Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Erik620
    Gäst

    Golf 2 GTI 16V -89

    Tjenare.
    Undrar ifall det finns någon växellåda från någon annan bil som passar i en Golf 2 GTI 16V -89? Motor koden är PL.. På min gamla växellåda har det blivit ett hål på, någon som vet vad som kan ha hänt?

    Mvh Erik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Alla växellådor som satt på Golf GTI 16V 86-91 passar. Lådorna heter 020 2Y.

  3. #3
    Erik620
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Dave the brave Visa inlägg
    Alla växellådor som satt på Golf GTI 16V 86-91 passar. Lådorna heter 020 2Y.
    Jo precis, men jag hittar ingen 020 2Y växellåda, så undrar om kanske passat växellådorna passar.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus Sandberg
    Ort
    Malmö/Strömsund
    Inlägg
    254
    Passar mot motorn gör den garanterat, däremot så skiljer ingående axel så du måste använda passatens lamell. Sen vet jag inte hur det är med drivaxelsflänsen, det kan däremot säkert nån annan här svara på.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Aha, på så sätt...Vet att folk har kört med 8V GTi-lådor och diesellådor från golf 2r. Men som Mackan73 säger kan det skilja i storlek på ingående axel och drivaxelflänsarna. Vilka lådor som kan ha samma storlekar vet jag inte.

    Drivaxelflänsarna på 020 2Y-lådorna är iaf 100 mm. Du får även en annan utväxling med ovan nämnda lådor vilket ibland är bra om man inte vill att motorn ska varva så mycket vid motorvägsfart.

    Du kan nog få mer info om du söker på detta i forumet, det har skrivits om detta förut vill jag minnas.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Pontus Nordgren
    Medlemsnr
    4863
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    137
    I min bil just nu kör jag en 16v-motor (KR) med en växellåda från en RP-motor (Memphis). Lägre varvtal vid 90 km/h, ca 2400 istället för 3000, och vill man varva så får man hoppa ner två steg istället för ett som i en vanlig GTi-låda.

    Trevligt och bra när man skall tanka och om man kör mycket landsväg

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bra info finns här : http://scirocco.org/gears/

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin