Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    R.S
    Gäst

    Tips på modifiering för Golf V (2.0 TFSI) !

    Plockade igår bort hela ljudröret som sitter monterat som standard.
    Vissa köper Audi A3's noise pipe och monterar istället men det jag gjorde var att istället helt demontera orginalröret för att sedan plugga igen direkt vid motorn.

    Att hitta pluggen i sig (i Sverige) i lämplig storlek är inte lätt. På båtspråk heter den expanderdyvika men problematiken ligger i att hitta en tillräckligt stor. Själv köpte jag en customfixad plug från en kille i USA (från ett av de amerikanska Golf V forumen).

    + Något mindre ljud i kupén
    + Klart rappare gasrespons (ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck)
    + Billigt (knappt 200 SEK ink. frakt till Sverige)
    + Enkelt (tar ca 15 min att utföra)
    + Renare look i motorutrymmet

    - Inget

    PM'a om du vill ha kontaktuppgifter till killen som säljer dessa.
    Senast redigerad av R.S den 2008-08-27 klockan 15:47.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Vad är ett ljudrör, har du möjlighet att visa med en bild?
    Dess funktion?

    Att det skulle ge mer laddtryck är tveksamt då den är elektroniskt reglerad.

    EDIT: jag hittade en tråd på VWvortex, det är ett insugsrör.
    .
    Senast redigerad av ThomasT den 2008-08-27 klockan 15:53.

  3. #3
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    Plockade igår bort hela ljudröret som sitter monterat som standard.
    Vissa köper Audi A3's noise pipe och monterar istället men det jag gjorde var att istället helt demontera orginalröret för att sedan plugga igen direkt vid motorn.

    Att hitta pluggen i sig (i Sverige) i lämplig storlek är inte lätt. På båtspråk heter den expanderdyvika men problematiken ligger i att hitta en tillräckligt stor. Själv köpte jag en customfixad plug från en kille i USA (från ett av de amerikanska Golf V forumen).

    + Något mindre ljud i kupén
    + Klart rappare gasrespons (ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck)
    + Billigt (knappt 200 SEK ink. frakt till Sverige)
    + Enkelt (tar ca 15 min att utföra)
    + Renare look i motorutrymmet

    - Inget

    PM'a om du vill ha kontaktuppgifter till killen som säljer dessa.
    Det ska låta lite i en GTI

  4. #4
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ThomasT Visa inlägg
    Vad är ett ljudrör, har du möjlighet att visa med en bild?
    Dess funktion?

    Att det skulle ge mer laddtryck är tveksamt då den är elektroniskt reglerad.

    EDIT: jag hittade en tråd på VWvortex, det är ett insugsrör.
    .
    Det är inte ett insugningsrör, tvärtom.
    Funktion: att leda in motorljud i kupén för att skapa mer feeling, alltså en designgrej. Ett visst tryck förloras genom röret och det återtas genom direktpluggningen (uppmätt ökning så inget jag bara säger). I detta fallet justeras det inte ned elektroniskt (flera som kört med modden hundratals mil utan att det skett).

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Fungerar säker bra, men första tanken var varför inte alla trimfirmor har detta i sina "steg" om det kostar 200 kr, tar 15 min att montera och ger prestanda ökning ?

    "ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck"
    Bara det skulle alltså ge 0,8-0,9 i ladd ?

    Du får väl lämna rapport när det är monterat och testat !

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Du får väl lämna rapport när det är monterat och testat !
    Glöm inte att klocka bilen före och efter i ett intervall typ 1500-6500rpm på tvåan.

    Placeboeffekten ska man nämligen inte underskatta...


    .

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Med risk för att bli dumförklarad:

    Röret går från ? till ?
    Om nu A3 röret är "tyst", vad fyller det för funktion där?

  9. #9
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Fungerar säker bra, men första tanken var varför inte alla trimfirmor har detta i sina "steg" om det kostar 200 kr, tar 15 min att montera och ger prestanda ökning ?

    "ger tydligen 1-2 hekto mer laddtryck"
    Bara det skulle alltså ge 0,8-0,9 i ladd ?

    Du får väl lämna rapport när det är monterat och testat !
    Jag har själv monterat och testat detta igår. Gällande ladd har personer med laddtrycksmätare noterat denna skillnad före och efter. Däremot tror jag inte att det alltid ligger så utan det som noterats är som jag förstått det att topparna ökat med det. I och med att jag inte har mätare själv (ännu) eller har jämfört mätningsloggar före/efter (nog ingen av de som moddat som har)har jag inte mer data på det.

  10. #10
    R.S
    Gäst
    Pluggen de använder är inte lika tät i packningen som den jag använder + att de inte tätar tillräckligt långt ned mot motorn (utan gör det på slutslangen).

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Varför plocka bort något som GTI'n Riktigt Riktigt Riktigt mysig att köra? Nämnligen motorljudet?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12
    R.S
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Varför plocka bort något som GTI'n Riktigt Riktigt Riktigt mysig att köra? Nämnligen motorljudet?
    Alltså, det är inte "natt o dag". Känslan finns fortfarande där men självklart är det personligt hur man vill ha det.

  13. #13
    JWO
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    Alltså, det är inte "natt o dag". Känslan finns fortfarande där men självklart är det personligt hur man vill ha det.
    Robert börjar bli gammal låter det som...

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av R.S Visa inlägg
    personer med laddtrycksmätare noterat denna skillnad före och efter.
    Att se en ökning med 1-2 hg i turbotryck före och efter är inte
    särskilt lätt, särskilt inte på en laddtrycksmätare, hade det funnits
    loggar på laddtrycket på några bilar som monterar hade det varit
    mer trovärdigt.
    Dessutom kan det bero på 10 andra saker än just röret.

    Blir komforten och ljudet bättre och lägre så räcker ju det med argument
    för de som vill ha det, men som sagts, man vill ju ha lite ljud i en gti ;-)

    Vill inte låta som en bitch, säger bara vad jag tycker hehe :-)

Medlemmar som har läst detta ämne

Det är inga medlemmar på listan för tillfället

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin