Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39
  1. #21
    foffa2002
    Gäst
    Ställ varvstoppet på ~8500-9000v med nya fjädrarna så har du ju 1500v till att dra på och vips så har den "sjukt bra" register.


    Btw orginal klarar lätt 7800v så ställ om direkt =)

  2. #22
    Jonas Olsson
    Gäst
    Man bör montera stödgördel till ramlagerna om man ska börja varva över 8k. Och efter 8,5k så har tryckarna svårt att hänga med ( Ej bekräftad uppgift men trovärdig)

    Men jag tycker att det är konstigt att där är sämre effekt under 3500 rpm än orginal. Har du räknat ut kanalerna i toppen så att dom tunar ??? Och även grenröret ???

  3. #23
    jbtgti
    Gäst
    ska ställa om varv stoppet lite

    de där med dålig effekt under 3500 är mysko, med lättat svänghjul är dom tokrapp när man gasar till, de va den ifjol ialafall den är rap men inte tokrapp hur man ska uttrycka sig

    har inte gjort något åt kanalerna i toppen putsat bort gjutskägg bara

    kanalerna tunar fin mot grenröret de är samma mått 38mm på kanal och grenrör

  4. #24
    Jonas Olsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jbtgti Visa inlägg
    ska ställa om varv stoppet lite

    de där med dålig effekt under 3500 är mysko, med lättat svänghjul är dom tokrapp när man gasar till, de va den ifjol ialafall den är rap men inte tokrapp hur man ska uttrycka sig

    har inte gjort något åt kanalerna i toppen putsat bort gjutskägg bara

    kanalerna tunar fin mot grenröret de är samma mått 38mm på kanal och grenrör
    Jo men lättat svänghjul ger inte mer effekt. Det ger snabbare respons. Jag tror att du har för grova kanaler i toppen, för stort avgashus på snurran, och felbyggt grenrör, där är ingen ordentlig kollektor.

  5. #25
    Pacman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Ställ varvstoppet på ~8500-9000v med nya fjädrarna så har du ju 1500v till att dra på och vips så har den "sjukt bra" register.


    Btw orginal klarar lätt 7800v så ställ om direkt =)
    EDIT: Jaha...original fjädrar. Jag läste original motor. Sorry då!
    Eh...nu får du gärna berätta hur du tänker.
    Hur hanterar ni kolvacceleration och vevhustryck vid de varvtalen?
    Vad säger original hydrauliska lyftare/tryckare om de varvtalen och när inträffar pumpning med ventilflyt?

    Original kolvar har 1,5mm tjocka kolvringar. Vad händer med dem när man varvar 7800rpm tror du?
    Har du ens räknat på vad kolvaccelerationen blir och ställt det i relation till kolvringarnas tjocklek, och funderat på vad konsekvenserna blir?
    Då lägger vi in Wiseco-ringarna här istället då! Hur högt är lämpligt att varva med dem?

    När vi sen ändå kom in på ämnet tuning av insug...vad har ni räknat fram för lämplig stryparea i insugskanalen, och var i porten lägger ni den?
    Hur lirar kamaxlarna med ventilstorlek vid de höga varvtalen? När inträffar full pulsresonans och när inträffar chokning? Vilken puls tunar max vrid på, 1a, 2a, 3e el fjärde returpuls?
    Senast redigerad av Pacman den 2008-09-11 klockan 20:27.

  6. #26
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pacman Visa inlägg
    EDIT: Jaha...original fjädrar. Jag läste original motor. Sorry då!
    Eh...nu får du gärna berätta hur du tänker.
    Hur hanterar ni kolvacceleration och vevhustryck vid de varvtalen?
    Vad säger original hydrauliska lyftare/tryckare om de varvtalen och när inträffar pumpning med ventilflyt?

    Original kolvar har 1,5mm tjocka kolvringar. Vad händer med dem när man varvar 7800rpm tror du?
    Har du ens räknat på vad kolvaccelerationen blir och ställt det i relation till kolvringarnas tjocklek, och funderat på vad konsekvenserna blir?
    Då lägger vi in Wiseco-ringarna här istället då! Hur högt är lämpligt att varva med dem?

    När vi sen ändå kom in på ämnet tuning av insug...vad har ni räknat fram för lämplig stryparea i insugskanalen, och var i porten lägger ni den?
    Hur lirar kamaxlarna med ventilstorlek vid de höga varvtalen? När inträffar full pulsresonans och när inträffar chokning? Vilken puls tunar max vrid på, 1a, 2a, 3e el fjärde returpuls?
    Orginal tryckare hänger med till lite över 9000v med andra fjädrar och tallrikar .

    1.8T har ju flera olika toppar .
    Beroende på vilken du har så skiljer det ofantligt mycket på port area.
    N/A toppen hänger med lång över 10 000v och grejar långt över 800hk innan man ens bör peta i den.

    Frankie bromsade ju över 700hk på drivhjulen med den "lilla" toppen.
    Dvs gjutningen som kom i början av 2000talet innan dbw toppen kom.

  7. #27
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jbtgti Visa inlägg
    ska ställa om varv stoppet lite

    de där med dålig effekt under 3500 är mysko, med lättat svänghjul är dom tokrapp när man gasar till, de va den ifjol ialafall den är rap men inte tokrapp hur man ska uttrycka sig

    har inte gjort något åt kanalerna i toppen putsat bort gjutskägg bara

    kanalerna tunar fin mot grenröret de är samma mått 38mm på kanal och grenrör

    den har inte dålig effekt under 4000v
    den har det som du kan få med 1.8L och gigantiska kanaler.

    Varken mer eller mindre.

    Gå in på RRI och titta på N/A 125hk bromsningen .


    Jämför den kurvan med min GT3076 kurva så ser man att du får laddet där det ska komma på din 1.8T nu när du förklarat dippen.


    11.3 och 220 blås med min puffra på oklistrat

    540Whp and 590Wheel NM


    Senast redigerad av foffa2002 den 2008-09-12 klockan 11:16.

  8. #28
    Pacman
    Gäst
    Fin kurva, men varför korsar inte moment och effekt varann där de ska, och vad händer vid 6800rpm?
    Hade du inte förklarat för mig hur långt upp i varv tryckarna hänger med så hade jag trott att det var just ventilflyt på avgas som inträffar just där vid 6800rpm

    Edit: vid närmare fundering så blir jag väldigt imponerad av mjukheten på laddtrycksuppbyggnad och det platta momenttaket. Grundeffekten om motorn är en 1,8 är väldigt imponerande med.
    Helt ärligt uppvisar detta diagrammet exakt vad jag hade förväntat mig av en turboladdad original VR6-motor på E85!
    Senast redigerad av Pacman den 2008-09-12 klockan 13:56.

  9. #29
    rimad
    Gäst
    dom krosar inte för han har en 12v toppen, den flöda som skit, du kommer alltid få utt mer vrid än kraft utt av den, hade den varit 24v och portad huv...direkt 100whp mer garanterad och ungefar samma vrid

  10. #30
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pacman Visa inlägg
    Fin kurva, men varför korsar inte moment och effekt varann där de ska, och vad händer vid 6800rpm?
    Hade du inte förklarat för mig hur långt upp i varv tryckarna hänger med så hade jag trott att det var just ventilflyt på avgas som inträffar just där vid 6800rpm

    Edit: vid närmare fundering så blir jag väldigt imponerad av mjukheten på laddtrycksuppbyggnad och det platta momenttaket. Grundeffekten om motorn är en 1,8 är väldigt imponerande med.
    Helt ärligt uppvisar detta diagrammet exakt vad jag hade förväntat mig av en turboladdad original VR6-motor på E85!

    jag har ingen VR6
    Btw VR6 12v ger inte en häst över 6000v med stora snurror om du inte har avstämt insug , grenrör , portar o kammar.

    Kör VR5 2.3L 10v med en 3076 dvs 500hk turbo som gav 620hk vid 1,75bar på min bil.
    den är bottnad och vid tex 1.4bar så drar den till 8300 med stigande kurva.

    Min topp flödar väldigt bra.
    Handlar bara om att göra rätt

    dom ligger i min andra tråd
    Senast redigerad av foffa2002 den 2008-09-12 klockan 14:36.

  11. #31
    foffa2002
    Gäst
    Här är 3andra från samma dag.
    Dvs innan vi mappade och korrigreade ladd och varvstopp.

    För den som har kollat andra bilden noga så släpper vi av laddet mot slutet pga fel gain på EBC´n


    Here is what it looks like wheel spinn vs no spinn.



    Started of in 4th gear and with 1.25 bar of boost test pull.
    And now keeping 1.25 with full responce vs the RRI graph it got more TQ but still keept the power to 7000rpm were we basicly decided to crank up some more .
    1.25 and 440WHP



    1.55bar and 480whp
    Some wheel spin but TQ curve look as good as ever.



    1.75bar and 521whp
    Here we started to get some serious problems with 5th gear
    TQ curve should ba as flat as in the graph before.
    Were the tires slip is visable at the RPM vs MPH line


  12. #32
    jonis
    Gäst

    graf

    Fin kurva, men varför korsar inte moment och effekt varann där de ska, och vad händer vid 6800rpm?

    Hur menar du ?
    Ser ut som dom korsar på rätt ställe.

    Kanske jag som läser grafen fel men dom ska korsa på ca 7100 och det ser dom ut att göra.

    /J

  13. #33
    Pacman
    Gäst
    Som sagt. Jag trodde vi pratade 1,8T fyror, men nu vet jag att foffas motor är en femma. Lite skillnad. Då var min känsla för en sunkig sexa inte fel då

  14. #34
    rimad
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jonis Visa inlägg
    Fin kurva, men varför korsar inte moment och effekt varann där de ska, och vad händer vid 6800rpm?

    Hur menar du ?
    Ser ut som dom korsar på rätt ställe.

    Kanske jag som läser grafen fel men dom ska korsa på ca 7100 och det ser dom ut att göra.

    /J
    Varför ska dom korsa på 7100 och inte tidligare?

  15. #35
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av rimad Visa inlägg
    Varför ska dom korsa på 7100 och inte tidligare?
    Man mäter ju motor moment.
    Och den formel på NM gör att det korsar vid 7100

    Med TQ i usa så är det typ 5850 eller nåt liknande.

    Dvs HK tabellen räknas ut ifrån NM tabellen

    //F

  16. #36
    Pacman
    Gäst
    5250 vs 7140

    My bad, missade att det var Nm och inte pundfötter.

    Men åter till frågan...vad händer med din motor vid 6800rpm?
    I nästan alla diagrammen ovan så bryter kurvorna av tvärt vid exakt samma ställe, och det bryter mer med ökad effekt.

    Har du nånting i elektroniken som gör nånting där? Softcut på varvstopp el liknande?
    Senast redigerad av Pacman den 2008-09-16 klockan 15:36.

  17. #37
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pacman Visa inlägg
    5250 vs 7140

    My bad, missade att det var Nm och inte pundfötter.

    Men åter till frågan...vad händer med din motor vid 6800rpm?
    I nästan alla diagrammen ovan så bryter kurvorna av tvärt vid exakt samma ställe, och det bryter mer med ökad effekt.

    Har du nånting i elektroniken som gör nånting där? Softcut på varvstopp el liknande?
    Nej den släpper helt enkelt av där pga att gain är felsinställt.
    Om du tittar på laddkurvan så faller den med varvet.

    Det var det vi justerade in

  18. #38
    Pacman
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Nej den släpper helt enkelt av där pga att gain är felsinställt.
    Om du tittar på laddkurvan så faller den med varvet.

    Det var det vi justerade in
    Laddtryck...är det den blå kurvan som heter "0-5v1 B1"? Den är ju plan och fin just där.

  19. #39
    foffa2002
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Pacman Visa inlägg
    Laddtryck...är det den blå kurvan som heter "0-5v1 B1"? Den är ju plan och fin just där.
    den släpper av 0.3bar gradvis.
    När vi löste det så fixade vi samtidigt resten.

    Peak effekt är vid samma varv men planar ut till 8000 och föll sedan lite till 8300

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin