Resultat 1 till 19 av 19
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319

    Byta ABS-sensor Golf 4?

    Flera frågor
    ABS-lampan lyser – kan den göra det pga bromsarna är slitna? Finns det särskild varningslampa för slitna bromsar på Golf 4 1999? Om det visar sig att en (eller flera) ABS-sensor är sönder – hur byter jag då denna? Har ingen aning

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    ABS-lampan lyser – kan den göra det pga bromsarna är slitna?
    Något fel är lagrat i ABS styrdonet , dit hör ej bromsklotsarna.
    Så svaret bör då vara nej.


    Finns det särskild varningslampa för slitna bromsar på Golf 4 1999?
    Ja och nej , finns både med och utan slitagevarning beroende på utrustning.
    Men om du har slitagevarning är det en gul lampa som ser ut som en ring som lyser.

    Om det visar sig att en (eller flera) ABS-sensor är sönder – hur byter jag då denna? Har ingen aning
    Dom sitter instuckna i naven , låsta med en liten insexskruv.
    Koppla lös kontakten till givaren , skruva lös skruven och lirka ut abs givaren.
    Anledningen till att jag skriver lirka är för att man får gör just det om dom suttit ett tag , dom har en tendens att fastna i hålet.
    Den nya givaren monteras i omvänd ordning.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Grymt! Tack så mycket! Återkommer om det dyker upp fler frågor

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414



    Hur bromsklots symbolen ser ut. (brakepads vorn)

    Den lyser gult.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Humm, någon sådan lampa lyser icke...
    Om jag lyckas få till en diagnos med hjälp av VAG-COM - kommer det då att framgå vilken ABS-sensor som är kass?

  6. #6
    Särkelä
    Gäst
    japp.. brukar vara nån bak som e dålig.
    Du kan komma in till mej om du vill ha felminet avläst. så fixar jag det åt dej..

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Ok, låter bra! Tack!

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Ska vara samma konstruktion som på A3'an.

    Som sagt, säkerligen en bak som har gett sig, räkna med att båda sidorna kommer ge sig framöver också. På min A3'a fick jag byta båda med 3-4000 mils mellanrum (10k/14k mil ungefär).

    Problemet är att kuggkransen inte är tillräckligt skyddad och det faller ned skit och rost (ifrån bromsskölden t.ex.) som sedan fastnar i kuggarna och slår sönder givaren (är väl ca 1-2mm glapp mellan krans och givare). När detta har hänt tio tusen gånger eller något sådant så är det inte mycket kvar av givaren (min analys iaf).

    Har bilen gått som min hade gjort så sitter som som berget, dom går inte att åf ut hela. Jag fick lossa hjulet och pricka fronten av givaren med en bred skruvmejsel eller dorn genom ett hål i centrum av bromsskivan (har jag för mig, en gången i alla fall, andra gången lossade jag skivan helt för att komma åt vilket var lättare).

    Mycket våld är det som gäller gäller, sedan får man av nån anledning slipa bort en klack på den nya givaren annars ligger den och rider på denna och infästningen blir skev. Men det märker du.

    Lätt jobbat iaf om man har inställningen att givaren skall dö

    Edit: Men kolla diagnosen först så du inte gör något i onödan.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Det låter vettigt, tack för värdefull info Ska försöka få en diagnos först sen får jag väl gå på med våld då kanske

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Var sitter OBD-2 diagnosuttaget på Golf 4 ?

  11. #11
    MrGolfIII
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Var sitter OBD-2 diagnosuttaget på Golf 4 ?
    Över askkoppen!, under en liten lucka som man får pilla bort.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Kalas! Tack så mycket

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Hur gick det?

  14. #14
    Finn
    Gäst
    Anledningen till varför givarna pajar som jag fått förklarat för mig e att rosten trycket sönder givaren. Kommer märka vad som menas när du har fått lös den gamla å ska i me den nya. Anledningen till att den inte passar e alltså för att hålet blivit för litet. Så valet blir ju att antingen slipa på den nya givaren (tycker jag känns sådär) eller att ta typ en dremel lr sandpapper å slipa rent i hålet så passar den som en handske igen.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Kan man sänka hastigheten på en dremel med rätt "slip" längst fram så kan man köra lite försikigt.

    Polaren hade en dremel när han fixa sin givare men den hade bara en hastighet och det blev väldigt galet och han fick mycket problem.


    Men är man försiktig så är det väl inga problem.

  16. #16
    Finn
    Gäst
    Jo försiktig e man väl alltid

    Kan ju förtydliga att jag menade bak nu. Verkade som att tråden snöade in lite på d å likaså jag. Fram brukar va lättare om jag inte minns fel. Inte lika vanligt att dom pajjar heller.

  17. #17
    bronwaller
    Gäst
    tips. om man vet vilken givare som är trasig. och har den nya i handen.
    Så är det lättaste sättet att få bort den gamla att borra ur den då de kan sitta fast som fan.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Vicka och lirka tills du får ut den eller den faller i bitar, då tar du loss den i smådelar med lämåliga tänger (typ polygrip och näbbtång).

    Biltema säljer ett honingsverktyg för hjulbromscylindrar (vem f*n honar en sådan?), den funkar fint att putsa upp hålet med när du fått ut den gamla givaren.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Jag var inne med min Golf till VW och de konstaterade att det var varvtalsgivaren vänster fram som gett upp.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin