Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Eddy
    Gäst

    Lagar och regler vid bilköp. Garanti eller ej? (Snabba svar önskas)

    Hej!

    För ca 2 månader sen köpte jag en Audi A6 kombi, årsmodell 2004. Bilen köptes på Hedin bil. Garantin som jag fick på bilen gäller i 12 månader och heter "Hedin bil begagnatgaranti" Läs här: http://www.hedinbil.se/public/dokume...lickparent=270

    Redan efter ca 2 veckor tändes bromslampan, då befann jag mig utomlands på semester. När jag kom tillbaka ringde jag till Hedinbil och ville få detta fixat på garantin. Efter en felsökning visade det sig att bromsbeläggen börjar bli slitna. Sen tog det stopp. De påstår att belägg, skivor osv inte täcks av garantin eftersom det var "slitningsdetaljer". Jag vill inte bråka då utan bestämde mig kolla upp om det verkligen var så... I mina öron låter som ett skämt att detta inte skulle täckas av garanti. Vad säger ni som är insatta i det hela?

    Tacksam för svar...

    Mvh Emmsi

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    "Hedin Bil Begagnatgaranti omfattar inte:
    • Komponenter, som omfattas av rutinmässigt underhåll, ingår i fabrikantens serviceanvisningar eller byts ut pga. normal förslitning."

    Bromsbelägg kan absolut ses som slitdelar.

    Det jag undrar är snarast vad som täcks av garantin, det var ingen dålig lista på undantag.

  3. #3
    JWO
    Gäst
    Är det bara skivor och belägg så är det dessvärre förslitningsgrejer och då har jag svårt för att se att det skulle gälla på garantin.
    Det är som att kräva Hedin bil på en glödlampa men jag har svårt för att de täcker sådant på deras garanti.

    Be dom om villkor gällande garantin för där har de säkerligen skrivit slitagedelar täcks inte.

  4. #4
    GTI30EDITION
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Eddy Visa inlägg
    Hej!

    För ca 2 månader sen köpte jag en Audi A6 kombi, årsmodell 2004. Bilen köptes på Hedin bil. Garantin som jag fick på bilen gäller i 12 månader och heter "Hedin bil begagnatgaranti" Läs här: http://www.hedinbil.se/public/dokume...lickparent=270

    Redan efter ca 2 veckor tändes bromslampan, då befann jag mig utomlands på semester. När jag kom tillbaka ringde jag till Hedinbil och ville få detta fixat på garantin. Efter en felsökning visade det sig att bromsbeläggen börjar bli slitna. Sen tog det stopp. De påstår att belägg, skivor osv inte täcks av garantin eftersom det var "slitningsdetaljer". Jag vill inte bråka då utan bestämde mig kolla upp om det verkligen var så... I mina öron låter som ett skämt att detta inte skulle täckas av garanti. Vad säger ni som är insatta i det hela?

    Tacksam för svar...

    Mvh Emmsi
    Jag hade samma problem med en nästan ny (800mil) 07:ans 200 hästars GTI som beläggen skrapade konstigt på, men där sa en auktoriserad VW verkstad
    samma sak till mig, att broms slitage (skivor och belägg) inte omfattas
    av garantin.

    Mvh

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Ett rakt svar: Nej.

    Men man tycker dom borde ta det på Goodwill iom att det hände så snabbt efter köp.
    Iof är det ditt ansvar som köpare (tror jag) att kolla upp det du köper...har dom varit missvisande i sin beskrivning av bilen så är det en annan sak.

    Men bara för att lampan tänds är inte beläggen helt slut utan du behöver byta dom inom en hyffsad snar framtid. (ca 4-5mm kvar)..lampan tänds så tidigt pga att du inte ska bli fast nånstans och inte få i in bilen på en verkstad.

    Annars lycka till=)

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2008
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    Konsumentköplagen säger:
    "När varan är farlig eller oduglig
    Om varan är farlig från hälso- och säkerhetssynpunkt
    eller uppenbart oduglig anses den vara felaktig. Det
    gäller varor som inte uppfyller i lag eller av myndighet
    fastställda krav, till exempel om varan säljs i strid
    med saluförbud enligt marknadsföringslagen eller
    produktsäkerhetslagen.
    Är varan så bristfällig att dess användning medför
    en påtaglig fara för liv och hälsa anses varan också
    felaktig utan att några förbud eller föreskrifter behöver
    ha överträtts. Det gäller till exempel då en bil
    är så bristfällig att den inte skulle godkännas utan
    anmärkning vid en obligatorisk kontrollbesiktning."

    Om de varit så slitna när bilen sålts så borde den inte komma igenom en obligatorisk kontrollbesiktning. Sen om någon fått igenom detta de har jag ingen aning om.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Citat Ursprungligen postat av farbrorlarry Visa inlägg
    Om de varit så slitna när bilen sålts så borde den inte komma igenom en obligatorisk kontrollbesiktning. Sen om någon fått igenom detta de har jag ingen aning om.

    Om denna kontroll besiktningen innebär SBP (svensk bil provning) så kommer hans bromsar med 99% säkerhet gå igenom.
    Dom släpper igenom alla möjliga saker där när det kommer till bromsar.

    Han har ca +500mil kvar på sina klossar och det kan ju knappast ses som farligt.

    Har protokollet ,som säljaren fyller i när han byter in bilen, inte blivit korrekt i fyllt (dvs det står att bromsar är 100% shyssta) så borde det gå på firman men kanske inte som en garanti utan som goodwill från firman iom att dom lär ju ha känt till att bromsarna var på väg att varna.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Kan tillägga att i ELSA så anger tyskland att 2mm är gränsen..dvs om det är 2 mm eller mindre ska man som mek slå ner på klossarna.

    I Sverige slår man ner tidigare pga att kunden inte ska behöva komma tillbaka 300mil efter service för x antal tusen kr och behöva byta klossar (han ges af det valet oftast).
    I Tyskland funkar det troligen på ett annat sätt annars är ju systemet med klossvarning meningslös.

  9. #9
    ture
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI30EDITION Visa inlägg
    Jag hade samma problem med en nästan ny (800mil) 07:ans 200 hästars GTI som beläggen skrapade konstigt på, men där sa en auktoriserad VW verkstad
    samma sak till mig, att broms slitage (skivor och belägg) inte omfattas
    av garantin.

    Mvh
    i detta fallet borde den lagstadgade 6 mån garantin gälla om man köper en bil som gått 800 mil kan man inte förvänta sig att belägg och skivor är slut

    http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleID=147

    Varan är dessutom felaktig om:
    säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.

    den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
    säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.

    den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
    Sexmånadersregeln
    För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

    mvh
    t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin