Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    patito
    Gäst

    Vibrationer vid gaspådrag över 120km/h Golf GTI IV

    Helt original bil som jag ägt i tre månader. Gått 15tusen precis. Ägd av två damer innan, aldrig buskörd skulle jag tro, båda över 40 år, senaste närmare 50 år tror jag, den jag köpte den av

    Vill ju kunna köra snabbt men de e så irriterande när ratten vibrerar, känns mycket mer vid gaspådrag men ratten vibrerar från 120 uppåt typ. Inte så farligt men vid gaspådrag jobbigt, ska göra en framvagnsinställning men känns verkligen inte som det är problemet.

    Någon som vet va de kan va.

    Annars får jag lämna in den på hjulinställning och balansering typ.

    Nån som vart med om samma sak?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Skulle nog själv lämna in och kolla balanseringen i första hand.

    Välkommen till gtiklubben förresten...

  3. #3
    patito
    Gäst
    tackar tackar Ska lämna in den då först o felsöka vidare sen

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Obalans i nåt hjul , kord släpp i ett av däcken ,nånting är glappt.

    Nån av dom tror jag på...återkom gärna med vad det var om du hittar felet!=)

  5. #5
    Jonas Olsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
    Helt original bil som jag ägt i tre månader. Gått 15tusen precis. Ägd av två damer innan, aldrig buskörd skulle jag tro, båda över 40 år, senaste närmare 50 år tror jag, den jag köpte den av

    Vill ju kunna köra snabbt men de e så irriterande när ratten vibrerar, känns mycket mer vid gaspådrag men ratten vibrerar från 120 uppåt typ. Inte så farligt men vid gaspådrag jobbigt, ska göra en framvagnsinställning men känns verkligen inte som det är problemet.

    Någon som vet va de kan va.

    Annars får jag lämna in den på hjulinställning och balansering typ.

    Nån som vart med om samma sak?

    Om det vibbrerar mer under gaspådrag så är det en innre drivknut som glappar.

  6. #6
    rimad
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
    Helt original bil som jag ägt i tre månader. Gått 15tusen precis. Ägd av två damer innan, aldrig buskörd skulle jag tro, båda över 40 år, senaste närmare 50 år tror jag, den jag köpte den av

    Vill ju kunna köra snabbt men de e så irriterande när ratten vibrerar, känns mycket mer vid gaspådrag men ratten vibrerar från 120 uppåt typ. Inte så farligt men vid gaspådrag jobbigt, ska göra en framvagnsinställning men känns verkligen inte som det är problemet.

    Någon som vet va de kan va.

    Annars får jag lämna in den på hjulinställning och balansering typ.

    Nån som vart med om samma sak?

    Tror du det är bra att den var aldrig hård kört? Det är faktisk inte bra för motor... om du inte kör den hård i första 1000mil, kolv ringar kommer aldrig sitta bra.
    Och...har du set hur gammlingar köra? Inte konstig att den vibrera heller, har set 1000 gånger hur dom köra på vägkanter och såna konstiga grejor.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Jag har sett yngre förare sladda in i refuger, så ska man vara säker får man nog köpa en helt ny bil :-)

    (Förutsatt att inte fabriks- och transportarbetarna har hittat på nåt jävulskap)
    Senast redigerad av Fireball den 2008-09-12 klockan 19:57. Anledning: Stavfel

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ska vi utgå ifrån att Fireball tog åt sig angående hur gamlingar kör? ;-P

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Jajjamän, det bästa sättet att köra bil är att hålla full gas och reglera farten med kopplingen! ;-)

  10. #10
    rimad
    Gäst

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av rimad Visa inlägg
    hur gammal är han? hehe
    Låt mig säga såhär: Jag är närmare 40 än 20 :-)

    Intressant artikel det där, jag kommer att läsa den mer noga längre fram!

  12. #12
    rimad
    Gäst
    Mycket intressant och kan säga att den funka 100%

  13. #13
    patito
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rimad Visa inlägg
    Tror du det är bra att den var aldrig hård kört? Det är faktisk inte bra för motor... om du inte kör den hård i första 1000mil, kolv ringar kommer aldrig sitta bra.
    Och...har du set hur gammlingar köra? Inte konstig att den vibrera heller, har set 1000 gånger hur dom köra på vägkanter och såna konstiga grejor.
    Vet att det inte är bra att inte köra in bilen, men det är faktiskt inte motorn jag har problem med, den mår hur bra som helst. Vet inte heller om de äldre damerna körde som äldre damer brukar köra

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Olsson Visa inlägg
    Om det vibbrerar mer under gaspådrag så är det en innre drivknut som glappar.
    Ska ta den till verkstad och göra en hjulinställning, testa, om felet är kvar, balansera däcken, om felet kvarstår även då, påpeka detta

    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Jag har sett yngre förare sladda in i refuger, så ska man vara säker får man nog köpa en helt ny bil :-)

    (Förutsatt att inte fabriks- och transportarbetarna har hittat på nåt jävulskap)
    Har jag också gjort Ett gäng jallas o en helt ny Seat Leon som körde in i rondellen vid Heron City Kungens Kurva en blöt kväll förra sommaren, efter att jag utmanat dem med en Golf 1.4 mkiv faktiskt (lol) från statoil mot heron (via ikea). Roligaste jag sett, den bilen fick nog en helt ny framvagn eller skrotas. Nu vet nog han att även om bilen är ny o sportig så kommer den sladda på våt asfalt och sen inbromsning Tack för svaren btw, förutom de sista inläggen som inte hade nåt me min fråga o göra

  14. #14
    Jonas Olsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av patito Visa inlägg
    Vet att det inte är bra att inte köra in bilen, men det är faktiskt inte motorn jag har problem med, den mår hur bra som helst. Vet inte heller om de äldre damerna körde som äldre damer brukar köra



    Ska ta den till verkstad och göra en hjulinställning, testa, om felet är kvar, balansera däcken, om felet kvarstår även då, påpeka detta



    Har jag också gjort Ett gäng jallas o en helt ny Seat Leon som körde in i rondellen vid Heron City Kungens Kurva en blöt kväll förra sommaren, efter att jag utmanat dem med en Golf 1.4 mkiv faktiskt (lol) från statoil mot heron (via ikea). Roligaste jag sett, den bilen fick nog en helt ny framvagn eller skrotas. Nu vet nog han att även om bilen är ny o sportig så kommer den sladda på våt asfalt och sen inbromsning Tack för svaren btw, förutom de sista inläggen som inte hade nåt me min fråga o göra

    Att göra en fyrhjulsinställning kommer inte att ta bort några vibrationer. Men det är aldrig fel att göra det när bilar har ett par år på nacken.

    Mest troligen har du lite obalans eftersomatt du har vibb äen vid flytgas. Men om det ökar vid acc så är det en innre drivknut som glappar.

  15. #15
    patito
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Olsson Visa inlägg
    Att göra en fyrhjulsinställning kommer inte att ta bort några vibrationer. Men det är aldrig fel att göra det när bilar har ett par år på nacken.

    Mest troligen har du lite obalans eftersomatt du har vibb äen vid flytgas. Men om det ökar vid acc så är det en innre drivknut som glappar.

    Ok, vad rekommenderar du? Ska jag åka till verkstad och säga att jag vill byta inre drivknut? Kan man kan se vilken sida eller byter man båda samtidigt?

    Kan väl bli rätt dyrt måste förbereda mig Mek e jag inte så kan ej göra det själv tyvärr. Sen lär jag göra hjulinställningen också Lär ju bli fem lappar känns det som

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Börja med att få hjulen balanserade, och kolla samtidigt så att däck och fälgar inte är orunda.
    Om man har en kass divknut brukar det vibrera mer i lägre växlar då man ju skickar ut mer vridmoment till hjulen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin