man ta bort den på nå snyggt vis? Bakspoilern är ju lite urkapad för dragkroken, men det borde man väl kunna fixa på något sätt?

    Det som är bra med den är att den är fin inuti, samma ägare i alla år och är svensksåld.

    Och nej, svensksålda kan även vara gröna (som denna är).

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Björn Jönsson
    Ort
    Skåne/Eslöv
    Inlägg
    510
    [IMG][/IMG]
    här e min gamla svensksålda!!

    har du nån bild på den???
    Senast redigerad av jönsson den 2009-01-15 klockan 18:23.

  5. #25
    oPec
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av NOlsson Visa inlägg
    Kommer in här och kapar tråden lite...
    Även jag har kännedom om en Rallye, dock så är Syncron slut, lite rostig (ett hål i sidokjolen, m.m) samt har drag (!!!!!!!).

    Bilen kan jag få för en förhållandevis billig slant, men är det värt att köpa den?
    Angående dragkroken (som den pajasen monterade), kan man ta bort den på nå snyggt vis? Bakspoilern är ju lite urkapad för dragkroken, men det borde man väl kunna fixa på något sätt?

    Det som är bra med den är att den är fin inuti, samma ägare i alla år och är svensksåld.

    Och nej, svensksålda kan även vara gröna (som denna är).

    Vad är det för regnr på denna? hur mkt ska du få ge för den. Ja hål i sidokjolen är standard på något vis....
    Det fanns ju ett täcklock att montera i bakspoilern om man hade löstagbart drag. det locket finns att köpa eller fanns på vag. annars är det väll bara att plasta. 1 ägare sedan ny? hur mkt har den gått ? Det låter ju som ett kap.
    Vad är det med syncron som är slut ? Driver den inte längre bak ?
    Jag håller på "kartlägger" alla svensksålda bilar så PM regnr om du har lust

  6. #26
    oPec
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Motorn är säkert i stort sett likadan!! men!.......
    Antingen så skiljer det i slaglängd och/eller borrning jämfört med en vanlig G. Vet du vilket som skiljer?



    Någon fråga här gällde komfort. Alla syncro-bilar jag ägt tycker jag varit roligare att köra än motsvarande FWD. FWD-bilarna har ju stel bakaxel. Syncro har delad. Bättre komfort med delad axel också!!Syncron har dessutom mer vikt och drivning bak. Tycker de känns mer välbalancerade.

    Förresten så fanns väl inte Golf Rally i andra färger än röd, svart och vit som svensksåld???... Det vet Faltdach garanterat.

    Omlackade exemplar ska man nog passa sig för. Eftersom att all breddning är gjord i plåt så kan det tänkas att skarvar gjorts manuellt på fabriken. har även sett Rallys som varit rostiga vid kittskarvar/svetsskarvar vid trösklar.
    Inte skoj om gammal rost är överspacklad och sedan lackad.

    /Johan

    Nje jag vet inte om det är slaglängden men tror tyvärr det är borrningen.
    Men dedär kan Faltdach säkert lägga locket på med sin visdom.
    Vore det slaglängden skulle det ju gå att använda samma toppar som från vanliga pg motorn vilket skulle vara guld värt. Bäst är ju att få tag på en med orginallack rostlaga skarvar och sådan och sen blåsa på ny färg.
    Nä bäst är ju att göra det själv.



    Jönsson vad var det för regnr på din gamla kärra ?

  7. #27
    Grönberg
    Gäst
    Så här såg min Rallye ut

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Grönberg Visa inlägg
    Så här såg min Rallye ut
    Din var inte svensksåld väl jocke? Faltdach vet ju lite mer info om den där om jag inte minns fel=)

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Din var inte svensksåld väl jocke? Faltdach vet ju lite mer info om den där om jag inte minns fel=)

    Om nummerplåten började på ERK

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    jönsson: Har tyvärr ingen bild på bilen, kanske kan fixa en! Svensksåld, en ägare är det jag vet!

  11. #31

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    japp jan. ERK is it! =) för mig vi diskuterat den lite.

  12. #32
    Grönberg
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.Grönberg Visa inlägg
    Din var inte svensksåld väl jocke? Faltdach vet ju lite mer info om den där om jag inte minns fel=)
    nej iofs missade de skulle va de=) javisst va de erk

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    när folk skriver "vårdar" sin g-ladder innebär de då serviebyten osv och då inte minst att man inte ska ha mindre remhjul etc etc ?

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    har för mig 1H motorn har 80.6 borr istället för PG:ns 81mm. vilket gav den 1763cc istället för 1782cc(PG) och möjlighet att klassas in under nått gammalt rallyreglemente.

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jan Axelsson
    Medlemsnr
    2588
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 520
    Stenlund: Du har så rätt så... använder man sunt förnuft, dvs servar laddaren och inte övertrimmar den. håller den.

    Snook: Du har ju osså rätt 80,6mm i borr och 86,4mm i slag 1763cc hade Rallyen pga Homogalisering.

    Matnyttig info skriven utav en trevlig kille om Rallyen hittar ni här
    http://www.faltdach.net/vwgolfrallye.htm
    Längre ner på den sidan hittar ni även en sk "Buyers guide"..




    .

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Citat Ursprungligen postat av oPec Visa inlägg
    ...skulle det ju gå att använda samma toppar som från vanliga pg motorn vilket skulle vara guld värt....
    Det som skiljer 1H-topp mot PG-topp är topplocksbultarna... (vad jag sett )

    1H - topplocksbultar (M12) har utgått ur VAGs sortimen utan ersättning, så jag blev tvungen att skaffa ARP istället.

    Sen skaffade jag en PG-topp i tron att den var identiskt, lämnna iväg på renovering, mira-fräsning och portning och glad i hågen skulle jag montera den.. Och märker då att hålen för topplockbultarna är för en M11 =/

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    intressant upptäckt, det lär noteras, 1mm bör ju dock inte vara nå bekymmer å ordna till.. =)

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Det vart visst tillordnat med snackade med han för ngn dag sedan om att

  19. #39
    oPec
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fors Visa inlägg
    Det som skiljer 1H-topp mot PG-topp är topplocksbultarna... (vad jag sett )

    1H - topplocksbultar (M12) har utgått ur VAGs sortimen utan ersättning, så jag blev tvungen att skaffa ARP istället.

    Sen skaffade jag en PG-topp i tron att den var identiskt, lämnna iväg på renovering, mira-fräsning och portning och glad i hågen skulle jag montera den.. Och märker då att hålen för topplockbultarna är för en M11 =/

    Ja visst är det så jag gjorde så nu när jag renoverade min golf rallyemotor
    att jag köpte m12 opel bultar och det enda som skiljde var dom stora "brickorna" under bultskallen så jag sågade av dom gamla bultarna och borrade upp dom tjocka brickorna så dom gick över gängorna på dom nya bultarna och så var det problemet löst.
    nya bultar och samma tjocka kostade 200 kr och en timmes intensivt borrande och kapande.

    Tips till er som inte vill eller har råd att köpa ARP
    brickor.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin