Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Jimmy
    Gäst

    Byta hjullager fram, hur enklast? guide?

    Tjena

    Jag ska byta ett hjullager i fram på min passat 1991.

    Jag har bytt hjullager fram en gång förut på en Golf jag hade, men det va så j*kla länge sedan så jag har glömt bort hur jag fick ur lagren osv.. Inbillar mig att jag knackade ut dem med en stor hylsa, eller?

    Det jag kommer ihåg var dock att jag inte hade tillgång till en verkstadspress..
    Jag tror att jag bytte det legret ute på parkeringen...

    Några tips på hur man byter lagret snabbt och enkelt hemma på en vanlig parkeringsplats utomhus? =) dvs utan framvagnsinställning och press? Detta kanske kan bli en bra guide för FAQ. ?

    Behöver jag säga att jag saknar mitt garage?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ser likadant ut (i stort sett) som på en Golf.

    Du kanske är stark så du kan slå ut lagret men en press är att föredra.
    Värme är oxå att föredra om du ska SLÅ ut den..inte för mkt värme bara.

    Framvagns inställning beror på hur känslig du är.
    Märk upp vart allt satt med färg eller rista i godset och återmontera enligt dina märken så är du ganska nära där du var innan.

    Annars är det inställning som gäller.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Lite svårare att få i det nya lagret utan press bara...

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Har man inte nån press så kan det funka med jättestora bultar och muttrar och diverse brickor och grejer aå man kan skruva i det. Det har jag testat med strålande resultat.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    Jimmy
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Ser likadant ut (i stort sett) som på en Golf.

    Du kanske är stark så du kan slå ut lagret men en press är att föredra.
    Värme är oxå att föredra om du ska SLÅ ut den..inte för mkt värme bara.

    Framvagns inställning beror på hur känslig du är.
    Märk upp vart allt satt med färg eller rista i godset och återmontera enligt dina märken så är du ganska nära där du var innan.

    Annars är det inställning som gäller.
    Jag är typ stark som en dunk finskt hembränt ungefär, räcker det? =)

    Fick nått bra tips som fungerade sist, men det var ca 10 år sedan och jag har glömt.

    Jag har lite avdragare med 2 och 3 armar och hylsor, hammare, värmepicka osv, typ Svenssons-hemma-meckar-kit.. + en djävulsk vilja och förmodligen envisheten hos en idiot.

    Kan man lyckas?

    Nån som gjort detta själv och kan ge mig tipsen jag behöver innan jag...
    Börjar antagligen med att ta bort hjul, bromsok, skiva, centrumbulten i navet, spindelledens övre bult, slå/bänd ut leden ur spindeln, dra ur drivaxeln ur spindeln.. sen då? Avdragare à la Biltema?

  6. #6
    xl15
    Gäst
    Lite gammal tråd men eftersom detta är typ det enda jag kan bidra med så... Jag köpte en Jetta MK1 -84 och har inte gjort så mycket på den än, men det kommer och då behöver jag säkert massor med hjälp.
    Dock har jag bytt hjullager fram, misstänker att det är ungefär samma som Passat -91. Få av det gamla var inte så svårt, det gick att banka ut med en liten slägga, många slag bara...
    Att få i det nya var roligt, in med hjullagret i frysen en timme, värma spindeln med blåslampa ett par minuter. Det hela gick lite för bra, för när jag släppte ner lagret i spindeln åkte rakt igenom. Satte i ena låsringen så inte lagret trillade igenom igen. På andra sidan värmde jag lite mindre och då tog det stopp med ca 5 mm kvar. Men det gick att pressa i ett skruvstäd med det gamla lagret som "press".
    Slå ALDRIG på det nya lagret, det kommer att trilla sönder och du kommer att jaga kulor...

  7. #7
    Jimmy
    Gäst
    Tack för ditt svar xl15, utan ditt tips hade det aldrig gått tror jag.
    Ska beskriva här för kommande hjullagerbytare hur jag gjorde det ganska enkelt.

    1. Lade det nya lagret i en plastpåse och ner i en GB-glasslåda med vatten in i frysen, på så sätt slapp jag ha en frys i garaget =) Bara bryta ur lagret i sista stund. Iskallt.

    2. Lossade fjäderbenet uppe, detta kräver ett specialverktyg. Jag svetsade sast en 20mm hylsa på ett fyrkantsjärn, borrade ett hål i mitten så jag konde håklla emot med en 7mm insexnyckel genom hylsan. Har man skruvdragare brukar man inte behöva hålla emot.

    3. Lossa hjulbultarna, hissa upp bilen, ta av hjulet. Nu tar du största hylsnyckeln, och hylsa nr 30 och drar loss centrumbulten mitt i navet. Den sitter troligen som f*n. Jag löste det genom att ställa en pallbock under länkarmen så den inte sviktar, be en polare bromsa så inte drivaxeln kan snurra sen tog jag ett 2meter rör på hylsnyckelskaftet och klev på.. =)

    4. Ta bort bromsoket och bromsoksbygeln om du får loss den, annars kan du ta den sedan när fjäderbenet är borta. Det brukar sitta hårt.

    5. Lossa styrledens bult. Styrleden kan vara svår att få ur, medan du knackar försiktigt under den utan att förstöra bängorna ber du en polare vrida ratten lite fram och tillbaka, i ett visst läge lossnar den. Det är i en viss vinkel. Kan hjälpa att hissa upp och ner länkarmen med lite till rakt läge.

    6. Lossa spindelledsbulten och dra ur den. Drar du inte ur bulten så låser den fast leden och du får aldrig ur den. Alternativt lossar du spindelleden på insidan, de tre bultarna om du har sånna. Är det däremot en justerbar spindelled så låt bli den så slipper du framvagnsinställning.
    För att lossa en envis led så tar du ett spätt och sticker in frammifrån bakåt in över länkrarmen och in under karossen och lägger tryck på.. Lossar det inte så slå på spindelleden bakifrån där bulten satt med en hammare samtidigt som du håller tryck.

    7. Nu skall hela fjäderbenet gå att ta av. Sätt i skruvstädet, hjulnavet måste ur nu, det sitter intryckt i hjullagret, den kan du slå ut med en lagom stor hylsa och en hammare.

    8. Ta bort en ena låsringen som håller lagret.. på min bil satt den fast och var omöjlig att få bort med en vanlig liten låsringstång, den var alledes för svag. Jag tog loss tätningarna på lagret och kom åt med en vanlig tång att dra loss låsringen.

    9 Vänd på fjäderbenet och slå ut lagret med en liten slägga. Bra om den låsringen sitter kvar så skyddar den lite så du ijnte slår sönder kanten där det nya lagret skall in. Man får slå hårt. Lägg fjäderbenet på marken om det behövs. Kanske värma med blåslampa lite.

    10 Nu när allt är ur kan du ju passa på att snygga till lite med smärjelduk och stålborste, sen drar du i den ena låsringen. Jag gjorde det genom att spänna ihop låsringen i skruvstädet, sen drog jag i en ståltråd i hålen och tvinnade. när den var på rätt plats klippte jag bara av ståltråden och låsringen hoppade på plats.

    11. Nu värmer du spindeln med blåslampa, när det är riktigt varmt var det bara att släppa i lagret på plats.. oerhört enkelt. sätt dit låsring nr 2. Sen stoppar du ner hela fjäderbenet i en hink med vatten så inte lagrets fett börjar koka av värmen.

    12. För att få i hjulnavet i lagret igen snyggade jag till det med smärjelduk, smörjde med lite 5-56 och satte det på plats, sen pressade jag in det rakt med skruvstädet tills det tog i botten.

    13. Montera tillbaka allt. Saker som kan vara bra att passa på att byta är spindelleden, styrleden, drixknut, drivknutsdamask eller styrledsdamask dessa kommer du lätt åt så är de dåliga så passa på att byt dem med.

    14 Tuta och kör.

  8. #8
    Ronny
    Gäst
    jag gjorde detta för ca ett år sen.. jag hade verkstadspress, detta gör man enklast om man har mycket verktyg, kunnande och verkstad... tiden det tar för ovan mekaniker är ca. 30 min per sida demontering, pressa i nya lager tar ca 60 min, återmonteringen bör gå på 15min per sida (montera nya spindlar!) ska du montera nya damasker så glöm inte att axlarna sitter med ett antal bultar med 12splinsig torx "XTR-torx?" specialverktyget finns på biltema 10-982/179,00 kr...

    på min förra golf 2 så pressade jag i biltemalagren och det höll till nästa besiktning.. kör inte på biltemalager! jag köpte mitt ifrån malmöbildelar.. lagret som kom ut hade samma tillverkare som de jag köpte ifrån malmöbildelar (mecka) vilket borgar för lång livslängd

    någon som tror man kan borra och gänga i smörjniplar samtidigt som man monterar lagret?

    bra beskrivning för hemmafixaren, kanske något för FAQ... !!?.... RAZ ?
    Senast redigerad av Ronny den 2009-03-01 klockan 12:43.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Forsberg
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    328
    Ta loss hela fjäderbenet, åk till en verkstad som har press.
    Kostar bara några 100-lappar...

    Det är mitt tips =)

  10. #10
    Ronny
    Gäst
    Ta loss hela fjäderbenet, åk till en verkstad som har press.
    Kostar bara några 100-lappar...

    Det är mitt tips =)
    hett tips, gjorde jag nog om jag mins rätt på mina först bilar..

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin