Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Bastard66
    Gäst

    Kontrollera tändning gti 16V -90

    Hej.

    Jag funderar på hur man ska kunna kontrollera att tändningen står exakt rätt?? Jag vet att man ska gå efter märken på svänghjulet som man kan se via det gröna plastlocket på sprängkåpan. Men när jag kollar där med lampa och motorn igång så tkr jag inte att jag ser något.. Fördelare bland annat sitter ju väldigt olämpligt..

  2. #2
    Sebbe
    Gäst
    Nolla motorn så ska du se 0:an i hålet, sen kan du nolla tändningen om du vill och utgå ifrån 0 grader och sen justera som du vill. Det kan vara enklare om du fyller i markeringarna med nån färg som syns.
    Jag hade ett svänghjul helt utan markeringar i min mk1, men bara man nollar veven så kan man gör sin egen 0 markering på svänghjulet.

  3. #3
    Bastard66
    Gäst
    Jag nollade motorn idag. Kamdrevet var mot markeringen och märket på svänghjulet var mitt i hålet men rotorn pekade inte rak mot markeringen. Den stod så att rotorn precis hade kommit förbi markeringen. Så jag ställde fördelaren så att rotorn var mitt i markeringen.. Då är allt nollat väl??

    Det som var konstigt var att bilen gick sämre när jag nollade allt..

    Vad har jag gjort för fel då?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Tändningen ska inte vara 0grader, utan 6grader före.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  5. #5
    Bastard66
    Gäst
    jo men den ska ju nollas och då ska väl rotornpeka mot markeringen?? Hur ska man kunna ställa motorn så att man vet att´tändningen står exakt rätt?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Ja det suger om det inte finns gradmarkeringar.. Skall göra det på mitt nästa gång det är ur

  7. #7
    Sebbe
    Gäst
    Det "brukar" finnas fler markeringar så man kan mäta ut var tex 6 gr före är. Annars kan du ändra tändningen lite, provköra, ändra lite provköra osv. tills du tycker den går som bäst.

  8. #8
    Bastard66
    Gäst
    jo jag vet.. Men jag har problem med avgasvärden så jag vill veta att tändningen står exakt.. Funderar på att göra ett märke i Remskivan på veven samt ett i kamremms kåpan efter det att jag har ställt veven så att 6 gradersmärket syns på svänghjulet.. Då kan man ju kolla med testlampa efter det..

  9. #9
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    jo jag vet.. Men jag har problem med avgasvärden så jag vill veta att tändningen står exakt.. Funderar på att göra ett märke i Remskivan på veven samt ett i kamremms kåpan efter det att jag har ställt veven så att 6 gradersmärket syns på svänghjulet.. Då kan man ju kolla med testlampa efter det..
    Hänger inte helt med på hur du menar, men om du har en markering för 6 gr före öd på svänghjulet så behöver du bara en strobblampa sen är klart på typ 1 minut. Lossa fördelaran, koppla lampan, justera, dra åt, ta bort lampan, klart.

  10. #10
    Bastard66
    Gäst
    jo men jag ser ju inget pga att fördelare bla. är i vägen.. får försöka fylla i markeringen så får jag se om man kan se markeringen bättre..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin