Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Nyqvist
    Ort
    Forshaga
    Inlägg
    54

    Camshaft Adjustment

    Har skaffat mig VAG-COM för att släcka varningslampan för airbagen som började lysa när jag felsökte stolsvärmen.
    Det var inga problem att släcka den lampan men i samma veva gjorde jag en kontroll om det fanns några felkoder och hittade en.
    17927 - Camshaft Adjustment
    Intake Camshaft Contr., Bank 1 Malfunction

    Någon som har några tips på vad jag ska börja felsöka?

    Bilen i fråga är en VW Polo GTi -01 1.6

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Nyqvist
    Ort
    Forshaga
    Inlägg
    54
    Det handlar om någon form av kamaxeljustering. Någon form av positionering tror jag (kanske för att minimera slitage, belastiningen varierar ju). Det står att felet är intermittent, dvs. att det kommer och går. En lägesgivare känner alltså av att en av kamaxlarna(vid bank1 - endera insug eller avgas) vid vissa tillfällen hamnar utanför toleransnivån för sin placering. En person med samma problem i en VR6:a (källa google) hävdar att, åtminstone den motorn, är mycket känslig för variationer i oljetrycket. Det är väl indirekt det som påverkar kamaxelns position. Alltså flödet av olja runt stödlagren. Om det nu inte finns någon annan form av reglering.

    Rent hypotetiskt.... Det kan vara så att du har föroreningar i oljan/avlagringar som cirkulerar runt och kanske tillfälligt täpper till vissa oljekanaler. Alternativt att oljans viskositet varierar för mycket vid olika temperaturförhållanden. Båda grejerna finns det ju bot för.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414

  4. #4
    polomannen
    Gäst
    Kan säga kolla upp spännarna till kamremerna....dom har säker spruckit...
    Då ändrar sej tändingen fram och tillbaka.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Enklaste är att byta kamaxellägesgivaren och se om problemet försvinner...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin