Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54

    GTI 1.8T för kall vattentemp

    Tjena,

    problemet med min 1.8T -99 (AGU) är att vattentempen enligt mätaren ofta ligger för lågt. Efter att ha konstaterat vart termostaten satt och insett hur trångt och pillit det verkar vara att byta den(har inte tålamod till det) så har jag börjat fundera på alternativa fel, d.v.s temperaturgivare & brytare = lite lättare att byta. :-) Eller?

    Givaren för vattentempen har jag förstått att det är den med fyra stycken poler som sitter på vänster sida av motorn(färdriktningen sett) vid en förgrening, right?
    Lite längre fram på vattenslangen sitter en till givare med två poler, vad har den för endamål?

    En till sak som slog mig, båda kylfläktarna slår igång direkt när man startar bilen kall, är det brukligt att dom gör det? Fläktarna har väl två lägen, ett lågt och ett högt, men det verkar ju lite onödigt att kyla innan motorn är varm? Någon som kan verifiera hur det fungerar på sin egen bil med fläktarna, går dom igång direkt?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Fläkten startar eftersom ACn är igång.

    Termostaten är ganska lätt att byta, ta av batteriet, av med kablarna på generatorn och ta loss den, sen sitter det bara två skruvar som håller röret som termostaten sitter bakom. mostera ihop o häll på ny glykol.

    Min 1,8 AGN var likadan, blev aldrig varm, efter termostatbyte så fungerar den perfekt!
    Senast redigerad av Manny den 2008-08-27 klockan 23:15.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Byt termostat, låter som den har hängt sig.

    .. när tempgivaren ger sig så brukar den mer bete sig halvunderligt tycker jag på AGU, t.ex. fastna i bottenläget och sedan ploppa upp till 90 grader på nolltid. Är felet konstant och tempen ligger på kanske 60 grader så är det troligen termostaten
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4
    Särkelä
    Gäst
    kan ju läsa av felminnet o se om den skriver tempgivare me. o prova o byta den först.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Tack för alla svar!

    Desto mer jag har funderat så lutar det nog åt termostaten, och tack för tipset att ta bort kablarna på generatorn, jag funderade nämligen på det.

    Tempen ligger normalt på en 85 grader nu och kör jag fortare och om det är kallt ute går den kanske ner till en 75 grader, så det är nog termostaten som kärvar då.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Recaro Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Desto mer jag har funderat så lutar det nog åt termostaten, och tack för tipset att ta bort kablarna på generatorn, jag funderade nämligen på det.

    Tempen ligger normalt på en 85 grader nu och kör jag fortare och om det är kallt ute går den kanske ner till en 75 grader, så det är nog termostaten som kärvar då.
    Ta bort hela generatorn med. så är det plättlätt. glöm inte koppla av batteriet bara.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Ta bort hela generatorn med. så är det plättlätt. glöm inte koppla av batteriet bara.
    Hur lossas remmen till generatorn, har generatorn fast läge och spänningen sköts av spännrullen helt och hållet? Vet bara hur det fungerade på äldre bilar där remmen spänndes genom att man flyttade läget på generatorn. :-)

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Sitter en spännare som du släpper spänningen på genom att använda en 17mm block nyckel (finns en fin klack att använda den på).

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54

    Problemet löst

    Hej,

    problemet är fixat, jag slängde i en ny termostat nu i kväll och nålen ligger nu som klistrad på 90 grader.

    Se där så enkelt det kan vara! :-)

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Strålande! Tyckte du det var svårt?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    E
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Strålande! Tyckte du det var svårt?
    Nä det kan man ju inte påstå, i praktiken var det ju bara två skruvar som skulle lossas. Jag nöjde mig med att lossa kablarna och inte hela generatorn, tog även bort plåten som plastjokkat vid insuget sitter fast på så blev det lite rymligare, lite pilligt var det ändå med den nedersta skruven för termostathuset. :-)

  12. #12
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Gott att det löste sig, billigt och enkelt, så ska det vara .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin