Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Golf 2 GTI
    Gäst

    Vevhusventilation

    Hej !

    Var och besiktade bilen idag och då sa gubben till mig att vevhusventilationen var igensatt eller något fel på för bilen luktade konstigt tyckte han.

    Vart sitter vevhusventilationen och hur ser den ut ?
    Bilen det gäller är en Golf 2 GTI 16 V -86 .

    // Fredrik

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Du skulle bett besiktningsmannen visa.

    Vet inte exakt hur det ser ut på din bil men vevhusventilationen borde sitta på ventilkåpan. En slang som går tillbaka till insuget eller ventileras ut i luften.

    Har för mig att det krävs återcirkulerande vevhusventilation from nått visst årtal.

    Enligt en wiki artikel så är sluten vevhusventilation obligatorisk i sverige sedan 1969.
    Senast redigerad av mtm den 2008-09-01 klockan 22:20. Anledning: Search and you shall find

  3. #3
    Bastard66
    Gäst
    Den sitter på insugsröret (det mellan luftvågen och spjällhuset) och går ner till blocket till nån "klump" Det sitter en formgjuten slang där (över oljefiltret) Ja dålig på att förklara men hoppas du förstår =)

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Björn Eriksson
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    57
    Vevhusventialtion har du på framsidan av blocket, under insuget typ breve över oljefiltret. Går en "slang" till luftburken.

    // Björne

  5. #5
    Golf 2 GTI
    Gäst
    Okej det kanske jag lyckas hitta . Men vad ska man göra åt det eller vad kan/ska man byta om det är nu som besiktningsmannen säger att det luktar illa om bilen och det har med det att göra ? Kan ju vara det nya främre avgasröret också som luktar.
    Är det skadligt att köra med det om det är fel på vevhusventilationen ?
    Har nyligen bytt olja och fyllde på för mycket 4 liter + en liten skvätt då visade stickan lite över full så jag tömde ut 0.25 cl nästan och mätte och då visade den halva när den var kall sen när jag varmkörde bilen så visade den lika mycket alltså lite över full ca 2-3 mm över det sträcket jag mätte när bilen var avstängd för bilen i gång ska man inte mäta, den låter väldigt mycket om dom hydraliska lyftarna (Disel bil) men när den blir varm så tystnar det ska mäta oljan i morgon och tömma ur lite till om det behövs .
    Har även märkt att tomgången är lite svajig ibland.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias K
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Golf 2 GTI Visa inlägg
    Okej det kanske jag lyckas hitta . Men vad ska man göra åt det eller vad kan/ska man byta om det är nu som besiktningsmannen säger att det luktar illa om bilen och det har med det att göra ? Kan ju vara det nya främre avgasröret också som luktar.
    Är det skadligt att köra med det om det är fel på vevhusventilationen ?
    Har nyligen bytt olja och fyllde på för mycket 4 liter + en liten skvätt då visade stickan lite över full så jag tömde ut 0.25 cl nästan och mätte och då visade den halva när den var kall sen när jag varmkörde bilen så visade den lika mycket alltså lite över full ca 2-3 mm över det sträcket jag mätte när bilen var avstängd för bilen i gång ska man inte mäta, den låter väldigt mycket om dom hydraliska lyftarna (Disel bil) men när den blir varm så tystnar det ska mäta oljan i morgon och tömma ur lite till om det behövs .
    Har även märkt att tomgången är lite svajig ibland.
    Tror han menade att vevhusventilationen trycker ur sig mycket olja = luktar illa om avgaser. Jag har samma problem, troligtvis slitna kolvringar.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Tänk på att gaserna i vevhuset är giftiga som attans. inget man vill ha i kupén...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin