Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782

    ventilknack golf iv gti -00

    Nu var jag i farten igen...

    Nu när jag servade golfen här senast så tyckte vi (jag och mecken) att ventilknacket har blivit värre än sist, så det har blivit dags att ta tag i det.

    Men jag blir inte klok på vad det är som gäller för min bil.

    Det är en Golf iv gti -00 med AGU motorn.

    Har varit inne på pagparts, eurospecsport samt usrallyteam men dom motsäger varandra.

    Ska det vara hydrauliska lyftare eller hur ser det ut?

    Hade tänkt byta allt när jag ändå är där och river, ev med undantag av kammarna.

    Så.

    Vad är det som gäller, vad bör/måste jag byta och vad ska jag ha?

    Så en fråga till våra kära VAG-meckar: Hur ofta upplever ni att det är en kam/kammarna som är orsaken till knacket? (att en nock gått paj eller liknande). I förhållande till ventiler/lyftare?

    Enormt tacksam för all hjälp jag kan få, men gissningar undanbedes å det vänligaste. Det kan jag göra själv.

  2. #2
    Roger T
    Gäst
    Jag har aldrig bytt en kamaxel på en AGU motor på grund av slitage.
    Det är inte omöjligt att en kamaxel blir sliten på grund av felaktigt servad bil/motor.

    Jag har bytt lyftare på min egen men det är inget vanligt anser jag.

    /Roger

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Roger T Visa inlägg
    Jag har aldrig bytt en kamaxel på en AGU motor på grund av slitage.
    Det är inte omöjligt att en kamaxel blir sliten på grund av felaktigt servad bil/motor.

    Jag har bytt lyftare på min egen men det är inget vanligt anser jag.

    /Roger

    Tack för ditt svar!

    Tror inte att den är felaktigt servad. Jag är andra ägaren och tog över den när den gått 8500mil. Det första jag gjorde var att byta kamrem och alla delar runt omkring och sen har jag bytt olja och filter var 500:e mil.

    Den är heller inte buskörd (överdrivet, det är ju trots allt en GTI), vare sig av mig eller ägaren innan mig.

    OK, kanske därför lyftarna är så dyra då 250:- ex moms. styck :-S

    Vad bör jag byta/göra när jag ändå river av toppen? Har inte lust att behöva ta av den igen på många många mil. Vad hade du gjort/bytt?

    Tack igen!

    /Jim

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Nu var jag i farten igen...

    Nu när jag servade golfen här senast så tyckte vi (jag och mecken) att ventilknacket har blivit värre än sist, så det har blivit dags att ta tag i det.
    Ljudet från lyftarna ändras beroende på vilken olja man använder. Det var inte så att ni bytte viskositet på oljan?


    .

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Ljudet från lyftarna ändras beroende på vilken olja man använder. Det var inte så att ni bytte viskositet på oljan?


    .

    Nej, har inte ändrat vare sig viskositet eller märke på oljan.

    Sen hör man att det inte är ett "harmoniskt" ljud från toppen utan att det är något som knackar.

  6. #6
    Jonas Olsson
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Tack för ditt svar!

    Tror inte att den är felaktigt servad. Jag är andra ägaren och tog över den när den gått 8500mil. Det första jag gjorde var att byta kamrem och alla delar runt omkring och sen har jag bytt olja och filter var 500:e mil.

    Den är heller inte buskörd (överdrivet, det är ju trots allt en GTI), vare sig av mig eller ägaren innan mig.

    OK, kanske därför lyftarna är så dyra då 250:- ex moms. styck :-S

    Vad bör jag byta/göra när jag ändå river av toppen? Har inte lust att behöva ta av den igen på många många mil. Vad hade du gjort/bytt?

    Tack igen!

    /Jim
    Du behöver inte plocka av toppen för att byta tryckare. Det räcker med kammarna.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Du har även en kedje spännare i bakkant av kammarna/toppen som kan vara sliten och leva om.

    Mkt ovanligt att kammen går ner sig på 1.8T (har varit med om dieslar bara).

    Du skulle ju kunna testa att köra en engine flush variant och se om det hjälper...gjorde underverk på min VR6á (hydraliska lyftare)...finns massa olika.
    Senast redigerad av Mini_me den 2008-08-29 klockan 08:42. Anledning: otydlig första gången

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Olsson Visa inlägg
    Du behöver inte plocka av toppen för att byta tryckare. Det räcker med kammarna.
    Nej, OK.

    Tanken är dock att ska jag ändå hålla på så vill jag göra det ordentligt och passa på att byta det som rekommenderas så att säga.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Du har även en kedje spännare i bakkant av kammarna/toppen som kan vara sliten och leva om.

    Mkt ovanligt att kammen går ner sig på 1.8T (har varit med om dieslar bara).

    Du skulle ju kunna testa att köra en engine flush variant och se om det hjälper...gjorde underverk på min VR6á (hydraliska lyftare)...finns massa olika.
    Ok, hur vanligt är det att det är den då? I förhållande till lyftarna?

    Mecken är övertygad om att det är lyftarna, och ljudet kommer från "mitten" av toppen.

    Jag kör med WYNN's oil system cleaner varje gång jag gör ett oljebyte och för 1500 mil sedan körde jag en annan WYNN produkt som ska hålla lyftarna i gott skick. Tillsätter även OMEGA 917 till oljan vid varje byte.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Kanske inte så vanlig på dom tvärställda 1.8T motorerna.

    Ditt fel är ganska säkert bara lyftare (Går aldrig säga till 100% utan att hört själv) som är liiite risiga på din bil.

    Jag har snart svarat på ditt PM.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin