Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Skier
    Gäst

    Inbrott i bilen, Golf IV

    Jahappp då har man haft inbrott i bilen för första gången!
    Vi åkte ner till Stockholm i går för att titta på DNgalan, så vid 17:50 tiden parkerade jag bilen vid Östermalms idrottsplats och gick in för att se tävlingarna.
    När tävlingarna var över vid 21:50 tiden så när vi närmar oss bilen utbrister min sambo "har du glömt lyset på?" jag tänker: jag kollade ju de innan jag gick.
    Men kommer fram till att kanske solen låg på så att jag inte såg.
    Men så fort jag kommer fram till bilen och ser eller ska försöka låsa upp den redan olåsta bilen, märker jag att någon har brytit sönder låset! Förmodligen med en skruvmejsel.
    Vi tittar då snabbt igenom bilen och kommer fram till att det ända som saknas är mitt blåtandsheadset som satt i stucket vid solskyddet.
    Fy Faaaann om dom gjorde allt detta för ett headset för 200:- visst de var ett SonyE men dock använt och typ ett år.

    Det sissta som jag gjorde var att läsa här på forumet innan jag åkte, där jag fann en tråd från en kille som hade haft liknande inbrott utom att hans rutor var nere, vilket mina inte var.
    Så nu är tanken bort med låscylindern och ersätta denna med en täcklock och montera ett godkänt larm för att styra allt med!

    Kom med tips hur detta ska göras för att fungera!!

  2. #2
    Wolfen
    Gäst
    Det är tragiskt att det finns såna idioter. Ibland får man känslan av att de gör det bara för att jävlas.
    Det kommer jag också att göra tror jag, att ta bort låscylindern, använder den aldrig ändå. Kan man köpa bara ett sånt täcklock på VAG, som man har på passagerarsidan?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Det är alltid surt med inbrott och jag beklagar sorgen, men:

    1: Sitter det ingen låscylinder åker rutan istället...

    2: Vet snubben någotsånär hur det funkar och har med sig rätt verktyg, så kommer
    han in lika snabbt med täcklock som med låscylinder.

    Jag har skrivit det förut och skriver det igen..
    Det är bara en sak som gäller: LARM! Ett godkänt, inte nåt billigt skit som ser ut som en larmatrapp...

  4. #4
    BALAN
    Gäst
    Är det inte i stort sett bara att göra hål i täcklocket och peta med en mejsel på insdan? Fast locket kanske är i något bättre material än plast på insidan...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Finns en del som man ersätter cylindern med har jag för mig?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Pettersson
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    132
    En sak som också fungerar väldigt effektivt är att inte ha stöldbegärliga saker liggande synligt i bilen

  7. #7
    T08R
    Gäst
    Som jag skrev i den andra tråden.

    Skaffa ett larm, Cargard T70C fungerar super på alla nyare VW.

    Problemet med täcklock är att har man en skruvmejsel så bryter man bort den lilla plåtbiten ganska fort och sen så öppnar man med samma skruvmejsel. Det som blir konsekvensen är att plåten runt täcklocket blir repad och bucklig = om lackering. Låscylinder är bättre tycker jag fast det är snyggare utan.

    Så vare sig man har låscylinder eller täcklock så är alltid ett larm vägen att gå för att slippa få bilen förstörd.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Är det T70C lättinstallerat?

  9. #9
    Wolfen
    Gäst
    Själv klart att man ska ha larm. Finns det verkligen nån som inte har ett larm nuförtiden? Och jag har Cargard T70C. Men problemet är att man lätt öppnar alla 4 rutor genom comfort-funtionen. Det räcker tyvärr att tvinga en vanlig skruvmejsel i låscylindern och vrida åt vänster That's it. Det kan man inte göra om det inte finns nån låscylinder. Och jag tror inte att det larmar i så fall. Rätta mig om jag har fel.

  10. #10
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fredda84 Visa inlägg
    En sak som också fungerar väldigt effektivt är att inte ha stöldbegärliga saker liggande synligt i bilen
    Kom igen! Skier hade inbrott och dom gjorde allt detta för ett headset som kostar 200:-! Om dom kan vara så desperata så kan de göra inbrott för airbags och dom kan man inte gömma.

  11. #11
    Skier
    Gäst
    Hmmm ja man kanske skulle ha kvar låscylindern iaf. Men borde det inte gå att ersätta allt i låset lika så som en av bakdörrarna, dom verkar ju ha någon typ av atrapp i låset som sitter ist för låscylindern.

    Ni som har larm, får man någon subvention från försäkringsbolaget om man instalerar larm i bilen? Känns som att jag nog ska tänka i dom banorna innan jag stoppar i det nya ljudet....

    Nu bär det av till den lokala VAG verkstaden för att se vad dom kan göra åt saken...

    Nästa problem blir ju om dom kan ordna en hyr/lånebil undertiden, jag hade iaf de i försäkringen så den täcker hyran.

  12. #12
    T08R
    Gäst
    Jag vet faktiskt inte om larmet går redan när man vrider om nyckeln eller om man måste öppna dörren för att det ska gå.

    Jag ska kolla på det imorgon. Har inte tänkt på det innan.
    Men vill man så går det att programera bort att rutorna öppnas i comfortstyrdonet.

    Men jag återkommer imorgon kväll om jag hittar någon bil med T70C som jag kan prova på.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Jag vet faktiskt inte om larmet går redan när man vrider om nyckeln eller om man måste öppna dörren för att det ska gå.
    Räcker med att vrida nyckeln.

    Men jag återkommer imorgon kväll om jag hittar någon bil med T70C som jag kan prova på.
    Nu behöver du inte söka. ;-)

    Ni som har larm, får man någon subvention från försäkringsbolaget om man instalerar larm i bilen? Känns som att jag nog ska tänka i dom banorna innan jag stoppar i det nya ljudet....
    Beror på försäkringsbolag , men dom som är ute efter snabba tjackpengar brukar oftast rata bilar med larm pga av risken att bli upptäckt.
    99% av fallen är det den kategorin av folk som slår sönder och stjäl ur bilarna.
    Resterande 1% vet vad dom håller på med och vet oftas mer om larm & hur dom fungerar än vi som jobbar med att installera dom.

    Och den kategorin av yrkesfolk är svårt att skydda sig mot.

    Så i 9 av 10 fall så får du ha din bil i fred med larm.
    Sen gäller det att använda sunt förnuft också och stänga igen godisbutiken när man lämnar bilen.
    Man behöver ju inte flasha med det man har.......då kan man lika gärna lämna bilen olåst.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-07-25 klockan 01:51.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin