Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 123456 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 204
  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    jo ja förstår va du menar me o ha längre slangar osv. Har sett sådant, men ser gärna att de går med ett mindre filter

  2. #42
    3L1T
    Gäst
    "running both is a bad idea because they won't work well together. You will end up heating the oil with the radiator and then trying to cool it with the mocal cooler. essentially making the mocal cooler just a second radiator. "

  3. #43

    Reg.datum
    sep 2007
    Namn
    Ole Bryde
    Ort
    Vollsjö
    Inlägg
    246
    Vet inte om detta stämmer, men jag har hört att det skal vara ett visst "Mottryck" i filtret, kan någon bekräfta eller dementera det ?
    Vore ju synd och skam att fördärva motorn när motsatsen var intentionen.

    EDIT:
    Helt rätt i det Tony!

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av 3L1T Visa inlägg
    "running both is a bad idea because they won't work well together. You will end up heating the oil with the radiator and then trying to cool it with the mocal cooler. essentially making the mocal cooler just a second radiator. "

    synd att man inte är bra på engelska men inte använda båda ?
    Kom på, eller fick ett tills att bara dra en slang från returen till slangen in på den befintliga kylaren så kan ja sedan enkelt plocka bort den och sätta dit adaptern och köra så utanproblem..

    eller ??

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av Keirn Visa inlägg
    Vet inte om detta stämmer, men jag har hört att det skal vara ett visst "Mottryck" i filtret, kan någon bekräfta eller dementera det ?
    Vore ju synd och skam att fördärva motorn när motsatsen var intentionen.

    EDIT:
    Helt rätt i det Tony!

    va menar du med mottryck ? att dom två inte jobbar bra ihop menar ni

  6. #46
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    synd att man inte är bra på engelska men inte använda båda ?
    Kom på, eller fick ett tills att bara dra en slang från returen till slangen in på den befintliga kylaren så kan ja sedan enkelt plocka bort den och sätta dit adaptern och köra så utanproblem..

    eller ??
    Hehe och jag kände att jag var inte övergrym på att översätta till vettig svenska:P
    Men du ska inte köra båda, blir att du värmer upp oljan när den går genom olje/vattenkylaren. Och sen försöker du kyla oljan i olje-kylen.
    Alltså blir det att du kommer använda din nya oljekyl som en extra vattenkylare.
    Och går den genom båda så tappar du lite tryck skulle jag tro.

    Vattnet är ju ca 90 grader.
    Olja kommer du försöka hålla på ca 60 grader (om din termostat är ställd på det)

    Tror det är 059 115 721 du kommer att behöva när du tar bort original kylaren.
    Senast redigerad av 3L1T den 2009-02-01 klockan 00:03.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    QUOTE=D_Stenlund;81211]059 115 721 ( ett mindre oljefilter ? ) eller vad är de för något?

    Räcker de me att dra slangarna till varandra, så de blir cirkulation,( dom som går in i vattenkylda nu ) och sedan sätta adaptern där den befintliga sitter, dvs ett steg högre upp enbart.

    ja vet inte va termostaten är ställd att öppna på, ska kika Öppningstemperatur: 82°C[/QUOTE]
    Senast redigerad av D_Stenlund den 2009-02-01 klockan 01:50.

  8. #48
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    QUOTE=D_Stenlund;81211]059 115 721 ( ett mindre oljefilter ? ) eller vad är de för något?

    Räcker de me att dra slangarna till varandra, så de blir cirkulation,( dom som går in i vattenkylda nu ) och sedan sätta adaptern där den befintliga sitter, dvs ett steg högre upp enbart.

    ja vet inte va termostaten är ställd att öppna på, ska kika Öppningstemperatur: 82°C
    [/QUOTE]

    Antingen pluggar du slangarna eller så sätter du ihop dem.
    Eftersom du tar bort din olje/vattenkylare så behöver du en kortare gängad cylinder, jag tror du ska kunna använda dig av VAG-artnr 059 115 721.
    Sitter på bla alla mk1or tror jag? Eller om det tom är på alla 8v utan olje/vattenkylaren? lite osäker.
    http://i226.photobucket.com/albums/d...CN3156-new.jpg
    Syns i mitten där.
    Senast redigerad av 3L1T den 2009-02-01 klockan 02:46.

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    okey, de funkar inte me den man fick med till adaptern ? nåja de löser sig, tack

  10. #50
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    okey, de funkar inte me den man fick med till adaptern ? nåja de löser sig, tack
    Jo den kommer du också behöva använda.
    Skruva av original olje/vattenkylaren så kommer du se vad jag menar.

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    jo ja förstår va du menar. ok, tack elit för bra info. De art nr du gav mig är alltså den där gängan fast modell mindre?

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Birgersson
    Ort
    Vansbro
    Inlägg
    72
    går det använda sig av AN kopplingar till det oljekylet?

  13. #53
    3L1T
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    jo ja förstår va du menar. ok, tack elit för bra info. De art nr du gav mig är alltså den där gängan fast modell mindre?
    Det är gängan som kommer sitta i din oljefilterhållare.
    Sen trär du på adaptern för oljekylen och spänner fast den med den gängan du fick med adapter så att du kan skruva på filtret.

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    jo ja förstår de=)

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av 3L1T Visa inlägg
    Hehe och jag kände att jag var inte övergrym på att översätta till vettig svenska:P
    Men du ska inte köra båda, blir att du värmer upp oljan när den går genom olje/vattenkylaren. Och sen försöker du kyla oljan i olje-kylen.
    Alltså blir det att du kommer använda din nya oljekyl som en extra vattenkylare.
    Och går den genom båda så tappar du lite tryck skulle jag tro.

    Vattnet är ju ca 90 grader.
    Olja kommer du försöka hålla på ca 60 grader (om din termostat är ställd på det)

    Tror det är 059 115 721 du kommer att behöva när du tar bort original kylaren.

    tack då var den beställd. 88kr på VAG.
    Garaget på onsdag, då ska ja mäta mäta hur långa slangar jag behöver.

    Jag tänkte på en sak, de blir inte sämre oljetryck nu ?

  16. #56
    Finn
    Gäst
    Så länge du har rätt mottryck så får du inte sämre oljetryck. Tror d va d föregående talare menade när ni diskuterade oljefilter. Litet mottryck = litet tryck.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    och hur får man då litet mottryck

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Ingen som kan berätta lite om mottryck osv ?

    Idag blev de rätt mycket gjort, lossade gamla orginal kylaren, tvättade rent fästet och blocket, VAG har fått hem nipeln som jag behöver för att gänga på den nya adaptern så den hämtar jag imorgon.
    Har även byggt ett fäste till oljekylaren, blir nog kalas bra.


    där är slangarna som kom från vattenkylda oljekylaren, ska ja koppla ihop dom på ett snyggt sett ? De funkar smättfritt då eller ?

    just de; en sak till mätte längden jag behöcde på oljeslangarna, vart 120cm & 95cm, valde att dra dom runt IC och runt istället för att dra dom nerifrån och upp ( är en kostare väg ) men vet inte om de är bra och ha slangarna likt ett U i böjen, men är väl ingen fara med den längden jag beskrev i slangväg va ?
    Senast redigerad av D_Stenlund den 2009-02-04 klockan 21:43.

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    idag har ja beställt slangar och niplar osv, gick på 1000kr. Blir riktigt frächt.

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Hämtade sakerna idag

    idag




    Kollar man på tex Recestuff.com ser man att en reducering 90grader kostar 260kr, tror jag betalade halva de.

    Ska bli kul och sätta på allt på söndag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin