Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Marcus - vilka brukar du vända dig till för att få ratten rakt? VAG?
    Har aldrig fått ordning på det och orkar inte stöka med människor som inte förstår ändå... VW säger att de inte gör hjulinställningar och hänvisar till däckverkstäderna (?)

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Har aldrig fått ordning på det och orkar inte stöka med människor som inte förstår ändå... VW säger att de inte gör hjulinställningar och hänvisar till däckverkstäderna (?)
    Vilken VW-verkstad har du besökt!?

    För att få driva certifierad vw-verkstad så måste det finnas en hjulinställningsapparat i den verkstan + någon med dokumenterad utbildning på denna. (VAG har sina egna apparater & utbildningar)
    Krav från tysken.

    Observera att mitt inlägg inte behandlar hurvidare vissa mekaniker klarar av att göra inställningar utan bara att om verkstad är en certifierad vag verkstad måste utrustning för 4-hjulsmätning finnas.

    Detta för att uppnå ISO (hjättmånga tusen kolon jättemånga tusen) & fabrikernas partnercertifiering.
    Annars får man inte kontrakt av Volkswagen AG att driva märkesverkstad.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Rybergs Motor i Kalmar. Jag föreställde mig att det var så som du skriver, så jag kanske får tjata mig till ett jobb. Var länge sedan jag frågade nu

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Rybergs Motor i Kalmar. Jag föreställde mig att det var så som du skriver, så jag kanske får tjata mig till ett jobb. Var länge sedan jag frågade nu
    Tro mig , det är som jag säger.
    Jag jobbar sedan 12-år tillbaka på en Auktoriserad och partenercertifierad verkstad , så jag har fått inbankat i mitt huvud vad kraven är. =)


    Åter till ämnet.

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Alla auktoriserade vw verkstäder jag varit på har 4 hjulsinställning.

    Sist jag var hos VAG och frågade så kostade det ca 1200 kr för min Golf 99a.

    Jag lämnade däremot min bil på Vianor och fick även vara med när han fixade hjulinställningen.

    Då satte han ratten rakt och låste fast den, jag kollade och den var 100% rak., sen ställde de framvagnen och allt som skall göras, bilen går rakt och ratten är rak.

    Pris 495 kr.

  6. #26
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Tro mig , det är som jag säger.
    Jag jobbar sedan 12-år tillbaka på en Auktoriserad och partenercertifierad verkstad , så jag har fått inbankat i mitt huvud vad kraven är. =)


    Åter till ämnet.
    Finns ju massor av firmor som har fin-fin utrustning (ej VAG då alltså) men likt förbannat kan inte en enda ställa en ratt rakt. Måste ju hänga på mekanikern då. Kan lova att jag skulle få ratten rakt om jag hade tillgång till en mätutrustning, bara man lägger tid på det kan jag tänka mig (vilket många är allergiska till att göra nu för tiden).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  7. #27
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    ThomasTs avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thomas Thuresson
    Medlemsnr
    3263
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    662
    Jag fattar inte hur de kan missa att få ratten rak??!?

    Precis som det beskrevs för några inlägg sedan så börjar man ju med att ställa den rak...!

    Sedan justerar man in vinklarna....

    .

  8. #28
    Särkelä
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har aldrig fått ordning på det och orkar inte stöka med människor som inte förstår ändå... VW säger att de inte gör hjulinställningar och hänvisar till däckverkstäderna (?)
    Sen när gör inte vi hjulinställningar då?? har vi gjort så länge jag har vart där..
    Vi har fått en ny fin maskin som jag brukar stå vid nu=) så det e bara o komma in tycker jag.

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Måste ju hänga på mekanikern då.
    Förmodligen.

    Först kör mekanikern upp bilen på lyften , kontrollerar lufttrycket i samtliga däck , tar reda på yttre omständigheter dvs om bilen är sänkt etc etc dvs så mycket som möjligt om bilen som den står på lyften. (bilen ska ju ställas in efter dom omständigheterna).
    Därefter riggar han utrustningen och startar hjulmätningsapparaten.
    När det är gjort centrerar mekanikern ratten , sen gör mekanikern en skevhetskompensering & efter det kontollerar mekanikern åter att ratten står centrerad.
    Efter det så ställer mekanikern in bilen efter dom värden den ska ställas in beroende på ev omständigheter..gärna med ett öga på att ratten är centrerad. (finns verktyg för att låsa ratten)

    När mekanikern gjort detta , tar mekanikern en provtur med bilen.

    Är mekanikern en smart mekaniker letar han upp en öppen och fin yta med plant underlag ex en rak och fin parkeingsplats/väg , ställer ratten rakt & kör bilen sedan släpper mekanikern försiktigt ratten och ser om bilen drar åt något håll och om ratten står rakt även vid en försiktig inbromsning.

    Gör den det har mekanikern lyckats ställa in bilen med maskinens hjälp.

    Är det en duktig mekaniker så sitter stegen i ryggmärgen och det blir sällan fel.

    Så det handlar om personen bakom spakarna inte maskinen.......som bör vara kalibrerad minst 1gång per år och ha en dekal att den är det om vi ska vara riktigt nogranna kunder.

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Särkelä Visa inlägg
    Sen när gör inte vi hjulinställningar då?? har vi gjort så länge jag har vart där..
    Vi har fått en ny fin maskin som jag brukar stå vid nu=) så det e bara o komma in tycker jag.
    Hehe, det var ett tag sedan jag frågade Anlitar er nästa gång det blir aktuellt!

  11. #31
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Henrik - de flesta stegen hoppades över enl. din beskrivning där jag var, någon provkörning var det inte tal om. Allt sånt lämnas åt kunden. Däcktrycken kollades inte heller. Maskinen var dock kalibrerad i maj i år enl. dekal.

    Har varit iväg precis på samma ställe och ställt om vinklarna igen. Den här gången ålade jag mig själv in i kupén och såg till att ratten fixerades i exakt rätt läge (själv är bäste dräng så att säga). Det tog några försök innan han hade fixerat ratten rätt enl. mitt tycke men nu är ratten nästan 100% i alla
    fall. Dock har bilen fått en lätt dragning åt höger nu istället men jag får köra lite till innan jag har bestämt mig hur den faktiskt känns. Äntligen kan man iaf hålla ratten kvart i tre utan att få referensproblem i hjärnan, lite trött på att köra med en hand bara.

    Sedan förra inställningen har jag kört ca 10 mycket försiktiga mil med bilen. När han mätte upp den igen så hade bakvagnen (vänster bakhjul) hoppat upp till +2.60mm ifrån inställt +0.80mm som är enl. spec. Alltå en jävla skillnad. Antingen är något keiko i bakvagnen eller så glömde någon att dra åt en viss bult på justerstaget i bakvagnen .. har hört smällar i bakvagnen (som när uppspänd metall släpper, eller när en fixering lossar p.g.a. ej tillräckligt åtdragningsmoment). Katastrof isåfall ..

    Inställning 1:
    http://img505.imageshack.us/my.php?i...vinklarro5.jpg

    Inställning 2 (notera speciell toe VB):
    http://img392.imageshack.us/my.php?i...lar4augwe0.jpg
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin