Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Maxemus
    Gäst

    Tips ang bromsuppgradering mk2

    Tja!

    Håller mest på plåtarbeten och lackering av vw, så kunskapen gällande vad som "krävs" eller inte, gällande ban/gat körning är väl inte dom bästa!

    Aja skit i samma till saken, har hållt på i 2år ställt iordning en
    golf 2 GT -90 1.8, som ska användas i "daglig bruk" för tjejen! Men eftersom hon kör gocart på fritiden, så fick jag fan redan 2:a dagen över att den betedde sig som skit efter vägen!

    Hopp tänkte jag! Sänkte skiten 40mm med Coilovers, tryckte dit lite powerflex bussningar, fjäderbenstag fram och bak, däck och fälgar var under all kritik, så hittade några "lätta" 17" på 205/40/17..

    testade jag igen! aja nu tyckte hon inte att den var på väg att välta iaf! =) men klagade över att bromsarna var "svampiga" och dåliga..... suck...

    så nu till frågan! vad göra? kan inte sänka 17 000:- på bromsar eller 2 veckor i garaget på den! Har någon något bra alternativ vad som ska göras?

    och nej... hon får inte min GTi heller! och nej köper inte en till golf..

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    280 mm's skivor och ok från en G60 fram räcker ganska långt.... Stållomspunna bromsslangar gör en hel del för att få bort svampkänslan. Byt till en bra bromsvätska typ Castrol Respons, Superblue Racing eller Motul RBF 600.

  3. #3
    Maxemus
    Gäst
    Tack för snabbt svar!
    Förmodar att jag tar "hela" spideln från g60 då!?
    Något annat som ni har i bakfickan? väghållning,bromsar o.s.v
    Senast redigerad av Maxemus den 2008-07-26 klockan 18:57.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Har du redan coilovers?
    Då byter du fjädrar till hårdare och kortare.
    Om du vill ha den lite stummare.

    Orginalbeläggen är ok för gata och en del bana.
    Men om de är gamla och slitna bör du kanske byta dem?
    Annars kan ju bättre belägg kan hjälpa åxå.

  5. #5
    pbylund
    Gäst
    jag har funderat på g60 skivor(slitsade och borrade) och ok med greenstuff belägg fram, men passar det att kasta på rakt över?

  6. #6
    Maxemus
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    280 mm's skivor och ok från en G60 fram räcker ganska långt.... Stållomspunna bromsslangar gör en hel del för att få bort svampkänslan. Byt till en bra bromsvätska typ Castrol Respons, Superblue Racing eller Motul RBF 600.
    Hur mycket passar från en corrado g60 -90?? Vore kul att veta för det står en hära på skroten!

  7. #7
    påsen racing
    Gäst
    Undrar även jag vad man behöver för att montera g60 skivor och ok runt om på en golf mk2 gti -89

    Tack på förhand, å tack trådskaparen som tog upp detta ämnet.

    Var köpte du coilisarna, bussningar och fjäderbensstag föressten?

    /Påsen

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    ja har g60 ok i toppskick eventuellt till salu, även skivor och klossar

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    jag har funderat på g60 skivor(slitsade och borrade) och ok med greenstuff belägg fram, men passar det att kasta på rakt över?

    Hur mycket passar från en corrado g60 -90?? Vore kul att veta för det står en hära på skroten!
    Undrar även jag vad man behöver för att montera g60 skivor och ok runt om på en golf mk2 gti -89


    Läs detta
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5923

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Vill hon ha "riktig gokartkänsla", så har jag ett färdigbyggt kit till Golf II som ersätter fjädrar/stötdämpare med stålrör, bolt on. Kitet har "rätt" rideheight, dvs maxsänkt! Risken är bara att hon kommer att börja klaga på njursmärtor och sönderskallrade tänder istället. :-)

    (Jag byggde detta som ett experiment för bankörning. Behöver jag nämna att det numera ligger på garagehyllan och samlar damm?) :-D

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kent Wilén
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Vill hon ha "riktig gokartkänsla", så har jag ett färdigbyggt kit till Golf II som ersätter fjädrar/stötdämpare med stålrör, bolt on. Kitet har "rätt" rideheight, dvs maxsänkt! Risken är bara att hon kommer att börja klaga på njursmärtor och sönderskallrade tänder istället. :-)

    (Jag byggde detta som ett experiment för bankörning. Behöver jag nämna att det numera ligger på garagehyllan och samlar damm?) :-D


    Passar de kit du nämner på en scirocco mk1?

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Det tvivlar jag starkt på...

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Det tvivlar jag starkt på...
    Kan ju som oberoende åskådare till när ovan nämnda kit provades på bana säga att det ligger nog bäst på hyllan, såg inte riktigt optimalt ut för bilens beteende om vi säger så.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin