Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    jimmyboy_666
    Gäst

    Kylarvatten i cylinderlopp golf II -88

    Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Har rivit isär gamle golfen då den börjat dricka en massa kylarvatten.
    Har precis tagit av toppen nu och förklaringen vart det tog vägen visade sig tydligt. Det var vatten i alla cylinderlopp.
    Dock kan jag inte se något direkt fel på toppackningen, borde man inte göra det?
    Är det någon spricka i toppen eller blocket som orsakar det tro eller kan det vara packningen ändå?

    Bilen det gäller är alltså en Golf 2 -1988

  2. #2
    jimmyboy_666
    Gäst

    Upptäckt skada på packning

    Upptäckte just att packningen är trasig mellan en kylkanal och bulthål för topplocket, när den sitter kvar på blocket. Kan det vara där kylvattnet tryckts in??Frågan är ju bara vart det tar vägen därefter..

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Kan vara så att vattnet gått in i cylindrarna och förbränts..
    Att det är vatten i alla cylindrar beror nog på att det vart lite vatten kvar i block/topp och det sen runnit ner i cylindrarna när du lyfte toppen..

    Så brukar det iaf vara på jobbet när jag lyfter en topp..

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Conny Olofsman
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    67
    Precis som g-man säger... Det är alltid lite vatten kvar i kanalerna när man lyfter toppen det är därför det kommer vatten i cylindrarna. Men har du planat toppen och gjort iordning blockytan så att den är ren och fin innan du sätte dit toppen? Det är ju en gammal topp så det är ju inte fel att hyvla till den så man vekligen vet att den inte är skev. Nuförtiden så använder man "klisterpackningar" och om det är skit mellan motor och packning så tätar dom aldrig i helvete. Ta bromsrengörning på en tyghandduk och torka på topp och block så ska det nog reda ut sig.

    MVH Conny

  5. #5
    pbylund
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av g-man Visa inlägg
    Kan vara så att vattnet gått in i cylindrarna och förbränts..
    Att det är vatten i alla cylindrar beror nog på att det vart lite vatten kvar i block/topp och det sen runnit ner i cylindrarna när du lyfte toppen..

    Så brukar det iaf vara på jobbet när jag lyfter en topp..

    hände mig då jag rev bort min topp igår:P

    Borde dränerat först:P man lär sig av sina misstag

  6. #6
    jimmyboy_666
    Gäst

    Ni har rätt ang vattnet

    G-man du måste ha rätt ang vattnet att det trycktes in när jag lyfte toppen på cyl 2-4. Däremot inte på cyl 1 som jag kollade genom tändstiftshålet och såg att det stod vatten i innan jag lyfte toppen.

    Däremot syns det inget läckage mellan kylkanal och cylinder eller liknande på packningen nu när den är isärtagen.Det var ju det jag förväntade mig när jag lyfte toppen.Borde det inte göra det??

    Hur vanligt är det med sprickor i toppen? Får man en spricka i blocket in i fodret måste väl i stort sett motorn skära eller??

    Eller ska jag chansa och plana toppen, köpa nya bult och packning och montera ihop det eller finns det risk för att det är en spricka i toppen tro??Är det vanligt att det blir sprickor?

    Lite funderingar bara innan jag fortsätter.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Kan mycket väl vara en spricka i toppen.. Om det finns nån motorrenoverare i närheten så har nog han möjlighet att provtrycka den o se om det är nån spricka i den..

  8. #8
    jimmyboy_666
    Gäst
    Kan väl inte provtrycka en topp lös eller?

    Har hittat som en fördjupning i toppen runt cylinderlopp 1 idag när jag tittat närmare. Det är inte mkt ca 2 mm bred och nån mm djup som om toppen ahr ärgat av vattnet.Men räcker det verkligen med det för att det ska duscha in kylarvatten eller hur stora hål krävs för att det ska gå åt mkt vatten så snabbt som det gjort?

    Toppen är även lite sotig runt halva cylinderloppet på 1:Ans cylinder. Helt rena på de andra.
    Kanske är därför det knappt märktes på gången på motorn, lite ojämn på tomgång men i stort sett som vanligt på lite hörge varv. Bara att det fattades ett par liter vatten efter 3-4 mil.

    Det duschar väl in vatten så länge det finns tryck kvar i kylsystemet antar jag.Dessutom på varje halvvarv trycker det väl ut kompression i kylsystemet när kolven är på väg upp.Eller?

  9. #9
    jimmyboy_666
    Gäst

    Ang planing

    En liten fråga bara, när man planar toppen måste ventilerna och kamaxeln demonteras då?
    Är det lika bra och byta ventiltätningar mm när bilen rullat 17 000mil och är 20år gammal. Den har inte dragit någon olja tidigare.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Har du förbrännings rummen i toppen så behöver du inte montera isär toppen innan planing (Iaf har jag aldrig behövt det).

    Ventil tätningar är aldrig fel att byta(Kostar kanske 9kr/st eller nåt)...slipa in ventiler är lite overkill men kul.
    Surt om det skiter sig med nåt sånt om 500mil igen=)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Jani Hast
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    678
    [QUOTE=jimmyboy_666;58706]Kan väl inte provtrycka en topp lös eller?/QUOTE]

    Det kan man göra.

    Ring Trollspeed i Trollhättan och fråga om han har tid med det.
    www.trollspeed.se

    Dom kan provtrycka i varmvatten bad så att toppen får upp arbets temp när man provtrycker den så att man kan se om det är sprickor i den.

    Är ju inte så långt mellan Trollhäätan och Götene.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin