Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    påsen racing
    Gäst

    GTi 16v till GTi 16v Kompressor?

    Undrar lite angående detta.
    Har sökt lite men inte hittat exakt dem svaren som jag söker.
    Funderar nämligen på å kompressorkonventera min GTi 16v.

    Undrar då om man kan ta kompressorn med fäste från en corrado g60 och montera det på min motor.
    Å om jag inte förstått det fel så kan man väl ta generatorfästet från samma bil så att säga, en corrado g60 då alltså.
    Har för mig att jag läste att man ska ta insuget från en Scirocco 16v, tror jag det va, för att det ha gasspjället på andra sidan, stämmer detta?

    Är det något mer man behöver?

    Vill hålla detta lite av ett budgetbygge men om det blir att jag ska kompressorkonventera den så blir det nog att köpa ett eftermarknadssprut så att man blir av med K-Jetronic sprutet.

    Kan man köra med original kolvar och stakar? Hur mycket ladd kan dem klara av på ett ungefär? Vill gärna slippa å öppna motorn i vinter.

    Någon som har några förslag?

    Har läst att många bygger på en g60 motor och sättet en 16v topp på den, detta vill jag dock inte göra.

    Har även kollat lite på detta kittet: http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/p...er_Kit_Lysholm

    Någon som vet om det passa bolt-on på GTi 16v? Står på deras sida vilka modeller det ska passa till, där står det: "16V LTD." är det en vanlig GTi 16v dem menar?

    Någon som vet några andra sådana här kitt? Kanske finns något företag i tyskland som säljer till lite bättre pris, någon som vet?

    Tack på förhand allihop.

    /Påsen

  2. #2
    fjadrik
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av påsen racing Visa inlägg
    Undrar lite angående detta.
    Har sökt lite men inte hittat exakt dem svaren som jag söker.
    Funderar nämligen på å kompressorkonventera min GTi 16v.

    Undrar då om man kan ta kompressorn med fäste från en corrado g60 och montera det på min motor.
    Å om jag inte förstått det fel så kan man väl ta generatorfästet från samma bil så att säga, en corrado g60 då alltså.
    Har för mig att jag läste att man ska ta insuget från en Scirocco 16v, tror jag det va, för att det ha gasspjället på andra sidan, stämmer detta?

    Är det något mer man behöver?

    Vill hålla detta lite av ett budgetbygge men om det blir att jag ska kompressorkonventera den så blir det nog att köpa ett eftermarknadssprut så att man blir av med K-Jetronic sprutet.

    Kan man köra med original kolvar och stakar? Hur mycket ladd kan dem klara av på ett ungefär? Vill gärna slippa å öppna motorn i vinter.

    Någon som har några förslag?

    Har läst att många bygger på en g60 motor och sättet en 16v topp på den, detta vill jag dock inte göra.

    Har även kollat lite på detta kittet: http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/p...er_Kit_Lysholm

    Någon som vet om det passa bolt-on på GTi 16v? Står på deras sida vilka modeller det ska passa till, där står det: "16V LTD." är det en vanlig GTi 16v dem menar?

    Någon som vet några andra sådana här kitt? Kanske finns något företag i tyskland som säljer till lite bättre pris, någon som vet?

    Tack på förhand allihop.

    /Påsen
    kika in här så kan du se hur jag har gjort. jag har utgått från en lysholmkompressor och valt att göra det mesta själv. med etanol är siktet inställt på 350-380hk.

    http://www.zatzy.com/projekt/285344-...ompressor.html

  3. #3
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av fjadrik Visa inlägg
    kika in här så kan du se hur jag har gjort. jag har utgått från en lysholmkompressor och valt att göra det mesta själv. med etanol är siktet inställt på 350-380hk.

    http://www.zatzy.com/projekt/285344-...ompressor.html
    Okej, ska ta å kika igenom tråden
    Har dock inte grejer så jag kan tillverka fästen å sådant själv, är inte så duktig på sådant heller.

    Mitt effektmål ligger på kanske 200-250 hk ungefär, om det nu blir att jag bygger kompressor på den.

    Hur mycket kan man tänkas å behöva ladda för den effekten? Om man utgår från att allt annat är original förutom ett mappbart eftermarknadssprut och redigt avgas med extraktorgrenrör.

    /Påsen

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Har du kikat i FAQ?

    http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=52

    Står det "16v LTD" borde ju just 16v limited menas tycker jag...?

  5. #5
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Har du kikat i FAQ?

    http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=52

    Står det "16v LTD" borde ju just 16v limited menas tycker jag...?
    Har kikat lite på det som står där men ska läsa igenom det redigt någon dag hade jag tänkt mig.
    Ja det kan ju faktiskt vara så att LTD är limited, det har du rätt i.

    /Påsen

  6. #6
    Frippe
    Gäst
    Generator fäste + kompressor fästen måste custom byggas, mig veterligen finns det inga som passar bolt on från nån annan VAG modell.

    Insuget funkar att ta från scirocco 16V, doch måste en "armbåge" tillverkas för att flytta gasspjället från fördelaren.

    Att köra med K-Jet är väl knappast att rekomendera! Det är väl "nästan" omöjligt.

    Orginal limiteds körde med digifanten, så gör även jag...
    Eftermarknadssprut är att föredra, om man inte ska bygga en limited replica.

    Kolvar bör bytas... med ett standard remhjul på kompressorn laddar du c:a 0,5bar i en 16V, kolvarna mår inte bra av detta.
    Billigast är att leta AUDI S2 kolvar.

    Lättast är att bygga på en G60 bil och hinka i en 16V motor.
    Men det är inget problem att köra tvärtom, men det kommer kosta dig mera huvudbry och slantar.

    Davids text om G60/16V tycker jag är klockren.... Läs den och begrunda!

  7. #7
    Frippe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Fireball Visa inlägg
    Har du kikat i FAQ?

    http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=5&id=52

    Står det "16v LTD" borde ju just 16v limited menas tycker jag...?
    Ja LTD är förkortningen av Limited....

    Orginal bilarna heter Golf Limited ofta med tillägget G60/16V

  8. #8
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Frippe Visa inlägg
    Generator fäste + kompressor fästen måste custom byggas, mig veterligen finns det inga som passar bolt on från nån annan VAG modell.

    Insuget funkar att ta från scirocco 16V, doch måste en "armbåge" tillverkas för att flytta gasspjället från fördelaren.

    Att köra med K-Jet är väl knappast att rekomendera! Det är väl "nästan" omöjligt.

    Orginal limiteds körde med digifanten, så gör även jag...
    Eftermarknadssprut är att föredra, om man inte ska bygga en limited replica.

    Kolvar bör bytas... med ett standard remhjul på kompressorn laddar du c:a 0,5bar i en 16V, kolvarna mår inte bra av detta.
    Billigast är att leta AUDI S2 kolvar.

    Lättast är att bygga på en G60 bil och hinka i en 16V motor.
    Men det är inget problem att köra tvärtom, men det kommer kosta dig mera huvudbry och slantar.

    Davids text om G60/16V tycker jag är klockren.... Läs den och begrunda!
    Okej, men om man bygger på en G60 motor vid sidan om och monterar på en 16v topp, passar det med generator och kompressorfäste då? Eller man måste bygga det själv ändå?

    Men annars så kan man väl köra med original 16v insug och dra rören lite annorlunda bara, är väl samma insug som scirocco fast med gasspjället på andra sidan bara.

    Hur mycket ladd klarar G60 motorn om man monterar en 16v topp och eventuellt kör på E85? Ska ju inte vara några problem att köra på det då man mappar motorn för det med tanke på att jag inte ska köra med K-jet.

    Har nämligen tänkt att köra med ett Mega Squirt då det är hyffsat billigt och enkelt, blir då nog å köra med seperata tändspolar å lite sådant.

    /Påsen

  9. #9
    Frippe
    Gäst
    Här har du en bild som visar min motor, och varför det är så mycket lättare att köra med gasspjället till höger.

    http://www.garaget.org/?car=9423&image=968990

    Du vet, det blir ju en till rem som ska löpa på den sidan.
    drygt 2 meter multiribbsrem som ska snurra kompressorn generatorn m.m

    Motor mässigt är det vettigare att bygga på en 16V
    Men det är inte block topp och kolvar som är bekymmret.

    Utan remdragning och fästen från G-lader och generator m.m
    Och då spelar det ingen roll om man bygger på en PG eller KR/PL för det finns inget som passar rakt av ändå.

    Vill man ha mer tryck i sin golf 2 så är lättast att bygga på en 5V motor,´det är dessutom mer driftsäkert, billigare och enklare. Och möjligt att få till lagligt,
    men vill man vara udda så är ju det här ett bättre alternativ!

  10. #10
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Frippe Visa inlägg
    Här har du en bild som visar min motor, och varför det är så mycket lättare att köra med gasspjället till höger.

    http://www.garaget.org/?car=9423&image=968990

    Du vet, det blir ju en till rem som ska löpa på den sidan.
    drygt 2 meter multiribbsrem som ska snurra kompressorn generatorn m.m

    Motor mässigt är det vettigare att bygga på en 16V
    Men det är inte block topp och kolvar som är bekymmret.

    Utan remdragning och fästen från G-lader och generator m.m
    Och då spelar det ingen roll om man bygger på en PG eller KR/PL för det finns inget som passar rakt av ändå.

    Vill man ha mer tryck i sin golf 2 så är lättast att bygga på en 5V motor,´det är dessutom mer driftsäkert, billigare och enklare. Och möjligt att få till lagligt,
    men vill man vara udda så är ju det här ett bättre alternativ!
    Okej, då förstår jag.
    Men om man väljer att bygga på en 5v motor, vad är det för motor och vad ska man använda för låda till det?
    Blev lite nyfiken på det nu, hehe.

    /Påsen

  11. #11
    Snevsson
    Gäst
    Blir allting inte bara mycket lättare om man tar en komplett g60 motor och välter ner i motorutrymmet? Istället för att kompressorkonvertera?

  12. #12
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Snevsson Visa inlägg
    Blir allting inte bara mycket lättare om man tar en komplett g60 motor och välter ner i motorutrymmet? Istället för att kompressorkonvertera?
    en g60 motor har 8 ventiler för lite enligt mig Är därför som jag inte vill slänga i en sådan.

    Vad är det 5v motorn heter?
    Vilka bilar sitter den i? Är det Golf 4 GTi eller något sådant?

    /Påsen

  13. #13
    fjadrik
    Gäst
    Den heter bl a AGU (har jag för mig) och sitter bl a i skoda octavia rs.

    Se till att köpa den som är på 180hk original så kan du hyffsat lätt komma upp i ditt effektmål. Jag har 255hk/405nm i min octavia rs -02 utan att det har kostat skjortan.


    Mvh Fredrik

  14. #14
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av fjadrik Visa inlägg
    Den heter bl a AGU (har jag för mig) och sitter bl a i skoda octavia rs.

    Se till att köpa den som är på 180hk original så kan du hyffsat lätt komma upp i ditt effektmål. Jag har 255hk/405nm i min octavia rs -02 utan att det har kostat skjortan.


    Mvh Fredrik
    Okej, var skulle man kunna hitta en sådan motor och hur mycket jobb krävs för att få i den i en Golf Mk2? Någon som vet?

    /Påsen

  15. #15
    pbylund
    Gäst
    du borde ju kunna kräma ut en 250 hk med http://www.rp-motorsport.de/en/g-lad...0-powerkit.htm tycker jag. såg en som hade 300+ med detta kit.

    Det verkar inte för avancerat heller!

  16. #16
    påsen racing
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pbylund Visa inlägg
    du borde ju kunna kräma ut en 250 hk med http://www.rp-motorsport.de/en/g-lad...0-powerkit.htm tycker jag. såg en som hade 300+ med detta kit.

    Det verkar inte för avancerat heller!
    Tackar, det där kittet verkar mycket intressant faktiskt, ska ta å kolla lite närmare på det.
    Verkar ju som om man kan köpa allt från dem förutom kompressor och kompressorfästet.

    Men är det någon som vet vad detta är: "E-inject strainer, idle running stabilisation valve" är det något man behöver om man ska köra med eftermarknadssprut eller är det något som är till Digifant?

    Jag ska ju som sagt köra med eftermarknadssprut om jag ska bygga motor under vintern.

    /Påsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin