Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1
    Miatan
    Gäst

    Strulande Jetta 1.8 -90

    Köpte mig en Jetta i vintras att ha som slit och släng bil, den har funkat rätt klanderfritt fram tills besiktningen när jag fick nerslag på framvagnsbalken som jag fick byta. Nog om det...

    Motorn är ibland svårstartad, får nöta med startmotorn och ge full gas tills motorn segar igång på ett par cylindrar. Inte alltid bilen är sån...för det mesta går den igång direkt.
    Det andra problemet jag har är att motorn rusar lite då och då, vad jag har märkt så verkar det aldrig uppstå när motorn är kall utan bara när motorn kommit upp i arbetstemperatur. Ibland har jag känt en lustig känsla att gaspedalen försvinner under foten när jag är ute och kör och bilen börjar självgasa. Och står jag på tomgång går den upp till 3-4000 varv ibland och kan stå så i en längre tid.

    Jag har bytt gummit mellan insugsröret och "förgasaren" vilken var helt sprucken. Har sen kollat så jag har gnista och rengjort rotor och fördelningslock. Har fått tips om vacuumslangarna så jag ska hem och spruta lite startgast på slangarna sen...

    Nån annan kanske har nåt tips? aldrig haft VW innan så har inte så mycke koll på de bilarna :/

    // Daniel

  2. #2
    Bastard66
    Gäst
    Passa på att spruta vid insugspackningen oxå då.. Kan vara läckage där med, inte helt ovanligt..

  3. #3
    Miatan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    Passa på att spruta vid insugspackningen oxå då.. Kan vara läckage där med, inte helt ovanligt..
    Jepp..där med så klart...korsdrog ändå skruvarna och försökte hålla ett rätt lika moment...men får nog ta fram stora momentnyckeln...fick tips om den packningen på Miata Klubben som jag är med i också, plus att besiktningskillen pratade om den med när han märkte av motorns beteende...lite VW sjukdom med den??

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Bastard66 menar packningen mellan insugsröret och toppen tror jag, kolla den med.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    Miatan
    Gäst
    ahh..då är jag med. Ska testa...återkommer med svar.

    Fann nåt tidigare inlägg här gällande nån tempsensor som tydligen var ett vanligt fel? G62 som felkod eller nåt i den stilen..

    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Bastard66 menar packningen mellan insugsröret och toppen tror jag, kolla den med.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Just G62 "finns" inte på din motor...inte på samma sätt som i en modern bil.
    Men du har ju en temp sensor som är med och fibblar med bränsle / luft blandningen.
    Sitter i en vatten stuss på framsidan av toppen (finns 2 en till motorn och en till din temp mätare)

    Kolla och gör rent alla kontakter , kolla jordningen till ventil kåpan , slangen som går från broms servot till insuget (brukar spricka under till pga att olja samlas där och löser upp gummit).

    Även om du har rengjort tänd delarna så skulle ett byte kunna lösa ev problem iom att det kan krypa in fukt och elände där...kostar inte många kr på tex kneponomen..

  7. #7
    Miatan
    Gäst
    Bättre sent än aldrig med en respons på hur det gått..

    Kollande slangen från insuget till bromscylindern och den var väl inte värst fräsch så jag bytte den till en bensinslang i samma dimension så ska den nog tåla olja lite bättre framöver med.
    Lossnat på alla jordkontakter och rengjort och polerat upp alla ytor med ett fint sandpapper, bytte sen rotor och fördelarlock, lossade på alla kontakter och sprayade med kontaktspray, samt till att jag till slut även bytte bränslefiltret. Nu går motorn jäkligt mycke bättre, startar direkt utan problem, motorn rusar inte på tomgång fast tomgången vandrar lite men inget allvarligt.

    Bara att byta det sönderrostade och slangreparerade kylröret som går utanpå motorn nu så jag slipper en överraskning med kylvätska under hela bilen nån morgon, lika bra att byta termostaten samtidigt och byta ut kylvätskan med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin