Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187

    Extra mätare mk2...

    Har en sån här Votex-konsoll, och då tänkte jag att jag kanske skulle använda det och sätta i 3 mätare.
    Har en vanlig RP-motor, så inge turbo eller annat tjafs :P
    Har en voltmeter, funderar på om jag skall skaffa vakuummätare, amperemeter, temperaturmätare(har ingen färddator) eller oljetrycksmätare, så 2 st går bort.
    Vilka har jag mest nytta av?
    Vad exakt visar vakuummätaren?
    Bränsleförbrukning?
    Finns det givare i bilen så att jag kan använda mätarna?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Enligt min åsikt är väl amperemätare det man har minst nytta av, dessutom måste man dra in ett par mäktigt feta strömkablar i kupén (såvida man inte använder ett instrument med shunt).
    Då är en voltmätare betydligt mer användbar (och en sån har du ju).

    En vacuummätare är rolig för den rör sig mycket, den visar trycket (undertrycket) i insugsröret vilket väl står i rätt bra proportion till bensinförbrukningen.

    En kvar...där hade jag satsat på oljetryck eller oljetemp. Men det är ju en smaksak. På bana tycker jag att oljetemp är viktigare (det finns ju redan en lampa som varnar för lågt tryck).

    Givare brukar följa med instrumentet, möjligen kan man behöva köpa en adapter eller två.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    eller sälj mittkonsollen till mig ist?

  4. #4
    jetta_GT
    Gäst
    vakumeter är helt onödig , fyller ingen funktion , man känner ju hur man gasar ändå och vet vilken växel som är i
    oljetemp och tryck volt hade du sen uppe kan du sätta , ska jag i alla fall vatten-temp , tank och en stooor oljetryckslampa

  5. #5
    påsen racing
    Gäst
    Jag hade satt dit voltmeter, oljetemp och oljetryck, det är dem 3 som jag anser viktigast i en bil som inte har turbo.

    /Påsen

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Citat Ursprungligen postat av påsen racing Visa inlägg
    Jag hade satt dit voltmeter, oljetemp och oljetryck, det är dem 3 som jag anser viktigast i en bil som inte har turbo.

    /Påsen
    Jag håller helt med där. Är det motorn man vill hålla koll på så är det en bra trio.
    För min del har jag vacuummätare, men det är bara för att jag tycker det är roligt med nåt som rör sig... :-)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael A
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    187
    Ok, tror jag vet vad jag skall ha då.
    Men, när oljelampan lyser under färd, är det trycket eller tempen den kan känna av?
    Nyfiken bara...
    Tänkte att det kanske skulle vara onödigt o sätta in en mätare när bilen har det original, som t.ex. vattentemp...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Hallberg
    Medlemsnr
    3899
    Ort
    Teckomatorp
    Inlägg
    456
    Lampan i bilen indikerar för lågt oljetryck, så visst finns det en viss onödihetsfaktor på att ha tryckmätare också.
    Lampan tänds dock bara om trycket är toklågt, så i vissa fall kan det vara motiverat att ha en mätare för att se om trycket börjar bete sig konstigt.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin