Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    joachimrapp
    Gäst

    GTI III 2,0 16v 1998 startar när den själv vill

    Detta kan bli en tragisk historia. Min GTI startar bara när den är på humör.
    De första gångerna som den inte ville starta direkt var vid tillfällen när man snabbt stannar bilen in i affären 2 min senare hoppar in och skall starta, funkar inte. Då var det bara att luta sig tillbaka och vänta ett par minuter så startade bilen. GTIn har aldrig gått dåligt utan som ett spjut alltid "när den startar :-("
    Det jag vet är att när den inte startar så blir där ingen gnista.
    Jag trodde att jag löst problemet i förra veckan när jag "råkade" dra av jordkabeln mellan tändspole och blocket, helt slut var kabeln. Jag bytte den och allt var frid och fröjd bilen startade som den skulle. Jag provocerade den för att inte starta men den startade hela tiden. Dock när jag i Fredags åkte ifrån Gymmet startade bilen perfekt, körde 200 meter och sedan dog den. Detta är ett nytt fenomen, bilen har aldrig innan dött när väl motorn var i gång. Jag fick vänta ngr minuter bilen startade igen perfekt. jaja tänkte jag bara ett litet missöde. Bilen startade i morse till jobbet, skulle ner till affären no problems men hem............ JÄVLA SKIT BIL!!!!!!!!!!!! bogsering igen.
    Jag hittade här på forumet hur man själv kan plocka ut felkoder till en Golf 1,8 (91-97) Motorkod AAM är det samma princip för min GTI tro?

    ÄR DET NGN SOM HAR TIPS OCH TRICKS ??????

    Enligt Din Bil i Malmö är det inte den elektroniska startspärren för har den gått åt skogen startar inte bilen igen förren man har åtgärdat felet.

    /Joachim

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Två saker som slår mig, men jag kan inte garantera att det är det.

    Starttändkontakten eller tändplattan (sitter ihop med tändspolen på undersidan). Värt o kolla upp kanske...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Och mina tips är Tändspolen eller Startmotorn.
    Men startmotorn lär de ju inte vara om den tjuvstannar!
    Tändpolen blir ju sådär om den håller på ta slut och blir för varm.
    Startar igen när den kallnat brukar det vara.

  4. #4
    joachimrapp
    Gäst
    Tack för de snabba svar, jag skall kolla upp så fort jobbet e slut.

    / Joachim

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av joachimrapp Visa inlägg
    Tack för de snabba svar, jag skall kolla upp så fort jobbet e slut.

    / Joachim
    Ren tur att jag inte har nåt liv och är ledig från joibbet iaf :P.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Käänns som om fler här inte har bättre för sig =)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Har den modellen bränslepumpsrelä?

    Jag känner nämligen igen det där beteendet från min egen gamla GTI, och på den räcker det att skaka om/knacka på reläet lite så startar den igen.

  8. #8
    joachimrapp
    Gäst
    Hej

    Har bytt relä och även förbikopplat så att pumparna går hela tiden men ICKE.
    Jag tror att bekymret är att där inte finns gnista.

    Tack för tipset / Joachim

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    På min 4 år äldre bil med samma motor osv har jag haft problem med att vanliga tändstift släcks och inte orkar tända soppan i bilen, endast platina stift klarar av det felfritt. Min blev alltså sur av och till, dog aldrig under färd dock. Sen hade jag lite andra bekymmer som kan vara relaterat så jag lämnar inga garantier.

    När bilen inte startar, skruva ur ett stift och se hur blött det är, testa om det ger gnista, det gjorde inte min med vanliga stift.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Min GTI kan vara seg att starta efter ett snabb ärende i en affär... Tror att detta har att göra med tomgångsmotorn.. startar alltid på andra försöket.

    Kan inte vara jordfel av något slag efter du bytt den sladden?
    Hur körde du när den stannade? tomgång, jämn hastighet eller acceleration?

  11. #11
    joachimrapp
    Gäst
    Jag körde 20-30km/h jämn hastighet.

    / Joachim

  12. #12
    joachimrapp
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    På min 4 år äldre bil med samma motor osv har jag haft problem med att vanliga tändstift släcks och inte orkar tända soppan i bilen, endast platina stift klarar av det felfritt. Min blev alltså sur av och till, dog aldrig under färd dock. Sen hade jag lite andra bekymmer som kan vara relaterat så jag lämnar inga garantier.

    När bilen inte startar, skruva ur ett stift och se hur blött det är, testa om det ger gnista, det gjorde inte min med vanliga stift.

    Jag har kollat stiften och dessa är torra och fina när vi gjorde testet så med 1 stift ute så efter 25 försöket startar bilen på 3 cylindrar...........
    De första 25 försök var där ingen gnista alls.

    Jag fick ett annat tips om att byta hela fördelaren då det kan bli fel i elektroniken nere i den, ngn som behöft göra det samma?

    Tack för fina tips / Joachim

  13. #13
    joachimrapp
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av joachimrapp Visa inlägg
    Detta kan bli en tragisk historia. Min GTI startar bara när den är på humör.
    De första gångerna som den inte ville starta direkt var vid tillfällen när man snabbt stannar bilen in i affären 2 min senare hoppar in och skall starta, funkar inte. Då var det bara att luta sig tillbaka och vänta ett par minuter så startade bilen. GTIn har aldrig gått dåligt utan som ett spjut alltid "när den startar :-("
    Det jag vet är att när den inte startar så blir där ingen gnista.
    Jag trodde att jag löst problemet i förra veckan när jag "råkade" dra av jordkabeln mellan tändspole och blocket, helt slut var kabeln. Jag bytte den och allt var frid och fröjd bilen startade som den skulle. Jag provocerade den för att inte starta men den startade hela tiden. Dock när jag i Fredags åkte ifrån Gymmet startade bilen perfekt, körde 200 meter och sedan dog den. Detta är ett nytt fenomen, bilen har aldrig innan dött när väl motorn var i gång. Jag fick vänta ngr minuter bilen startade igen perfekt. jaja tänkte jag bara ett litet missöde. Bilen startade i morse till jobbet, skulle ner till affären no problems men hem............ JÄVLA SKIT BIL!!!!!!!!!!!! bogsering igen.
    Jag hittade här på forumet hur man själv kan plocka ut felkoder till en Golf 1,8 (91-97) Motorkod AAM är det samma princip för min GTI tro?

    ÄR DET NGN SOM HAR TIPS OCH TRICKS ??????

    Enligt Din Bil i Malmö är det inte den elektroniska startspärren för har den gått åt skogen startar inte bilen igen förren man har åtgärdat felet.

    /Joachim

    Hej igen, tror ni den j-vla mycket fina GTIn ville starta när jag skulle hem. ICKE
    Men jag satt där i min förtvivlan och tänkte tomgångsmotor.... ut och ryckte i kablarna och knackade på tomgångsmotorn in igen försökte starta men nej o nej. Då sparkade jag till säkrinslådan med alla reläer klick sade det hastighetsmätaren hoppade till och BRUM BRUM................
    Kanske har jag hittat felet förhoppningsvis ett relä.
    är det ngn som kan säga vilket som är start reläet (det står ett nummer på reläet) jag har förlagt instr boken.

    / Joachim

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Startrelä har du väl inget utan det är möjligtvis soppapumpsrelät kanske, nummer kan jag se i boken min men den har jag ej här, återkommer om ingen annan svarar.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mathias Forsberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    66
    Hade exakt samma fenomen på min Golf II Gti 8v. På den var det tändspolen som spökade. Prova och känn på tändspolen när bilen inte vill starta, är den tokhet då så kan det vara den som spökar. På min fick man vänta 20-30 min så den fick svalna innan man kunde starta igen.

    mvh/ Mathias F

  16. #16
    joachimrapp
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Startrelä har du väl inget utan det är möjligtvis soppapumpsrelät kanske, nummer kan jag se i boken min men den har jag ej här, återkommer om ingen annan svarar.
    Soppapumpsreläet är utbytt så det måste vara ngt annat relä som finns där under........... eller glapp i en säkring.

    Tack för tipset har du möjlighet att beskriva vilket relä som är vilket utifrån nr på reläerna skulle jag vara superglad.

    Tack på förhand / Joachim

  17. #17
    joachimrapp
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av forsberg Visa inlägg
    Hade exakt samma fenomen på min Golf II Gti 8v. På den var det tändspolen som spökade. Prova och känn på tändspolen när bilen inte vill starta, är den tokhet då så kan det vara den som spökar. På min fick man vänta 20-30 min så den fick svalna innan man kunde starta igen.

    mvh/ Mathias F

    Hej

    har svårt att tro att det är spolen då bilen förra helgen stod över hela helgen och startade ändå inte, men skall aldrig var bomb säker jag skall minsann ta en titt på den därade tändspolen. Under drift hur varm är ok att den skall vara?

    / joachim

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Hej

    har svårt att tro att det är spolen då bilen förra helgen stod över hela helgen och startade ändå inte, men skall aldrig var bomb säker jag skall minsann ta en titt på den därade tändspolen. Under drift hur varm är ok att den skall vara?
    Att tänspolen spökar verkar vara väldigt vanligt förekommande fenomen på just golf 3:an när dom börjar bli tii åren.
    Råkat ut för det flertalet ggr.
    Funkar ibland ibland inte & det finns ingen som helst logik i när dom fungerar eller inte.

    Är tändspolen såpass het att du bränner handen/det känns obehagligt att ta på den är den kass.

    Du ska utan obehag (förutom om du då får en hoppande gnista genom fingret) kunna hålla handen på t-spolen när bilen är igång.

    Ett annat sätt nästa gång den vägrar : Be någon dra en tändhatt och se/höra om du har gnista.

    Kallas föressten tändmodul på dessa bilar. =)

  19. #19
    Passat R
    Gäst
    Om det nu inte är tändspolen som förövrigt är ett mycket vanligt fel på dessa kärror, som dom flesta redan skrivit. Så skulle jag prova byta Spänningsförsörjningsrelät Reläplats nr3 Artnr: 165906381 som oxå hör till ett vanligt fel.

  20. #20
    joachimrapp
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Passat R Visa inlägg
    Om det nu inte är tändspolen som förövrigt är ett mycket vanligt fel på dessa kärror, som dom flesta redan skrivit. Så skulle jag prova byta Spänningsförsörjningsrelät Reläplats nr3 Artnr: 165906381 som oxå hör till ett vanligt fel.
    Tack super jag skall byta båda, återkommer med om det funka.

    MVH Joachim

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin