Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Björn Eriksson
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    57

    Kr16v MKII går varmt inni i stan ?

    Tjo...

    Som rubriken lyder.
    Ute på landsväg ca90-110km/h så pekar tempmätare precis innan "lampan" och oljetemp ca 93-94grader (tycker bara de låter lite varmt?). men så kommer man in i stan o håller typ strögarfart 40-50 så stiger både vatten och oljetemp,vet ej om den slutar öka men med mätarn strax över 3/4 och oljetemp på 110 grader så vågar ja inte mer, får man åka en sväng i 100 så sjunker den igen ? elfläkt satt på knapp så den funkar men hjälper ej, spelar ju ingen roll i den farten ändå men även om man står på tomgång så hjälper ej fläkten och ja, den går åt rätt håll =) . tänkte först om termostat ej öppnade men då borde de inte komma värme in i kupén ? och om den stod öppen så så skulle de ju bli tvärtom. precis som man åkte gammal V***o 245 o plockat bort fläkten för att tjäna 0,004 hästar typ.

    inget akut så men jobbigt att få dra ut o kyla efter ett par svängar i stan, men om nån har nån idé så har ja örat öppet ..

    // Björne =)

  2. #2
    påsen racing
    Gäst
    Oljetempen tycker jag verkar ligga högt, min oljetemp ligger på max 78 grade, även om jag ligger å kör inne i stan, den verker inte gå över det faktiskt.

    Så om jag hade varit du så hade jag nog börjat med å byta olja bara för å se om det kanske hjälper.
    Vad har du för olja i nu?

    Det är det ända som jag kan komma på just nu att det skulle kunna vara.
    Vattnet går väl igenom oljefilterhuset för att kyla oljan om jag inte har helt fel för mig, å då om oljan bli alldeles för varm så blir ju vattnet det också.

    /Påsen

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Det är normalt, när det är varmt ute så blir det så i stadskörning med 16v. Min lösning var att köpa en termostat som öppnar vid 80 grader, då får man lite mer spelrum. Det finns att köpa på t.ex. mekonomen.

    16v går generellt lite varmare på grund av oljekylningen av kolvarna.

    Oljetempen låter normal, bilen har en olje/vatten värmeväxlare som håller oljetempen på samma temperatur som vattnet.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Det är normalt, när det är varmt ute så blir det så i stadskörning med 16v. Min lösning var att köpa en termostat som öppnar vid 80 grader, då får man lite mer spelrum. Det finns att köpa på t.ex. mekonomen.

    16v går generellt lite varmare på grund av oljekylningen av kolvarna.

    Oljetempen låter normal, bilen har en olje/vatten värmeväxlare som håller oljetempen på samma temperatur som vattnet.

    Min stiger också lite men inte så mycket. Är din vattenpump bytt på senaste?
    Prova annars att byta den om det är lite dålig.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kim Gulle
    Medlemsnr
    4872
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    995
    Kan det vara för att kylaren på 16V golfarna är av den minsta modellen?
    Jag ska iaf bta kylare på min till den största helst för den går också väldigt varm.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    När det gäller oljetempen så undrar jag om det inte är givarfel. Min är likadan, över 100 grader så fort man gasar lite eller kör i stan.
    På landsväg kommer den ner under hundra, men aldrig under 90.
    Jag vet flera som rapporterar om samma sak (det finns i en tråd nånstans), en har satt in extra oljetempmätare som visar betydligt mindre än originalmätaren.

    Själv funderar jag på att stoppa ner min givare i kokande vatten och se vad den visar för att på så sätt ha ett riktvärde att utgå ifrån.

  7. #7
    blackfox
    Gäst
    alltså det trodde jag va normalt. Min GTi håller ju 110 grader på motorvägen och 85 grader stadskörning, 8V dock :/ jag kör med shell helsyntet

  8. #8
    börne
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av blackfox Visa inlägg
    alltså det trodde jag va normalt. Min GTi håller ju 110 grader på motorvägen och 85 grader stadskörning, 8V dock :/ jag kör med shell helsyntet
    Det var märkligt,borde ju vara tvärtom liksom.

  9. #9
    blackfox
    Gäst
    jag kör dock 190 i 30 graders värme ute i typ 15km i sträck , men visst är det märkligt...

  10. #10
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    SixPss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Karlsson
    Medlemsnr
    4158
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    135
    Hej,

    Jag har testat en hel del olika saker för att få ner tempen på min KR, har haft två olika KR maskiner och båda har haft samma problem med tempen. Har även haft två olika KR toppar på min senaste maskin och mellan dessa två toppar skiljde det ca. 7 - 8 grader i oljetemp vid samma förhållanden. Så det kan vara rätt stor skillnad mellan olika motorer.

    Det första jag gjorde var att koppla så att jag kan tvångsköra fläktarna, då fläktarna så i först vid 95(?) grader. Så där kan man köpa sig en buffer genom att köra igång fläktarna vid behov. Det gjorde att det funkade lite längre.

    Sedan bytte jag till "tropic" kylaren och montera två biffiga fläktar. Funkade rätt bra, tills jag körde på Mantorp i år..... Dvs 30+ grader i skuggan, så efter 5 - 6 varv fick jag dra på värmen i kupen för att tempen inte skulle dra iväg allt för mycket. Inte skoj när det är så varmt ute.......

    Har letat efter en termostat med lägre värde än 87 som går att köpa via VAG. Men inte hittat nått (men jag skall kolla Mekonomen!).

    Men för någon månad sedan tänkte jag att jag skulle testa att köra utan termostat och se vad tempen blir då. Det resulterade i att jag inte lyckades få oljetempen över 60 grader......

    Så förra veckan tog jag fram borrmaskinen och borrade 8 st 3 mm hål i termostaten. Det resulterade i en oljetemp på ca 80 grader och vattentemp på ca 70 grader vid normal körning. Och vid konbanekörning i Lördags med 30+ grader i skuggan, hölls oljetempen runt 90 grader och vattentempen likaså. Det skulle nog ha räckte med 4st 3mm hål kanske för mig.

    Så nu skall jag se om jag hittar en 80 graders termostat och se om det funkar, annars blir det en 87 graders med ett antal 3 mm hål istället.

    Kör man mesta bara gata löser sig nog problemen genom att först se till att alla prylar är i skick (vattenpump, fläktar mm). Sedan koppla så att man kan tvågsköra fläktarna. Funkar inte det, byt termostat till en 80 graders eller liknande eller borra några hål i termostaten. Skall man köra på vintern, bör man nog ha en utan hål i att stoppa i när det blir lite kallare (lika illa om bilen går för kallt som om det går för varmt). Räcker inte det till är det först nödvändigt att byta till en större kylare och kraftigare fläktar.

    Då jag kör en i princip orginal KR, skulle jag antagligen inte behövt byta till en större kylare och kraftiga fläktar, om jag hade börjat att lattja med termostaten först.

    Det säger mig min erfarenheter iallafall, sedan finns det säkert andra som tycker annorlunda......

    /Johan
    Remember the six p's: Proper Planning Prevents Piss Poor Performance

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Oskarsson
    Ort
    Sölvesborg
    Inlägg
    395
    056 121 113 A - 80graders termostat köpt från autodelar kör jag på sommaren iaf och det funkar kanon...

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Björn Eriksson
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    57
    Tjo Igen ...

    Okaj, då verkar de ju inte vara nått fel iaf men byter nog termostat ändå till en "kallare", lite halvjobbigt o byta då man har servo.

    Men tänkte de att vad tror ni om oljekyl då?
    Då får man ner tempen på oljan så borde ju vattentemp följa med lr hålla sig också ? Kan man ju byta oljan till något mer av den "dyrare" sorten samtidigt.
    lr kanske blir välans trångt ?

    //Björne =)

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Läs igenom denna tråden, där står en del om värmeproblem på 16V, om oljekyl och termostat mm: http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...hlight=oljekyl

    Innan du börjar byta grejer, kolla så att de som sitter där nu fungerar som de ska tex kylare (alla flänsar hela?) och termostat.
    Senast redigerad av Dave the brave den 2008-07-30 klockan 15:52.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin