Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    jockebostrom
    Gäst

    Motorproblem GTI 8v 1984 (mk1)

    Den går bara på 3 cyl vid uppstart och vid varv upp till ungefär 2-3000v/m
    Lite jobbigt då den tänder oregelbundet därimellan vid jämn gas vilket resulterar i att den hackar ganska mycket.

    Följande fungerar/är utbytt:
    Fördelare
    Fördelarlock
    Rotor
    Tändkablar
    Tändstift
    TÄNDNINGEN STÅR EXAKT, ÄVEN KAMREMEN m.m.
    Bränslevåg med bränslehuvud
    Styrtrycksregulatorn
    Alla spridare
    Spridartätningar
    Bränslefilter
    Luftfilter

    Vad blir nästa steg?

  2. #2
    jockebostrom
    Gäst
    Fick höra att insugspackningen (nybytt) kanske inte tätat ordentligt och att man ska efterdra skruvarna efter 15min varmkörning, men hur ska det gå till när man knappt kommer åt när det är kallt? svårt att få kraft när man väl kommit dit :S

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Ola Sandqvist
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    98
    Hej. Har du kollat så att du har rätt bränsltryck?
    Min GTI som jag hade gick bra på tomgång men så fort man nudda gasen så la den av! Ibland så kunde man varva 1500-2000varv med lite misständning.
    Efter byte av bränslepump så gick den som den skulle.
    Den gav inte rätt tryck, det tryck den gav var tillräckligt för tomgång men inte mer.

    Det finns en annan tråd här som tar upp bränsletrycket, justering mm.
    Den är väldigt bra skriven tycker jag. All heder åt den som gjort den.

    Kolla i den tråden vad det skall vara för tryck och kolla om du har rätt tryck i din bil.

    Bara ett litet tips.
    Hoppas det löser sig för dig.
    Mvh
    Ola

  4. #4
    jockebostrom
    Gäst
    tack!

    Vid kallstarter blir det faktiskt precis som du säger, minsta man nuddar gasen och den dör. Men det problemet försvinner efter typ 15-30 sek, sen går den dåligt i typ 15 sekunder till och efter det ganska rent på 3 cyl.
    Sen kan man varva upp den och få den att gå på alla fyra, men den går alltid på 3 vid låga varv..

    ska försöka leta upp det där sen, måste sova nu..!

    tack å hej!

  5. #5
    Quattro_mannen
    Gäst
    Kolla och justera CO med den lilla 3mm insexskruven inne i bränslehuvudet.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Det låter lite som en toppackning tycker jag...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Det låter lite som en toppackning tycker jag...
    Tror jag också, har nog sprungit "läck" mellan två cylindrar, gör ett riktigt komptest (leakdown)

  8. #8
    jockebostrom
    Gäst
    tack för svaren, ska testa CO skruven, har försökt skruva på den men har inte vetat vad det är för nå man ska skruva med, men nu vet jag ju
    Har för mig att den gick bra när jag besiktade den (med lånat bränsle huvud) då ställde vi in CO, men sen bytte jag ju huvudet och vågen..
    Ska ner till verkstan och göra komp test och ställa CO så får vi se sen vad som sker.

  9. #9
    jockebostrom
    Gäst
    Okej, gjorde komptest nu precis..

    12 bar ligger alla cylindrar på med stiften i

    Med alla stift ur så ligger alla utom den med problem på 8 bar. Den med problem ligger då på 12 bar :S

    Glömde bort att ställa CO men får ta det imorn.

  10. #10
    jockebostrom
    Gäst
    Testade ställa CO idag, men känns skit skumt, måste vara söndertragen eller nåt, för det slinter typ bara.. lyckades iaf vrida den ett halvt varv eller nåt sånt.. känndes som gasresponsen blev bättre men den går fortfarande på 3 cyl på tomgång.. Ingen förändring i acceleration..

    Skulle väl vart ner till verkstan, men polisen är på hugget i dag i byn (lika igår) så man tar helst inte den här bilen och kör nu, hehe

  11. #11
    jockebostrom
    Gäst
    Ingen skillnad

    Fan den går ju bra varm förutom att den går på 3 cyl på tomgång dock känns den klen vilket är bevisat då min polare kör lika med mig i sin CL från -88 (1.6)
    Kall Känns den starkare men går ju bara på 3 cyl upp till 2-2500varv

  12. #12
    bumpen73
    Gäst
    Kolla tändkablarna, ohm mät dom gärna, jag har fått nya som har varit kass, likaså tändstift har jag fått som har varit purjo.

  13. #13
    jockebostrom
    Gäst
    Tändkablarna är bytta flera ggr med samma resultat
    Tändstiften likaså, även skiftat mellan cylindrarna...

    kan tilläga att bilen inte dör vid gaspådrag vid kallstart, utan den går bara ner väldigt mycket i varv och sedan sticker den upp fort i varv.
    Konstigt också är att den startar väldigt lätt vid kallstart men har det kämpigt att dra runt efter en stunds körning på tomgång när man försöker starta (ungefär som när man har dåligt med ström)
    Senast redigerad av jockebostrom den 2008-08-23 klockan 22:37.

  14. #14
    Bastard66
    Gäst
    På en K-jetronic måste man väl ha en bredbandslambda för att kunna justera skruven i bränslehuvet? (tror att den justerar bränsle, inte co) CO justeras endas på KE-jetronic om jag förstått allt rätt..

  15. #15
    D.E
    Gäst
    Min beter sig också skumt när den är kall. Om man startar motorn och försöker varva så sjunker varven istället för att höjas. När motorn blivit lite varmare så går det fint att varva.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Janne M
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 165
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg
    På en K-jetronic måste man väl ha en bredbandslambda för att kunna justera skruven i bränslehuvet? (tror att den justerar bränsle, inte co) CO justeras endas på KE-jetronic om jag förstått allt rätt..
    Ja du ska ha bredbandslambda när du justerar "CO-skruven" på K-jet. Om jag inte helt missminner mig så justerar den bränslemängden på tomgång (och då indirekt så justerar du även mängden CO i avgaserna) CO-värdet vid korrekt bränsleblandning skall ligga på 1 på en standardmotor.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Janne.M Visa inlägg
    Ja du ska ha bredbandslambda när du justerar "CO-skruven" på K-jet. Om jag inte helt missminner mig så justerar den bränslemängden på tomgång (och då indirekt så justerar du även mängden CO i avgaserna) CO-värdet vid korrekt bränsleblandning skall ligga på 1 på en standardmotor.
    Ännu bättre är ju en riktig avgasmätare som bl a mäter CO, CO2 och O2.
    Sedan specar tillverkarna olika CO-värden på olika motorer (gäller främst äldre bilar). Det är lambda som man brukar sikta på 1 (dvs optimal bränsleblandning), CO anges i procent, på bilen i fråga är SBPs gränsvärde 3,5, men utan att veta vad VW anser om optimalt CO-värde så skulle jag tippa på att en halt runt 0,5-1,5 kan vara lämpligt på bilen ifråga.

    Även om det inte är fel att kontrollera CO-halten ordentligt (särskillt när man justerat på känn, skruven är JÄTTEkänslig), så tror jag personligen inte att detta är felet.

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Ola Sandqvist
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av ypzilon Visa inlägg
    Ännu bättre är ju en riktig avgasmätare som bl a mäter CO, CO2 och O2.
    Sedan specar tillverkarna olika CO-värden på olika motorer (gäller främst äldre bilar). Det är lambda som man brukar sikta på 1 (dvs optimal bränsleblandning), CO anges i procent, på bilen i fråga är SBPs gränsvärde 3,5, men utan att veta vad VW anser om optimalt CO-värde så skulle jag tippa på att en halt runt 0,5-1,5 kan vara lämpligt på bilen ifråga.

    Även om det inte är fel att kontrollera CO-halten ordentligt (särskillt när man justerat på känn, skruven är JÄTTEkänslig), så tror jag personligen inte att detta är felet.
    Om det är en mk1-84 så är det väl samma motor som sitter i -83 1,8 gti?
    Den har väl ingen lambda , min hade det inte, som styr insprutet. Det är väl ett tryck styrt insprut(mekaniskt) på dom. Och då justerar man co-halten på den lilla insexskruven som sitter mellan slangen till spjället och luft vågen vid luftfiltret. Det är in liten insex storlek 2 eller 3 som sitter långt ner.
    Mvh ola

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av mulle meck Visa inlägg
    Om det är en mk1-84 så är det väl samma motor som sitter i -83 1,8 gti?
    Den har väl ingen lambda , min hade det inte, som styr insprutet. Det är väl ett tryck styrt insprut(mekaniskt) på dom. Och då justerar man co-halten på den lilla insexskruven som sitter mellan slangen till spjället och luft vågen vid luftfiltret. Det är in liten insex storlek 2 eller 3 som sitter långt ner.
    Mvh ola
    Motorn har ingen lambda nej, men man behöver någon form av avgasmätare när man justerar den skruven. Och som tidigare nämnt, det är CO på tomgång man justerar med den.

    Ska vi vara petnoga så är det mätskivans läge jämfört med hävarmen man justerar, vilket som sagt påverkar plunchens läge i bränslehuvudet.

    Trådstartarens problem låter dock inte CO-relaterat tycker jag. Även om den skruven står tokfel så ska motorn ändå gå på alla cylindrarna, om än dåligt.
    Senast redigerad av Fireball den 2008-08-24 klockan 19:21. Anledning: Syftningsfel!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tony Malmberg
    Medlemsnr
    2045
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    33
    Har något liknande fel på min mk1 -84. Den går lite ryckigt kall, är det varmt ute och man har kört bilen varm, stannar o stänger av kan den vara skit tjurig att få igång. När den startar går den på två till tre cyl. Får hålla lite varv en stund sedan går den på alla fyra. Jag har fått berättat för mig att det troligtvis är varmkörnings-regulatorn. Har köpt en men har ej hunnit prova om det är detta felet.
    Senast redigerad av Gonzo74 den 2008-08-25 klockan 23:10.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin