Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187

    Hjälp snabbt! Hjulbultar(plåt/alu)

    Har fått punka så jag skall skifta om från plåtfälgarna till ett par alu jag har, BBS RZ(bmw e30). Det är rund kona på hjulbulten original, och tror det är rak kona till alu. Jag har inte bultar med rak kona, kan jag köra på original med rund kona?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av JettaGTS Visa inlägg
    Har fått punka så jag skall skifta om från plåtfälgarna till ett par alu jag har, BBS RZ(bmw e30). Det är rund kona på hjulbulten original, och tror det är rak kona till alu. Jag har inte bultar med rak kona, kan jag köra på original med rund kona?
    det kallas för konisk eller sfärisk skalle (stavning?) om man använder fel bult till fel fälg så kan man spräcka fälgen.

  3. #3
    Egon
    Gäst
    BBS har faktiskt en del fälgar som är avsedda för bultar med rund skalle på, kolla noga i försänkningen i hålet så ser du.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Bergqvist
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    214
    hur länge är sålänge?
    Du behöver ju inte dra fälgen stenhårt om det bara handlar om några kilometer.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Egon Visa inlägg
    BBS har faktiskt en del fälgar som är avsedda för bultar med rund skalle på, kolla noga i försänkningen i hålet så ser du.
    Flera orginal BBS till just VW har rund skalle.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    BBS RS har rund skalle...iaf i 5x100 utförande.

    (Fast vi får in ca 20-30 bilar per år som har fel bultar men dom rasar inte bort för det...vi säger ju självklart till att om har fel och dom skiter väl i det "har ju funka i alla år..")
    Senast redigerad av Mini_me den 2008-07-26 klockan 23:55. Anledning: Pimpat

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin